مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

با پرونده ویژه پیرامون «حوزه سکولار» و «حوزه انقلابی»

شماره ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۷ نسخه مکتوب مباحثات منتشر شد. در ادامه به معرفی این شماره می‌پردازیم.

برای دریافت نسخه PDF کلیک کنید

بحث «حوزه انقلابی» به طور ویژه پس از اشاره مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ در دیدار با جمعی از طلاب مطرح شد و رهبری دغدغه خود را پیرامون وضعیت سیاسی حوزه های علمیه بیان کردند. این روزها نیز «حوزه سکولار» و «حوزه انقلابی» بسیار مطرح می شود، و حوزویان و غیرحوزویان هر یک دیدگاه های خود را پیرامون جهت گیری حوزه های علمیه در این مباحث مطرح می کنند. در این راستا، مباحثات با گشودن پرونده ای گسترده برای این موضوع با انتشار گفتگوها، نقدها و یادداشت، مقالات و گزارش نشست های علمی برگزار شده در این زمینه سعی در بررسی ابعاد مختلف «حوزه سکولار» داشته است. مناظره دو صاحب نظر حوزه علوم سیاسی در حوزه علمیه قم ححج اسلام محمدرضا باقرزاده و محسن مهاجرنیا، گفتگو با دکتر خسروپناه، یادداشت‌هایی پیرامون حاشیه های تجمع مدرسه فیضیه و طرح حوزه سکولار در آن و غیره از جمله مباحث مطرح شده در این شماره می باشند.

در ارتباط با برخی هجمه‌هایی که سال های اخیر در شعارهای مردم علیه روحانیت دیده می شود و شکل گیری برخی دیدگاه های منفی جامعه نسبت به روحانیت، مباحثات گفتگویی با حجت‌الاسلام احمد رهدار عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم دارد، ویژگی این گفتگو رک و بی تعارف بودن آقای رهدار در طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون حوزه علمیه، نظام و حتی رهبری است.

از دیگر مطالب شماره جاری نسخه مکتوب مباحثات سخنرانی حجت‌الاسلام نجف لک زایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم با عنوان «وضعیت فکر سیاسی اسلام در حوزه» در همایش وضعیت فکر سیاسی ایران معاصر می باشد.

در مطلبی با عنوان پدیده طلاب معترض به قلم محمدکاظم حقانی فضل، ابعاد و جنبه های مختلف اعتراضات طلاب و حتی علما نسبت به مباحث مختلف نظام، مباحث فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور مورد بحث و کنکاش قرار گرفته است.

رحیم کارگر نیز در یادداشتی با عنوان جنگ نرم و لزوم آینده پژوهی به عنوان نیاز اصلی جامعه، با در نظر گرفتن و تشریح اوضاع جامعه کنونی کشور، جامعه امروزی را نیازمند شوکی اساسی دانسته تا با غلبه بر مشکلات با جدیت و قدرت به سمت آینده حرکت کند.

علاقمندان می‌توانند فایل پی‌دی‌اف نوزدهمین شماره را از اینجا دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید