مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

در روزهای اخیر روحانیت و فضای دینی، وقایع تلخی را در کشور شاهد بود. حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی صبح‌گاهی به یکی از طلاب در ابتدای خیابان شهدای قم و همچنین تصادف عمدی یک خودرو با طلبه‌ای در بلوار مرزداران از جمله این موارد بود. طبیعی است که این اتفاقات باعث ناراحتی و واکنش طیف‌ها و سطوح مختلف حوزویان بوده‌ باشد. در همین زمینه آیت‌ﷲ محمدجواد علوی بروجردی نیز در درس خارج خود نکاتی را بیان کرده‌اند که از جهات مختلف قابل نقد است.

ایشان پس از ابراز ناراحتی شدید از این اتفاقات، فاصله‌ی ایجاد شده بین مردم و روحانیت را عامل اصلی این وقابع دانسته و به مسئولان تذکر داده‌اند تا با اقدامات نادرست خود به این شکاف دامن نزنند.

اگرچه وجود مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی در جامعه قابل انکار نیست اما تمام ماجرا نیست. متاسفانه آیت‌ﷲ علوی بروجردی در این تحلیل و برخی دیگر از تحلیل‌های مربوط به مشکلات کشور از دسیسه‌ها و عملیات گسترده‌ی رسانه‌ای دشمن غافل هستند.

در سال‌های اخیر تمرکز جدی ده‌ها و صدها شبکه ماهواره‌ای و صفحات شبکه‌های اجتماعی که با هزینه‌های گزاف پشتیبانی می‌شود بر ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و نهاد دین و روحانیت بوده است.

هر روز شاهد ادعاهای کذب این رسانه‌ها در خصوص روحانیت هستیم تا از این طریق تنفر و دشمنی با نهاد روحانیت را افزایش دهند. بروز برخی رفتارها یا اقدامات نادرست در نهادهای دینی یا حاکمیتی کافی است تا توسط جریان‌های معاند به یک پروژه بزرگ ناآرامی و اغتشاش در کشور تبدیل شود.

ماجرای اخیر اغتشاشات در کشور که با اقدام غیرعمدی و غلط در برخورد با یک دختر آغاز شد عملا با ده‌ها و صدها خبر کذب و جوسازی رسانه‌های معاند به عرصه‌ی تقابل بخشی از جوانان با دین تبدیل شد.

غفلت از طرح و نقش‌آفرینی جدی دشمن در تحلیل‌های مربوط به چرائی افت جایگاه روحانیت اشتباه بزرگ محاسباتی است که می‌تواند در سایر تحلیل‌ها و نظرات مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز اثرگذاری نادرستی داشته باشد.

البته در این بین باب بررسی‌های کارشناسی در خصوصی جایگاه فعلی روحانیت، میزان وفاداری و احترام مردم به روحانیت از دیدگاه‌های مختلف کاملا باز است و مناسب است صاحب‌نظران مطالعات دینی و اجتماعی در این خصوص ورود کرده و نظرات تخصصی خود را ارائه دهند تا مورد استفاده‌ی اساتید و علما و بزرگان حوزه قرار گیرد.

در همین زمینه:

روحانیت و خشونت‌های اجتماعی

پرونده ویژه «فراز و فرود پایگاه مردمی روحانیت»

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید