مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

تعطیل‌شدن برخی ایام مهم دینی مثل روزهای شهادت پیشوایان معصوم، از درخشان‌ترین نقاط در کارنامه جمهوری اسلامی – و  طبق دستور قرآنی – بزرگداشت شعائر دینی است و هدف آن بالارفتن سطح معرفتی مردم و شرکت  آنان در مجالس و مراسم عزاداری و وعظ و خطابه است! اما به‌دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب، جز عده اندکی، از فلسفه اصلی این تعطیلات غافل مانده‌اند و درنتیجه به‌جای این‌که به مکتبی معرفتی، اخلاقی و علمی تبدیل شود، بهانه‌ای شده برای تفریح، خوش‌گذرانی  و سفرهای غیر زیارتی و… ! به‌تعبیر دیگر، فلسفه و غایت اصلی این تعطیلات به فراموشی سپرده شده و تعطیلی نظام اداری و اقتصادی  ما فقط به کام عده‌ای خوش آمده است!

نظام فرهنگی و سیاستگذاری ما باید  برای هدررفت ظرفیت این مناسبت‌های مهم تدبیری عاجل بیاندیشد و  فلسفه اصلی آن را تبیین کند تا عظمت و بزرگی روزهای تعطیل از بین نرود. امروز شهادت امام صادق(ع) است؛ بهترین فرصت برای آشناشدن با مکتب شکوهمند جعفری به‌واسطه‌ی مطالعه کتاب و مقاله و شرکت در مجالس سخنرانی و… .

در همه‌جای دنیا برای اوقات فراغت  و مسافرت و… (به‌خصوص تابستان) تعطیلاتی  چند‌روزه‌ وجود دارد؛ اما در ایران قضیه برعکس است و به‌جز تعطیلات عید نوروز – که می‌توان یک هفته آن را برداشت – محملی برای سفر وجود ندارد؛ الا همین تعطیلات ایام مذهبی (مثل روزهای وفات و شهادت معصومین). این مسأله نشان می‌دهد که پای سیاست‌گذاری فرهنگی ما همچنان می‌لنگد! اصل بر این است که کار و تفریح و مسافرت (به‌جز سفرهای زیارتی) در تعطیلات مذهبی حذف شود و  مردم  بیش‌تر با اهل‌بیت(ع) انس بگیرند و از فضای معنوی این ایام بیش‌تر بهره‌مند شوند؛ اما قضیه  کاملاً برعکس است! حتی بیش‌تر کارمندان دولت نیز بهایی به این مسأله نمی‌دهند.

حال راه حل چیست؟  چه باید بکنیم که مردم بتوانند از چنین تعطیلاتی بهره‌ی مناسب را ببرند و از فرهنگ والای اهل بیت(ع) دور نشوند؟ به نظر نگارنده، اولین گام انتقال یک هفته از تعطیلات عید نوروز به تابستان است تا مردم با خیال راحت به سفر تفریحی بروند و در ایام شهادت معصومین، به مطالعه و شرکت در مجالس سخنرانی بپردازند و دولت نیز برنامه‌های خاصی برای کارمندان خود داشته باشد! یادمان باشد تعطیلی روز شهادت امام صادق(ع) به‌معنای تعطیل‌کردن همه کارها و فعالیت‌ها و رفتن به تفریح نیست؛ بلکه به‌معنای ایجاد فرصت برای ارتباط و انس بیش‌تر با  مکتب شکوهمند جعفری است.  این‌جاست که حوزه‌های علمیه رسالت فرهنگی بزرگی برعهده دارند: تبیین فلسفه تعطیلات ایام مذهبی و آشناکردن دولت و مردم با ضرورت‌های آن.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید