مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
حوزه در هفته‌ای که گذشت/ مدیر گروه پزشکی مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی:

بیانات و سخنان علما و مراجع عظام تقلید
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی هفته گذشته در ویژه‌برنامه چشمه از شبکه سوم سیما، عزلت و گوشه‌نشینی را بر خلاف آموزه‌های دین مبین اسلام دانسته و تأکید کردند: دین اسلام دینی اجتماعی است و افرادی که مردم را به گوشه‌نشینی دعوت می‌کنند با مبانی دین آشنا نیستند.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز در همین ویژه‌برنامه، تبری را در کنار تولی عنوان کرده و تصریح کردند: باید دشمنان اسلام را شناخت، از آنها فاصله گرفت و چون نرمش با کفار خلاف اسلام است در کلام و رفتار به گونه‌­ای عمل کرد که قدرت و عزت مسلمانان حفظ شود.

آیت‌ﷲ ناصری با توجه به ایام ضیافت الهی گفتند: باید در ماه مبارک رمضان با مناجات و دعا خودسازی کنیم و از مشکلات دنیوی دوری نماییم، زیرا دعا اعترافی زیبا به مقام یکتایی خداوند است.

به مناسبت چهارمین سالگرد رحلت آیت‌ﷲ سید محمد حسین فضل ﷲ از علمای لبنان، تعدادی از رسانه‌های این کشور درباره آن مرحوم گفت‌و‌گوهایی داشته‌اند که خواندنی است. مرحوم فضل ﷲ از علمای بزرگی بود که با نگاه خود به دین و فقاهت، توانست اتحادی در لبنان به وجود آورد و همه اطراف اسلامی را گرد خود جمع آورد. گزیده‌ای از این گفت‌وگوها ترجمه شده است که در خبرگزاری حوزه بخوانید.

هفته گذشته مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با رسا آخرین وضعیت جسمی آیت‌ﷲ مهدوی کنی را تشریح کرد و از مردم خواست برای شفای وی دعا کنند. وی تصریح کرد: قلب‌ ایشان از زمان قبل از کسالت بهتر شده است منتهی ایشان هنوز به لحاظ هوشیاری در سطح قابل توجهی نیستند.

درگذشت آیت‌ﷲ محمدی گیلانی
در هفته گذشته، آیت‌ﷲ محمد محمدی گیلانی، رئیس سابق دیوان عالی کشور که از ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری به دلیل مشکل ریوی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود درگذشت.

در پی این خبر، حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیت‌ﷲ محمدی گیلانی را تسلیت گفتند. متن کامل پیام ایشان را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت‌ﷲ حاج شیخ محمد محمدی گیلانی(ره)، خاطرنشان کرد: ایشان در روزهای مبارزات خود را وقف حمایت از امام راحل و مبارزه با طاغوت کرد و پس از انقلاب نیز در سنگر قضا، عضویت در شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ديگر نهادهای نظام به تکلیف انقلابی خود عمل نمود كه حتی در اين راه با صدور احكامی درباره افراد نزديک خود نيز در اجرای احكام الهی و شرعی دريغ نكرد.

مراسم بزرگداشت آیت‌ﷲ محمدی گیلانی با حضور علما و شخصیت‌های مختلف برگزار و در آن از خدمات و تلاش‌های خالصانه این عالم ربانی در مسیر دفاع از انقلاب تجلیل شد.

مراسم تشییع پیکر آیت‌ﷲ محمدی گیلانی روز پنج‌شنبه هفته گذشته، هم‌زمان با دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در شهر مقدس قم برگزار و پیکر این عالم ربانی در حرم کریمه اهل بیت آرام گرفت. (مروری بر زندگی این عالم ربانی)

اخبار جهان اسلام و بین‌الملل
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در شبکه سوم سیما گفتند: امروزه تکفیری‌ها مرتکب اعمالی می‌شوند که تمام بشریت، از خداپرست و مادی‌گرا با آن مخالف‌اند؛ این عده که از روی تعصب کورکورانه ناشنوا و نابینا شده‌اند، تمام جنایات و گناهان کبیره و حتی بدترین شکل از فحشا را مجاز پنداشته و به آن وصله جهاد می‌زنند.

آیت  ﷲ مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان، در بیان دلایل شکل‌گیری جریاناتی انحرافی نظیر داعش گفتند: الان ما نباید داعش داشته باشیم. چرا در میان ما مسلمان‌ها داعش درست می‌شود؟! دلیلش بی‌فکری و بی‌عقلی است. وقتی انسان فکر نداشته باشد، کارش می‌رسد به اینجا که در مقابل فیلم، شکم یک جوان را پاره می‌کند و جگر آن جوان را بیرون می‌آورد و در مقابل فیلم می‌خورد!

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی نیز درباره تسلط گروهک تروریستی داعش بر بخش‌هایی از خاک عراق، گفتند: اگر مرزبانان عراقی از روحیه صبر و استقامت برخوردار بودند این‌گونه مناطقی از عراق را تقدیم داعشی‌ها نمی‌کردند.

حوزه حجت‌الاسلام سید مقتدا صدر در گفت‌وگوی خود با مجله الهدی گفت: ما این توانایی را داریم که زمین را زیر پای دشمنان به آتش بکشیم، اما نمی‌خواهیم هیزم آتش دیگران شویم. وی در عین حال تأکید کرد که حمایت از مقدسات شرعا بر ما واجب است. رهبر جریان صدر گفت: گردان‌های السلام با هماهنگی دولت عراق برای دفاع از مقدسات تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین آشتیانی، معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه داعش خبیث‌ترین و خون‌ریزترین گروه تروریستی است که جهان اسلام را به خود درگیر کرده است، گفت: وقتی قبح گناه می‌شکند، آدم‌کشی و بدترین جنایات نیز عادی می‌شود.

شیخ خالد الملا از علمای اهل سنت و رئیس جمعیت علمای عراق تأکید کرد که اکنون نشانه‌های جریان یک توطئه علیه کشور روشن شده و اعلام خلافت به اصطلاح اسلامی توسط گروه داعش برای تسلط بر درآمدهای اقتصادی و حذف نظام سیاسی کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی در سی و دومین همایش ائمه جمعه و جماعات استان قم اظهار داشت: تکفیری‌ها دوازده هزار بچه زیر دوازده سال را در سوریه سر بریدند که چهار هزار نفر آنها فقط از دو روستای شیعه‌نشین بوده‌اند.

آیت‌ﷲ آل راضی از اساتید عالی حوزه علمیه نجف اشرف گفت: علما و استادان حوزه علمیه نحف اشرف با حضور در جنگ داعش به تبلیغ و مبارزه با این گروهک تروریستی می‌پردازند.

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سبحانی در درس تفسیر قرآن خود بیان کردند: بر اساس آیه دهم از سوره زمر زمین خداوند وسیع است بنابراین هر کس نمی‌تواند اعمال دینی خود را در یک کشور یا مکانی انجام دهد باید مهاجرت کند و کسی که به خاطر دین مهاجرت کند و بر مشکلات و سختی‌های این مهاجرت صبور باشد خداوند در قیامت او را مورد محاسبه قرار نمی‌دهد.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی با تأکید بر لزوم بهره بردن از ماه مبارک رمضان، کمک به فقراء را در زمره مهم‌ترین عبادات دانسته و از کسانی که به دلیل بیماری امکان روزه‌داری ندارند خواستند تا با کمک به فقراء از این ماه بهره ببرند.

مدیر گروه پزشکی مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی از شناسایی یکصد موضوع پزشکی برای صدور حکم فقهی توسط مراجع خبر داد. دکتر نورمحمدی با بیان اینکه امروز در زمینه پزشکی مسائلی روی می‌دهد که نیاز است، به فقهای اسلام اطلاع‌رسانی شود تا حکم آن استخراج گردد گفت: در جهان پزشکی اتفاقات علمی در حال روی دادن است که اگر فقیه از آن مطلع نباشد، نظام خانواده به هم خواهد ریخت.

حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، مدیر مرکز راهبردی عفاف و حیا ایجاد تردید اجتماعی درباره اصل حجاب را توطئه‌ای هراس‌انگیز دانست و گفت: برای حل بحران بی‌اعتقادی به حجاب و تقابل با آن، راه‌کارهایی وجود دارد؛ اما عده‌ای به سبب عداوت، خود را به خواب زده و بنا ندارند که حرف حق را بپذیرند، کسانی هم که واقعا جهل به حکم حجاب دارند، حکم حجاب را به صراحت در آیاتی از قرآن می‌توانند مشاهده کنند.

روزنامه وطن امروز در سوال مطرح شده از سه مرجع تقلید خود را «به عنوان یک جوان» معرفی کرده و نظر آنها درباره مشاهده برنامه‌های ماهواره را خواستار شده است. نظر این سه مرجع تقلید در این باره را در پایگاه شفقنا بخوانید.

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان از چند سال گذشته در روزهای سخت تابستان قرار گرفته است،‌ دختران تازه‌‌بالغی که امسال برای اولین بار مکلف به روزه گرفتن شده‌اند، دچار مشکلاتی شده‌اند. مراجع معظم تقلید حکم این اشخاص را بیان کرده‌اند که در خبرگزاری حوزه، می‌توانید مشروح آن را بخوانید.

رده‌های مرتبط