مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌ﷲ محمد مؤمن، نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در آزمون ورودی رشته‌های تخصصی تفسیر و فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به آیه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» به تبیین رسالت طلاب و روحانیان پرداخت و تفقه در دین و انذار مردم را مهم‌ترین وظیفه حوزویان ارزیابی کرد.

وی در ادامه افزود: آیه شریفه «نفر» در اواخر سوره توبه و در عداد اخبار جهاد واقع شده و خداوند در این آیه گروهی از مسلمانان را امر به تفقه در دین می‌کند تا پس از فقاهت به میان قوم خود بازگشته و آنان را از اعمال خلاف شرع بر حذر دارند.

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی اظهار داشت: در دین اسلام باید دستورات پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) اطاعت شود اما این به معنای عمل کورکورانه به وظایف نیست.

وی ادامه داد: بر اساس آیه شریه «نفر» دین باید از سوی گروهی آموخته و آموزش داده شود و مردم نسبت به دین آگاهی پیدا کنند تا با علمیت کافی به خدا، نبوت، معاد، امامت و عدل الهی اعتقاد پیدا کنند.

آیت‌ﷲ مؤمن تأکید کرد: در دین اسلام باید به اندازه کافی افرادی وجود داشته باشند که دین را بیاموزند، اعتقادات صحیح داشته باشند، از اعمال پلید پرهیز کنند و اعمال شایسته را انجام دهند تا بتوانند پیام‌رسان دین به عموم مردم باشند.وی خاطرنشان کرد: منظور از کلمه «دین» در آیه شریفه «نفر» دین اسلام است و شامل تمام علومی می‌شود که با دین مرتبط هستند؛ بنابراین تفقه در دین شامل تخصص در علومی همچون اعتقادات، کلام، احکام شرعی و تفسیر قرآن می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: تمام کتبی که در حوزه علمیه خوانده می‌شود، از ادبیات عرب و صرف و نحو تا لمعه و فقه و اصول جزو علومی هستند که انسان را به علم تفقه در دین نزدیک می‌کنند.

وی ادامه داد: ادبیات عرب باید در سال‌های اولیه طلبگی به صورت دقیق آموخته شود تا زمانی که طلاب وارد استنباط احکام و تفسیر آیات می‌شوند بتوانند آیات، روایات و عبارات علما را به خوبی متوجه شوند.

آیت‌ﷲ مؤمن خاطرنشان کرد: کتاب لمعه نیز فقه جامعی است که انسان را با کلیت مباحث فقهی آشنا کرده و استدلال برای استنباط احکام را به صورت اجمال می‌آموزد.

وی با بیان این‌که کتاب مکاسب احکام را با استدلال آموزش می‌دهد، اظهار داشت: تحصیل کتاب مکاسب و رسائل مرحله عالی‌ای است که انسان را به سوی تفقه در دین سوق می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز در حوزه علمیه مؤسسات مختلفی تشکیل شده و رو به کثرت است که مسائل دینی و مقدمات تفقه در دین را به خوبی آموزش می‌دهد؛ خوب است این‌طور مؤسسات برای خواهران نیز تشکیل شود و اگر تشکیل شده، افزایش یابد. وی در پایان گفت: این‌طور که امروز در مؤسسات حوزه‌های علمیه بر کیفیت تفسیر و استدلال برای تفقه در دین مراقبت صورت می‌گیرد، در گذشته نبوده و این نقطه مثبتی است که باید تقویت شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید