• تشکیلات حوزوی
  • نسخهٔ چاپی
  • همخوان کنید
  • دیدگاه شما (RSS)

emad-ltrبه گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام علی عماد در نشست تخصصی حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی حوزه‌های علمیه را تنها مرکز دارای اعتبار و دارای حجیت در جهان معاصر برای تولید دانش دینی دانست و افزود: امروز جهان به این قضیه رسیده است که تولید دانش یک جریان مشارکتی، حداکثر و فراگیر است که باید همه بازیگران در آن حضور داشته باشند و نقش پیدا کنند تا جریان تولید دانش کارآمد و پاسخگو باشد.

وی با اشاره به مأموریت‌های معاونت پژوهش حوزه اظهار داشت: مأموریت سازمان پژوهش حوزه را مدیریت راهبردی تولید دانش اسلامی برای پاسخ به نیازهای انسان در جامعه تعریف کرده‌ایم و در عرصه بین‌الملل دو مأموریت برای ما تعریف شده است.

وی اضافه کرد: نخستین مأموریت حضور فعال و جدی به منظور پاسخگویی به نیازهای رایج به جوامعی است که می‌خواهند سخن اسلام را از یک منبع قابل اعتبار و با یک فرآورده‌ها و محصولات برخوردار از حجیت بشنوند. بشر امروز منتظر است که ندایی نو و آواز دلنشین جدید را که آوازه اسلامی دارد شنوا باشد ولی متأسفانه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

عماد با اشاره به مأموریت حضور در عرصه تولید دانش گفت: در عرصه کلان حضور فعال، جدی و تأثیرگذار و تعامل در عرصه تولید دانش در گستره بین‌الملل مطرح است.

وی اضافه کرد: اگر ما نتوانیم به هنگام و به صورت استاندارد، پرقدرت، علمی، ناظر به آینده و مبتنی به نیازهای جامعه و استاندارهای تولید دانش در عرصه تولید بین‌المللی تولید علم حضور پیدا کنیم، بعدا هر کاری کنیم به جای مناسبی نمی‌رسیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به پرسش‌های مطرح در خصوص تولید علم گفت: ما باید معین کنیم آشنایی ما با جریان تولید علم تا چه حدی است، ما نقشه‌های کلان تولید دانش را چگونه ترجمه و تفسیر می‌کنیم. اصلاً نویسندگان نقشه‌های تولید دانش در کجا هستند. چه کسانی جریان تولید علمی را پیش‌بینی می‌کنند و چه کسانی جریان تولید علم را راهبری و مدیریت کرده و آینده علم توسط چه کسانی مشخص می‌شود.

عماد با اشاره به پرسش‌ها در خصوص تولید علم اظهار داشت: اگر امروز با این پرسش‌ها مواجه نشویم ۱۰ سال دیگر قابلیت مواجهه را نداریم. در ۳۰ سال پس از انقلاب حوزویان این حرف را داشته‌اند که جریان نشر و گسترش و آموزش پژوهش علوم انسانی در ایران بیمار، غیر ملی و غیر دینی است.

وی اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ابزار نداشته‌ایم،‌ اما پس از پیروزی انقلاب کم و بیش ابزار پیدا کرده‌ایم پس از پیدا کردن ابزار چقدر از گسست موجود کاسته‌ایم؟ چند درصد جریان علوم انسانی را اسلامی کردیم و چند درصد از آسیب‌ها کاسته‌ایم؟

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بحث علوم انسانی را حرف ۳۰ ساله‌ای دانست و افزود: حرف انقلاب فرهنگی نیز در این خصوص بود. واقعاً فکر و برنامه‌ریزی نکرده و از مشکلات غفلت کردیم. اگر درخت ۸۰ ساله، کجی بر قامتش باشد، نمی‌توانید آن را به آسانی راست کنید ولی قامت یک نهال تازه را با بستن چند چوبه به آسانی می‌توان صاف کرد.

وی اضافه کرد: علوم انسانی قرن‌ها در غرب در بی‌خبری و عدم حضور ما شکل گرفت و در ایران ۸۰ سال علوم انسانی آمد، ترجمه و تراز شد، بدون اینکه ما حضور داشته باشیم. درخت تنومند صد ساله را می‌خواهیم راست کنیم و این کار آسانی نیست.

عماد با اشاره به فعالیت‌های علمی علمای گذشته گفت: یک زمانی المجله قانون اساسی عثمانی بود‌، مرحوم کاشف الغطاء‌ در حاکمیت عثمانی را قبول نداشت ولی تحریر المجله را نوشت که از یکی تحریرهای برجسته المجله است. حوزه‌های ما چند شرح بر قانون اساسی مدنی با روایت اجتهادی نوشته‌اند؟

وی اضافه کرد: ما اکنون نمی‌دانیم کانون‌های تولید علم دنیا کجاست،‌ چه علومی تولید می‌شود و چه رابطه‌ای بین این علوم وجود دارد، علم را یک گروه تولید نمی‌کند، علم وقتی کارآمد است که همه رشته‌ها و ساحت‌های دنیا در آن مشارکت داشته باشد.

معاون پژوهش‌های حوزه علمیه با اشاره به علوم پایه اظهار داشت: در کشور ما هنوز فیزیک،‌ شیمی و زیست را علوم پایه می‌دانند، در حالی که در جهان معاصر این‌ها علوم پایه دانسته نمی‌شود،‌ مطمئناً فلسفه و معرفت شناسی علوم پایه است و ما این‌ها را نمی‌دانیم.

عماد اضافه کرد: تا ۲۰ سال دیگر بشر به دنبال آن است که یک صورت انسانی با نسوج موجود انسانی تشکیل بدهد که ذهن او خلاقیت ذهن انسانی را داشته باشد، ولی این انسان فاقد فطرت خواهد بود. راهبران جریان علمی تا چقدر با این پدیده آشنا هستند؟

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح حضور پژوهش‌های حوزوی در عرصه دانش جهانی اظهار داشت: ما در این طرح به دنبال این هستیم که در پنج سال آینده چه اقداماتی در قالب چه راهکارهایی و در ذیل کدام راهبرد‌ها ما را در رسیدن به این هدف یاری می‌کنند که در عرصه بین‌الملل حضور داشته باشیم، پاسخگوی نیازها باشیم، معارف اسلام را به جهان عرضه کنیم و نیازهای انسان معاصر را پاسخ دهیم.

پاسخ دهید