مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

اخیرا خبرگزاری حوزه بحث مکتوبی بین حجت‌الاسلام اهری از شاگردان آیت‌ﷲ جواد فاضل لنکرانی و حجت‌الاسلام اکبرنژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی منتشر کرده که در بخشی از پاسخ آقای اهری آمده‌است: «چندی پیش شما نامه‌ای به مقام معظمّ رهبری نگاشته‌اید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرموده‌اند: «راهی که شما می‌روید اشتباه است». این پیام حضرت آقا توسط جناب حجت‌الاسلام مروی زید عزّه به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را برای حضرت آیت‌ﷲ فاضل لنکرانی نیز نقل نموده‌اند».

اگرچه از جهت رسانه‌ای قرار است کلیه‌ی مطالب و نقل‌قول‌های منتسب به رهبر معظم انقلاب توسط دفتر ایشان تایید و منتشر شود، اما از آنجائیکه راوی این نقل، مسئول ارتباطات حوزوی ایشان بوده است تا حدود زیادی می‌توان به آن اعتماد کرد و مبنای چند تذکر مهم قرار داد.

آنچه که بیشتر مورد توجه این یادداشت است تحیر و بلاتکلیفی و در نتیجه بحران هویتی است که ده‌ها و صدها طلبه‌ی جوان با آن روبرو خواهند شد. در چند سال اخیر محور فعالیت‌های آقای اکبرنژاد نقد و رد قریب به اتفاق سنت‌های درسی و روشی در حوزه‌های علمیه با شعار آزاداندیشی و البته چاشنی دفاع از انقلاب و عدالت‌خواهی بوده است.

قاعدتا از جهت محتوائی و براساس فضای کاملا آزاد علمی حوزه، کاملا طبیعی است که ایشان نظریات علمی را نقد و حتی رد کنند و متقابلا تحمل شنیدن نظرات مختلف را داشته باشند، اما آنچه که بیشتر مورد توجه منتقدان ایشان بود ایرادات روشی است. اصرار بر کنار گذاشتن سنت‌ها و متون حوزوی بدون ارائه‌ی جایگزین از جمله‌ی این ایرادات بود.

جالب اینجاست که افراد دیگری نیز با همین باور و بدون جنجال‌های سطحی رسانه‌ای و تجمعات کف‌حوزوی، اقدام به اصلاح و جایگزینی متون حوزوی کرده بودند! متون پیشنهادی خود را ارائه داده و برخی از حوزه‌های علمیه از متون جایگزین استقبال هم کرده‌اند. مراجعه به خاطرات حجت‌الاسلام مختاری نشان می‌دهد چگونه بدون هتک حرمت بزرگان و جنجال‌های سطحی، ده‌ها کتاب درسی را اصلاح یا جایگزین کرده و سال‌هاست حوزه‌های علمیه از متون جایگزین استفاده می‌کنند.

حال با طیفی از طلابی مواجه هستیم که تحت تاثیر سخنان آقای اکبرنژاد نسبت به سنت‌های پیشین کاملا بی‌اعتماد بوده و از سوی دیگر جایگزین مناسب و صحیحی هم برای متون و سبک درسی ندارند و مهمتر آنکه این طیف کاملا تابع دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نیز هستند و با انتشار مطلب اخیر ایشان نسبت به «نادرست بودن راه آقای اکبرنژاد» عملا بحران به بن‌بست منجر می‌شود.

باید دید نگرانی اولیه‌ی آقای اکبرنژاد نسبت به آسیب‌های حوزه‌ی امروز با روشی که ایشان اتخاذ کرده‌اند به سرانجام مثبتی منجر شده یا خودِ آسیب‌شناسی به یک آسیب بزرگی منجر شده‌است؟ آسیبی که بیشتر شبیه به بن‌بست و به قیمت تلف شدن صدها طلبه‌ی با استعداد انقلابی است.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. سرباز امام خامنه ای 

    اکبر نژاد خیلی سطحی وعامیانه واحساسی بحث می کنه، معمولا همش مغالطه می کنه

پاسخ دهید