مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

اجلاسیه متفاوت خبرگان

هفته گذشته هجدهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری متفاوت از اجلاسیه‌های پیشین برگزار شد. در این اجلاسیه که طبق روال همیشگی دو روز برگزار می‌شود موضع گیری‌های صریح برخی نمایندگان از جمله آیت‌ﷲ یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری جالب توجه بود. آیت‌ﷲ یزدی در بیان صریحی و در پاسخ به برخی شبهه افکنی‌ها در خصوص شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان ناظر است؛ این نظارت هم استصوابی است و نه تماشایی و در این مورد با کسی تعارف نداریم. این نظارت از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتیجه است و شورای نگهبان حق نظارت دارد».

55e5628e4d771

تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس خبرگان نیز در مضوع گیری‌های صریحی نگرانی خود را از وضعیت مسائل اقتصادی و فرهنگی اعلام کردند. حضور دو نظریه متفاوت درباره مسائل هسته‌ای از دیگر نکات پررنگ این اجلاسیه بود. سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی و عباس عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای نظریات متفاوت خود را درباره مسائل هسته‌ای بیان کردند تا این اجلاسیه خبرگان خود را خارج از چارچوب های تکراری اجلاسیه‌های پیشین معرفی کند.

سفر آیت‌ﷲ‌العظمی نوری همدانی به جمهوری آذربایجان

هفته گذشته آیت‌ﷲ‌العظمی نوری همدانی بنا به دعوت علما،‌ اندیشمندان، نخبگان و فرهیختگان جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کردند. این مرجع تقلید در جریان سفر خود به جمهوری آذربایجان، مورد استقبال ﷲ شکور پاشازاده شیخ الاسلام آذربایجان قرار گرفت. در مراسم استقبال از حضرت آیت‌ﷲ‌ نوری‌همدانی، علاوه بر شیخ‌الاسلام آذربایجان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر اجاق‌نژاد، نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، محسن پاک‌آیین، سفیر و سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان و جمعی از ایرانیان مقیم این کشور نیز حضور داشتند.

image635770976931702821

آیت‌ﷲ‌العظمی‌ نوری‌همدانی در جمع استقبال‌کنندگان، هدف از سفر خود به کشور اسلامی آذربایجان را کمک به تقویت وحدت بین مسلمانان و همبستگی بین دو کشور اعلام و وحدت و اتحاد را نیاز ضروری امت اسلامی و کشورهای مسلمان برای مقابله با دشمنان اعلام کردند.

شیخ الاسلام ﷲ شکور پاشازاده حضور یک مرجع عالیقدر جهان تشیع برای اولین بار در جمهوری آذربایجان را تحولی مهم در راه تقویت تعاملات دینی بین دو ملت و افتخاری بزرگ برای مردم جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

آغاز سال تحصیلی حوزه‌ها

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه پانزدهم شهریور در مدرسه فیضیه برگزار شد. آیت‌ﷲ‌العظمی نوری همدانی در این مراسم، حوزه‌های علمیه را تداوم حوزه علمیه امام صادق(ع) دانستند و اظهار داشتند: از اقدامات علمای بزرگ ما تأسیس حوزه بوده که تربیت‌گاه رجال علمای اسلام و مرکز شکوفایی استعدادهای دینی است.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری نیز در این مراسم، طی سخنانی  با تبریک آغاز سال تحصیلی به اساتید و طلاب  گفت: این جلسه هرساله با شکوه خاصی برگزار می‌شود و امروز علاوه بر قم در اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز برگزار می‌گردد. مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اگر گفته می‌شود حوزه تعطیل بوده یا تعطیلی زیادی دارد، دغدغه‌ای درست است و تا حدودی قبول داریم؛ اما باید بدانیم این امر در سال‌های اخیر تدبیر شده است و دروس در قالب اردوهای تابستانی در مناطق خوش‌آب‌و‌هوا برگزار شود.

IMG17402422

سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز طی مراسمی هم‌زمان با حوزه‌های علمیه سراسر کشور آغاز شد. حجت‌الاسلام والمسلمین فرجام در  این مراسم – که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد – با اشاره به تأکیدات مراجع عظام تقلید مبنی بر حرام دانستن تضعیف نظام جمهوری اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار باشند؛ بلکه باید خود را از سربازان نظام بدانند در تقویت آن بکوشند. مدیر اجرایی حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی خاطرنشان کرد: هشتاد نفر از طلاب حوزه‌های علمیه این استانها در دروس خارج فقه و اصول به عنوان عالی ترین مقطع تحصیلات حوزی در سال تحصیلی گذشته نمرات ممتازی کسب کردند و این یک موفقیت مهم برای حوزه‌های این استان‌هاست.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدی، مدیر حوزه علمیه استان فارس در مراسم تودیع و معارفه و آغاز  سال تحصیلی حوزه علمیه استان فارس خاطر نشان کرد:  امروز موفقیت کشور و نیز حوزه‌های علمیه به برکت پیروی از ولایت است. وی با بیان این‌که توجه به توسعه کمی و کیفی مدارس علمیه و ارتقای علمی طلاب از برنامه‌های اولویت‌دار مدیریت جدید حوزه فارس خواهد بود افزود: در سال تحصیلی جدید شش هزار طلبه در ۷۰ مدرسه علمیه استان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

شروع درس خارج حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی

آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه هم‌زمان بود با شروع دروس خارج برخی علما.

IMG11092560

آیت‌ﷲ‌العظمی سبحانی در اولین روز از درس خارج اصول خود در سال تحصیلی ۹۵/۹۴ که در مسجد اعظم قم و با حضور فضلای حوزه برگزار شد با بیان این‌که رسالت حوزه عالم‌پروری و وظیفه طلاب کسب علم و دانش و تهذیب و اخلاق و رسیدن به قله‌های معرفت علمی و اجتهاد است اظهار داشتند: یکی از ویژگی علمای سلف ما، آراسته شدن اخلاق و کسب معرفت و علم در نهایت رسیدن به قله‌های اجتهاد بود. این مرجع تقلید  به روایتی از معصوم(ع) اشاره کردند و گفتند: راحت‌طلبی موجب می‌شود اراده انسان در کسب معرفت سست شود؛ لازم است طلاب برای کسب علوم حوزوی و درخشش حوزه در جهان اسلام از فرصت‌های موجود استفاده و برای اعتلای مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش تلاش کنند.

IMAGE634256713027187500

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری حوزه، موضوع درس خارج فقه  امسال  حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی از  کتاب المضاربه خواهد بود که  از روز یکشنبه ۱۵ شهریور ماه از ساعت ۱۰ صبح در  مسجد اعظم برگزار می‌شود.  علاقمندانی که در شهر مقدس قم حضور ندارند می‌توانند شرح کامل مباحث مطرح شده در این کلاس ها را به صورت روزانه از طریق بخش دروس پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظّم له دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید