داریوش شایگان: دوست عزیزم سید جلال، حسن دیگری نیز دارد که میتوان گفت رسالت اوست. آشتیانی نقطه تبلور یک نحوه هستی است که از یک سو معطوف به قلههای بزرگ تفکر این مرز و بوم است؛ یعنی ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین؛ و از سوی دیگر نگاهی است باز به سوی آینده. ادامه …
منظور این است که اگر کسی بخواهد فقه شیعه را متوجه بشود باید پیشزمینه روایات ائمه(ع) ـ که از آن به شأن صدور تعبیر میشود ـ را بداند. برای رسیدن به این مهم، آرای اهل تسنن، فقها و قضات عامه در آن عصر باید دیده شود؛ آنهم آرای قبل از ابوحنیفه و مالک. ادامه …
آیتالله وحید شخصاً در جلسه درس روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ تأکید کردند: «آقایان باید بدانند تقریر این مباحث، مطلقاً آنچه به ما نسبت داده میشود در مطالب، در دروس، اگر مهر و امضای ما نباشد، اصلاً اعتبار ندارد و هر کس آثار ما را چاپ کند بدون اجازه ما، در درس فدک، در درس فقه، از فسّاق قطعی است. این هم حکم شرعیاش». ادامه …
هستند کسانی که با ژست علمی، انقلابیون را محکوم میکنند که شما علمی نیستید؛ چون علم سیاست یا روابط بینالملل یا دیپلماسی را نمیدانید؛ در حالیکه از قضا انقلابیگری علمی است و اتفاقاً بعضی از تئوریهایی که در دنیای امروز بهعنوان تئوریهای علمی جا افتادهاند توهمی بیش نیستند و اصلاً علمی نیستند؛ فرضیاتی هستند که آنها را به حد علمیت رساندهاند برای قبضهکردن دنیا. ادامه …
درگیرشدن دو جریان طرفداران تفسیر مرحوم هاشمی و طرفداران تفسیر آقای مصباح با برخی مباحث بیخاصیت، باعث شده که اکنون در حوزه، تعداد کسانی که به نتیجهی مورد نظر انجمن حجتیه میرسند، رو به افزایش است. ادامه …
پرونده ویژهی این شماره با عنوان «زعیم خراسان» مربوط به آیتاللهالعظمی سید محمدهادی میلانی(ره) است/مباحثات بهدلیل پرهیز از فضای پرحاشیهی ایجادشده و نیز ادای دین شایسته به این فرزند انقلابی حوزه، در شماره آینده نسخه مکتوب خود بهطور مبسوط به تحلیل شخصیت علمی و حوزوی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد پرداخت. ادامه …
بعد از سقوط طالبان طی ۱۵ سال اخیر نیز همزمان با ایران که مدرکگرایی و تخصصگرایی در حوزههای علمیه ایران رایج شد، در افغانستان نیز شاهد طلابی هستیم که به معنای متداول سنتی، طلبه نیستند؛ آنها در عین حال که به نظر میرسد معلومات گستردهای دارند، ولی در واقع فاقد معلومات قدیمی به فقه و اصول هستند/تا قبل از انقلاب ایران، حال و هوای نجف بر افغانستان حاکم بود و پس از انقلاب ایران، فضای قم و اسلام سیاسی و اجتماعی غالب شد. ادامه …
واقعاً ما اینهمه ارزشهای فکری، منطقی و فرهنگی در تشیع داریم؛ آنوقت برخی شبکههای افراطی شیعی همه را در ناسزا گفتن منحصر میکنند. میگویند ما در تولّی آنطور که باید، قوی و محکم نیستیم. ادامه …