مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

gharaviحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که رسالت اصلی حوزه‌های علمیه تربیت عالمانی مهذب، فاضل و متقی است، اظهار داشت: تحقق این رسالت خطیر بدون بهره‌مندی از اساتید وارسته و عالم‌دیده امری بسیار سخت به نظر می‌رسد.

وی با بیان این‌که سیاست امروز شورای عالی حوزه تمرکززدایی از قم است، خاطرنشان کرد: هم اکنون علمای بسیاری از سراسر کشور در قم مستقر هستند که سال‌ها پیش تنها برای تحصیل سطوح عالی حوزه به این شهر مقدس هجرت کرده بودند، اما با تشکیل خانواده و وفق امور زندگی در قم ساکن شده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر علمای غیر بومی که در قم، مشهد و دیگر شهرهای بزرگ حوزوی کشور مستقر هستند، به دیار خود بازگردند، به یقین بیش از امروز منشأ خیر و برکت برای اسلام و مکتب تشیع خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی تحقق این مسئله را نیازمند وجود شرایط و زمینه‌هایی دانست و گفت: بخشی از این مسئولیت بر عهده مدیران حوزوی است که بایستی زمینه‌های لازم برای استقرار علمای هجرت کرده در موطن خود را فراهم کنند و هم‌زمان برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌مندی طلاب از وجود این علمای وارسته را داشته باشند.

وی خواستار مساعدت ائمه جمعه و علمای بزرگ شهرها در جهت تحقق این هدف مهم شد و ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که علمای مقیم قم بتوانند در شهرهای خود حضور یابند تا کرسی های دروس عالی حوزه در سراسر کشور احیا شود، ضمن‌ اینکه رهبری از برگزاری دروس خارج از سوی علمای اعلام و مجتهدین تمامی مناطق کشور حمایت می‌کنند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید