مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
در هفدهمین نسخه‌ی مکتوب مباحثات بررسی شد:

برای دریافت نسخه PDF کلیک کنید.

در ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶ شاید برای اولین‌بار نهاد روحانیت مورد هدف مستقیم اعتراض‌کنندگان واقع شد؛ در برخی شهرها حتی به ساختمان حوزه‌های علمیه نیز خسارت‌هایی وارد گردید. فارغ از کانالیزه‌‌بودن یا نبودن اعتراضات اخیر، برخی صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که باید حرکت‌هایی از این دست را جدی گرفت و توصیف و تحلیل واقع‌بینانه‌ای از آن داشت. به همین مناسبت و با همین هدف، مباحثات در پرونده‌‌ای با عنوان «بازخوانی رابطه روحانیت و نظام» با برخی اساتید و فضلای حوزه به گفت‌وگو نشست. ایده‌ی اصلی گفت‌وگوها یا همان پرسش محوری این بود که آیا به‌واقع رابطه‌ای این‌همانی میان روحانیت و نظام برقرار است؟ چه اگر چنین باشد، پایان جمهوری اسلامی، به‌معنی پایان روحانیت خواهد بود.

سعی بر آن بود که گفت‌وگوهای این پرونده با چهره‌های مختلفی ـ از نظر رویکرد سیاسی ـ انجام پذیرد تا مخاطبان و نیز مسئولین امر ـ اگر ببینند و بشنوند ـ به تحلیلی جامع‌تر برسند تا شاید از این رهگذر نسخه‌ای مناسب و عاجل برای گذار از وضعیت موجود پیچیده شود‌؛ چهره‌هایی مانند حضرات آیات احمد بهشتی و سید محمد غروی و نیز حجج‌الاسلام والمسلمین کاملان، مفتح و نبویان.

از دیگر گفت‌وگوهای موجود در شماره‌ی اخیر نسخه‌ی مکتوب مباحثات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نکاتی شنیدنی در نقش فرهنگی حکومت‌های شیعی در گفت‌وگوی صمیمانه با علامه جعفر مرتضی عاملی.
  • آسیب‌شناسی تربیت طلاب خارجی و مبلغین خارج از کشور در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی مدرسی از مبلغین موفق و پرکار در اروپا و مؤسس شبکه‌ی انگلیسی ـ عرب‌زبان اهل‌البیت.
  • گفت‌وگو با مهندس سید موسی خویی با موضوع «از روابط صمیمی بیوت مرحوم امام و مرحوم آقای خویی در نجف؛ تا اختلاف‌افکنی برخی اطرافیان افراطی و مشکوک». این گفت‌وگو بخشی از گفت‌وگوی تصویری مباحثات با نوه‌ی مرحوم آیت‌ﷲ خویی است.

همچنین عناوین برخی یادداشت‌های این شماره عبارتند از:

  • سکوت علما نسبت به نابسامانی‌ها؛ به نفع نظام یا مردم؟ (مهدی عبدالرحیمی)
  • روشنفکران عبا‌به‌دوش؛ (یادداشت وارده)
  • سخنی محترمانه با بیت شریف شیرازی (عبدالرحیم اباذری)
  • توفیق ناتمام حجاب قانونی (سید فرید حاج‌سیدجوادی)
  • بیانیه‌ای برای نظم نوین حوزوی (تأملی در بیانیه‌ی اخیر برخی علما درباره‌ی سید کمال حیدری) (علی‌اشرف فتحی)

نسخه‌ی مکتوب مباحثات همچنان در شمارگان محدود به‌طور رایگان برای برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی و نیز بعضی اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه ارسال می‌گردد. علاقه‌مندان می‌توانند فایل پی‌دی‌اف هفدهمین شماره نسخه مکتوب مباحثات را از این‌جا دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید