مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته را سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) دانست. نهادهای حوزوی هر یک با صدور بیانیه‌های جداگانه از مردم برای حضور در حماسه ۲۲ بهمن ماه دعوت کرده بودند. حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی نیز با صدور فتوایی، حضور در راهپیمایی یوم ﷲ ۲۲ بهمن را از باب مقدمه واجب، واجب عنوان کرده، از آحاد ملت خواسته بودند که با حضور گسترده خود در راهپیمایی، حماسه دیگری خلق کنند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در اطلاعیه‌ای به مناسبت یوم ﷲ ۲۲ بهمن، تأکید کرده بود: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز به ندای مقام معظم رهبری «مدظله العالی» لبیک خواهد گفت و یک بار دیگر چشم جهانیان را خیره خواهد ساخت.

و امسال نیز، مردم همیشه در صحنه ایران، با حضور مقتدر خود پاسخ محکمی به ابرقدرت‌ها و کشورهای غربی دادند. مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های حوزوی نیز در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، همگام با دیگر اقشار مردمی در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند. حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در حاشیه راهیمایی یوم ﷲ ۲۲ بهمن گفتند: ۲۲ بهمن روز جواب قاطع ملت ایران به شیطان بزرگ و حمایت از نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب است.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی هم در راهپیمایی شرکت کرده و گفتند: امروز آمریکایی‌ها در مورد مردم ایران گرفتار اشتباه بزرگی شدند. آمریکایی‌ها، اهانت و بی‌ادبی کردند و دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و خودشان را بالاتر بردند و مردم پرشورتر فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در راهپیمایی شرکت کردند. ایشان در جمع خبرنگاران، حضور حماسی مردم را لبیک به فرمان خدا، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) دانسته و اظهار داشتند: مردم با حضور حماسی و میلیونی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، وظیفه خود را انجام دادند و مسئولان هم باید با حفظ وحدت، به کمک مردم بیایند و مشکلات پیش رو را حل کنند.

حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن، واکنش‌های حوزوی بسیاری را برانگیخت. آیت‌ﷲ ابراهیم امینی، امام جمعه قم، در حاشیه راهپیمایی، در جمع خبرنگاران شرکت در راهپیمایی را از اهمیت بسیار بالایی دانسته و اظهار داشت: این حضور نشان دهنده وفاداری مردم به آرمان‌های انقلاب و یأس دشمنان است.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با تجلیل از حضور حماسی و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، تأکید کردند ملت با این حضور باشکوه پاسخ دندان‌شکنی به دولت‌مردان زیاده‌گوی آمریکا دادند.

رئیس جمهوری با صدور پیامی از حضور چشمگیر آحاد ملت مؤمن، انقلابی، شجاع و با بصیرت ایران در راهپیمایی حماسی یادمان یوم‌ﷲ ۲۲ بهمن تقدیر و تشکر کرد.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی حضور گسترده و باشکوه مردم در راهپیمایی یوم ﷲ ۲۲ بهمن را ستوده، تأکید کردند: همه شرف و عزت نظام ما به خاطر دین است. از این مردم بزرگوار و فداکار که در راهپیمایی حضور گسترده و حماسی داشتند حق‌شناسی و قدردانی می‌کنیم و امیدواریم خداوند به همه آنها خیر و سعادت عطا کند.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی پاسخ ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن به زیاده‌گویی‌های اخیر مقامات آمریکا را کوبنده و دندان‌شکن توصیف و از مردم به خاطر خلق چنین حماسه‌ای تجلیل کردند.

حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی حضور حماسی مردم در راهپمایی ۲۲ بهمن را جواب قاطعی به تهمت‌ها و یاوه‌گویی‌های استکبار جهانی دانست و تأکید کرد: مردم سنگ تمام گذاشتند،‌ اکنون نوبت نقش‌آفرینی مسئولان است.

بیانات و سخنان علما و مراجع عظام تقلید
حضرت آیت‌ﷲ حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداختند. ایشان هدف از خلقت انسان را رسیدن به بالاترین آداب و اخلاق ذکر کرده، گفتند: نعمت‌ها و عنایات پروردگار همه لطف است و غیر از فضل چیز دیگری نیست.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قیمت‌ مایحتاج مردم گفتند: در ایران یک قیمت معین برای اجناس وجود ندارد و این مسئله یکی از مشکلات اقتصادی است که مسئولان باید برای حل آن تلاش کنند.

آيت‌ﷲ محمدتقی مصباح یزدی، یکشنبه شب در ششمین یادواره شهدای مؤسسه امام خمینی(ره) که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی( ره) با ذکر این مطلب که محبت اهل بیت(ع) هدیه‌ای نجات‌بخش از سوی خداست، اظهار داشتند: نگرانی اهالی فرهنگ ایثار و شهادت، مسئله گرانی نیست؛ بلکه کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی است و تنها برای دفاع از این حوزه نگران و ناراحت می‌شوند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار جمعی از طلاب استان گلستان تحصیل علوم دینی را توفیقی بالا برای انسان دانسته، گفتند: طلاب باید بدانند که با ورود به طلبگی در راه ارشاد و هدایت جامعه گام برداشته‌اند. طلاب با اصلاح خود می‌توانند جامعه را هدایت کنند.

هفته گذشته همچنین عالم بزرگوار، آیت‌ﷲ سید محمد باقر موحد ابطحی، دار فانی را وداع گفت. مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌ﷲ سید محمدباقر موحد ابطحی با حضور مراجع تقلید، علما، شخصیت‌های حوزوی و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌ﷲ ابطحی را الگویی کم‌نظیر برای طلاب و روحانیون عنوان کرد و گفت: این عالم بزرگوار از مجاهدینی بود که عمر خود را در راه انقلاب اسلامی صرف کرد و به خدمت اسلام پرداخت.

تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ خامنه ای در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه «راز ماندگاری» نظام جمهوری اسلامی ایران بر ریل انقلاب و خطوط اصلی امام، «صراحت در اعلام مبانی و مواضع» بوده است، گفتند: به هیچ وجه نباید این صراحت و شفافیت را در برابر دوستان و دشمنان ملت ایران از دست داد و مواضع جمهوری اسلامی ایران باید شفاف و صریح بیان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، مدیر حوزه علمیه  استان قم، جمعه شب در همایش خانوادگی طلاب و روحانیون بسیجی مدرسه علمیه فیضیه قم با اشاره به اظهارات گستاخانه مقامات آمریکایی، گفت: همه دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها باید بدانند امت اسلامی ایران با کیاست، صلابت و هوشیاری که در رهبری خود دارد، از هیاهوی آن‌ها نمی‌ترسد.

حجت‌الاسلام نصرﷲ پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه زیرساخت‌های امروز حوزه برای ایفای نقش جهانی باید آماده شود، تصریح کرد: ۸۵ درصد اعتبارات عمرانی حوزه‌های علمیه در لایحه بودجه سال ۹۳ کاهش یافت و چه کسی می‌تواند پاسخگوی این موضوع باشد. دولتی که انتظار پاسخ از سوی حوزه در همه فرآیندهای کشوری را دارد چطور می‌تواند این کاهش ۸۵ درصدی را جبران کند و به راستی با ۱۵ درصد بودجه گذشته چه می‌شود کرد!

جهان اسلام
gharifi_l_159856
آیت‌ﷲ سید عبدﷲ الغریفی از علمای سرشناس لبنان، در خطبه‌های نماز جمعه سخنان مبسوطی را در اعتراض به اعلام انحلال شورای علمای بحرین بیان داشت. وی تأکید کرد: شورای علما مجموعه‌ای از اوراق مکتوب نیست. شورای علما مجموعه‌ای از لوازم و اشیاء نیست که اگر مصادره شدند، شورای علما مصادره شده باشد. شورای علما عنوانی بزرگ‌تر و فراتر از این مسائل است که هیچ تصمیم سیاسی نمی‌تواند آن را مصادره یا تعطیل سازد.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار جمعی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه نظام اسلامی، گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که بیگانگان اجازه توهین به ما را پیدا کنند.

حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی در دیدار طلاب استان العماره عراق یکی از وظایف مهم طلاب عراقی را ایجاد وحدت میان مردم و دولت عراق دانست و گفت: ایجاد وحدت و همدلی میان مردم و دولت عراق سبب پیشرفت و عزت این کشور می‌شود.

آیت‌ﷲ عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش تأثیر انقلاب اسلامی بر سایر ملل که صبح امروز در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی هیمنه رژیم جعلی صهیونیستی را شکست گفت: همه گزینه‌های آمریکا از ابتدای انقلاب تا کنون از روی میز کنار رفته و اکنون فقط ژست توخالی و پوشالی آن باقی مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در حاشیه بازدید از مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه علمیه قم، در جمع رئیس، مدیران و محققین این مرکز به شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ایجاد جریان جدیدی در جهان توسط امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: فضا برای حضور روحانیت شیعه در عرصه بین الملل فراهم است و باید ابتدا با ارتباط دوستانه و بدور از نگاه فرقه‌ای با پیرو ادیان و مذاهب مختلف برخورد کرد و سپس به تبادل اندیشه و مباحث علمی پرداخت.

اخبار داخلی
هم‌زمان با فرا رسیدن سالروز دیدار اعضای هیئت مدیره و مسئولان مجمع عالی حکمت اسلامی با رهبر معظم انقلاب، مدیر اجرایی این مجمع به تبیین دغدغه‌ها و مطالبات معظم له و اقدامات اجرایی این مرکز برای عملیاتی سازی این مطالبات پرداخت. گزارش مشروح اینکه دردیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی با رهبر انقلاب چه گذشت را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور از آغاز ثبت‌نام پذیرش در مدارس علمیه زیرمجموعه حوزه‌های علمیه خواهران از روز ۲۶ بهمن خبر داد.

خبر داخلی دیگر حوزه علمیه در هفته گذشته، برگزاری هفتمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب بود. لیست همه کاندیداهای این دوره از انتخابات مجمع نمایندگان را در خبرگزاری رسا بخوانید.

علم و اجتهاد و مسائل مستحدثه
همایش علمی مبانی کلامی علوم انسانی پنجشنبه ۲۴ بهمن‌ماه با برگزاری میزگردی علمی با حضور حجج اسلام محمود فتحعلی، حمید پارسانیا و دکتر محمد فتحعلی خانی در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم بررسی شد.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌(ره) توجه به مبانی علوم انسانی را مورد تأکید قرار داده و با ضروری خواندن ارائه تعریف مناسب از واژه علم و به طبع آن واژه علوم انسانی، خواستار بازتعریف علم مطابق تلاش‌های عالمانه اندیشمدان شد.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء جمع کثیری از مؤسسات فرهنگی و تبلیغی در خصوص حرمت ارائه و استفاده از سرویس مکالمه تصویری اپراتورهای تلفن همراه، تذکر صریحی را نسبت به راه اندازی و گسترش این سرویس بیان داشتند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری با تأکید بر راه‌اندازی مراکز مشاوره در حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه نباید به سبب کمبود اساتید متخصص در راه‌اندازی رشته مشاوره اسلامی به مشکل برخورد کند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید