اساساً نگرش شیخ بهایی بر علوم، یک نگاه وسیلهای و کاربردی است. شیخ بهایی علم را وسیلهای میداند برای رسیدن به هدف. علمی که هدف را گم کند و راه وصول به آن را پوشیده دارد، از نظر شیخ بهایی مورد نکوهش و مذمت است. ادامه …
نویسنده با هدف روشن ساختن ساختار و خصوصیات جمعیت علما در ایران و به ویژه در عراق دوره عثمانی، از خلال منابع اصلی، بخصوص تراجم احوال، به تحقیق گسترده درباره شمار طلاّب و علمای شیعه شاغل به تحصیل و تدریس در دو شهر کربلا و نجف در قرون یازدهم تا سیزدهم هجری قمری پرداخته است. ادامه …
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، در راستای احیای مطالبات مقام معظم رهبری و تاکیدات مکرر ایشان در زمینه تولید علم و برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه، موسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی سلسله همایشهای «نقد مکتب اصولی شیخ انصاری(ره)» … ادامه …
اگر شما مستعدترین طلبهها و محصلانتان را در چنین مقطعی از دست بدهید، در آینده میخواهید برای چه کسی برنامهریزی کنید؟ چه کسی قرار است مسیر را ادامه بدهد؟ امروز میتوان اصطلاح فرار مغزها را در حوزه نیز مشاهده کرد که من آن را فرار استعدادهای مناسب مینامم. ادامه …
با توجه به حضور حجاج از نقاط مختلف جهان، این بعثههای دینی علاوه بر پاسخ به سؤالات شرعی، اهتمام به ترویج معارف حقه شیعه را از اهداف و برنامههای ویژه خود قرار داده و مطالب اعتقادی را بدون واسطه به شیعیان و سایر مسلمانان جهان ارائه میکنند. ادامه …