به گزارش خبرنگار مؤسسه صراط مبین حجتالاسلام والمسلمین جوان آراسته در زمینه چیستی «فقه حکومتی» اظهار داشت، چنین رویکردی به فقه، در تلاش است تا حکومت و دولت را به منزله یک واقعیت در سر تا سر فقه از کتاب «طهارت تا دیات» مورد توجه قرار دهد.
وی با استناد به جلد دوم کتاب «البیع» عنوان کرد که به نظر امام خمینی(ره): اسلام مساوی است با تمام شئون حکومت و میتوان گفت احکام فقهی ابزاری است برای اجرای اسلام در قالب حکومت.
سردبیر نشریه فقه حکومتی ابراز داشت: نباید بحث حکومت در کنار سایر ابواب فقه دیده شود؛ بلکه باید همه ابواب فقه را در سایه حکومت مورد ملاحظه قرارداد و از این دیدگاه بررسی کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مقایسه فقه حکومتی با فقه سیاسی پرداخت و گفت: فقه سیاسی بخشی از فقه است که رابطه سیاست با مردم را تنظیم و احکام مرتبط با آن را بیان میکند؛ مثل کتاب جهاد، مباحث سیاست خارجی و حقوق سیاسی ـ اجتماعی مردم؛ اما فقه حکومتی نگاه ما به تمام فقه از منظر حکومت است.
وی با بیان اینکه ضرورت پرداختن به این مسأله در حوزه و دانشگاه برای همه متولیان امر حکومت و سیاست مشهود است گفت: وقتی بحث مردمسالاری، نظریه ولایت فقیه، تعدد حکومتها، مردمسالاری و حقوق مردم، مباحث امنیتی و… مطرح است باید ابتدا موضوعشناسی و سپس مسألهشناسی شود و آنگاه برای آن به دنبال پاسخ در خور توجه بود.
سردبیر نشریه فقه حکومتی تصریح کرد: در یک نظام حکومتی مبتنی بر فقه اسلامی ضرورت دارد که حوزویان و دانشگاهیان در زمینههای حکومت، سیاست و مباحث مرتبط با آنها آشنایی داشته باشند، موضوعات و مسائل را به درستی تشخیص و نظاموارهای از این مباحث را در اختیار دیگران هم قرار دهند.
دکتر حسین جوان آراسته افزود: برای پاسخگویی به حوزههای مرتبط با فقه حکومتی در حوزه و دانشگاه، تدوین فهرستی منسجم، مرتبط و سازماندهیشده از موضوعات و مسائل مورد نیاز حکومت که باید به آنها پاسخ فقیهانه داد، از بایستههایی است که امروز بیش از هر زمان دیگر نسبت به آن احساس نیاز میشود.
وی با ابراز خرسندی از تلاش پژوهشگران در این زمینه بیان کرد: خوشبختانه نشریاتی با موضوع فقه حکومتی و اندیشه سیاسی اسلام وجود دارند که در همین راستا بخشی از رسالت خود را موضوعشناسی و مسألهیابی میدانند؛ اما لازم است مطالب موجود به روز و کارآمد شود و دامنه آنها از موضوعات کلی به موضوعات عملیاتیتر سوق پیدا کند.
مباحث خانه و خانواده، معضلات اجتماعی، ورزش، نظام قضایی، ارتباط دولت با سایر دولتها، پیوستن به برخی کنوانسیونهای بینالمللی، فقه رسانه، امور نظامی و هر آنچه مربوط به حکومت است، نیازمند پژوهشهای مختلف فقهی است و اگر پژوهشهای مناسبی صورت گیرد، آنگاه آثار کاربردی و عملیاتی آن را میتوان در جامعه دید و میتوان برخی تنگناها را با آن برطرف کرد.
سردبیر نشریه فقه حکومتی مؤسسه صراط مبین با اشاره به انتشار نشریه فقه حکومتی در این مجموعه گفت: این نشریه میتواند بستر مناسبی برای طرح موضوعات جدید و نوپیدا باشد؛ چه در سطح مبانی، ایده و نظریهپردازی و چه در موضوعات و مباحث کاربردی.
دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات مختلف و جدیدی که در جامعه به وجود میآید، گفت: آثار کاربردی نیاز به فقه حکومتی به خوبی در جامعه مشهود است؛ مثلاً در خصوص مسائل پزشکی و پیوند اعضا، فقها امروز به این دسته از مسائل بهصورت جدی ورود پیدا کردهاند.حجتالاسلام والمسلمین جوان آراسته با مثبت ارزیابیکردن فعالیتهای نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص فقه حکومتی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، یک تحول فرخنده در این زمینه اتفاق افتاد و کتابهای بسیاری از بزرگان حوزه و صدها مقاله و پایاننامه در اختیار جامعه علمی قرار گرفت. البته نباید به این مقدار قانع باشیم و هرچه پالایش در زمینه فقه حکومتی بیشتر باشد نتایج بهتری هم حاصل خواهد شد.
به گفته حجتالاسلام والمسلمین جوان آراسته مباحث خانه و خانواده، معضلات اجتماعی، ورزش، نظام قضایی، ارتباط دولت با سایر دولتها، پیوستن به برخی کنوانسیونهای بینالمللی، فقه رسانه، امور نظامی و هر آنچه مربوط به حکومت است، نیازمند پژوهشهای مختلف فقهی است و اگر پژوهشهای مناسبی صورت گیرد، آنگاه آثار کاربردی و عملیاتی آن را میتوان در جامعه دید و میتوان برخی تنگناها را با آن برطرف کرد.
سردبیر نشریه فقه حکومتی بیان کرد: نشریه فقه حکومتی که در حال حاضر به صورت دو فصلنامه منتشر میشود، درصدد است تا به سهم خود گامی هرچند کوچک در مباحث پیشگفته بردارد و در این راستا با استقبال از مقالات همه استادان حوزه و دانشگاه، امیدوار است که روزبهروز با ارتقای سطح علمی خود، به اهداف عالی خویش نزدیکتر شود.
سکولاریسم حوزوی؛ چالشها و ابهامات پیشرو
ما غرب را ساده گرفتیم/ استاد ابوالحسنی منذرعدالت و صداقت را در مورد دشمن نیز رعایت میکرد
«حوزه سکولار» اتهام یا واقعیت؟
جایگزینی تبیینهای غیردینی با تبیینهای دینی، نشانهٔ سکولارشدن حوزه است/حوزه با هیچ تعریفی سکولار نیست؛ رادیکالیسم حوزه را تهدید میکند