مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

اخیرا درخواستی از آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی پیرامون ساخت سریالی در موضوع شمس مطرح شده‌است. مباحثات با توجه به لزوم طرح بحث‌های مختلف پیرامون جریان‌های فکری دینی و حوزوی این متن نامه و پاسخ معظم‌له را منتشر می‌کند.

متن استفتاء بدین شرح است:

بسمه تعالی شأنه

(وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)

محضر مبارک ملاذ الانام و حجت‌الاسلام مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی ادام‌ﷲ ظله الوارف.

سلام علیکم و رحمة ﷲ

طبق اخبار واصله از خبرگزاری‌های معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه‌های دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام می‌باشد.

با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقه‌ی طاهره(س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود می‌باشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی درپی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سریع‌تر این مسئله‌ی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگ‌مرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم.

(وما علینا الاّ البلاغ المبین)

بسمه تعالی، با سلام

با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد. همیشه موفق باشید.

۹۸/۶/۲۸ (ناصر مکارم شیرازی)

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. سرچال ششنگون 

    سلام و عرض ادب جناب نجمی.
    در پاسخ‌ به فتوای جدید اقایان‌نوری و مکارم اگر صلاح‌میدانید در کانالتان منتشر کنید.ممنونم:

    اجتهاد فرایندی است ترکیبی، ترکیبی از موضوع شناسی و حکم‌ شناسی.
    حکم شناسی و استخراج حکم شرعی کاری است تخصصی که بر عهده فقیه است و همانطور که خود فقها در باب اجتهاد و تقلید گفته اند از باب حکم‌عقل به وجوب رجوع جاهل با عالم در امور تخصصی باید از فقیه مجتهد تقلید کرد چرا که اجتهاد حیطه ای تخصصی است.

    خود موضوع شناسی نیز همین گونه است.موضوعی تحت عنوان تصوف مقوله بسیطی نیست که به صرف اکتفا به ظاهر چند روایت حکم به حرمت افعال متصوفه یا بدعت و بطلان داد. فهم تصوف نیازمند کاری تخصصی با مطالعات عمیق تاریخی، فلسفی و عرفانی و … است که پیچیدگی های خاص خود را دارد.
    به نظر نوعی شتابزدگی در جهل به موضوع در فتوای آقایان وجود دارد.یعنی بدون شناخت صحیح از موضوع و غفلت از موضوع شناسی صرفا بر اساس ظواهر متون روایی حکم‌ می کنند.
    لازم است آقایان بدانند همان عقلی که در حکم شناسی حکم به وجوب رجوع جاهل(مقلد) به عالم(مجتهد) می کند،در خصوص شناخت تصوف نیز ،خود آقایان نیازمند رجوع به متخصص این کار دارند و تا این موضوع شناسی نباشد، حکم شناسی آنان نیز ناقص خواهد بود و بیهوده‌حکمی را به خدا نسبت می دهند.
    می توان گفت موضوع شناسی تقدم بر حکم شناسی دارد و شرط حکم صحیح و استناد نزدیک تر به واقع اراده شارع، شناخت صحیح و تخصصی موضوع است.