مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان علما و مراجع عظام تقلید در هفته گذشته
حضربت آیت‌ﷲ سبحانی در پایان درس خارج اصول خود که در ‏مسجد اعظم قم برگزار شد قوام اسلام را به منابر حسینی(ع) دانسته، گفتند: مداحان و سخنرانان باید به این مسئله توجه داشته باشند که چیزی به دین اضافه یا چیزی از آن کم نکنند.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اسلام به سلامت روح و جسم توجه ویژه‌ای دارد، بر حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان تأکید کردند.

حضرت آیت‌ﷲ مظاهری در همایش تجلیل از اساتید و ممتازین حوزه علمیه استان اصفهان که به مناسبت هفته بزرگداشت معلم در مدرسه صدر بازار برگزار شد، ضمن بیان تبریک به مناسبت ماه رجب اظهار داشتند: هر گونه کوتاهی در درس دادن و درس خواندن و دوری از تقوا لطف امام زمان‌(عج) را نسبت به حوزه‌های علمیه کم می‌کند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی‌گرگانی، در دیدار حسین انواری سرپرست کمیته امداد و هیئت همراه، با بیان اینکه تکدی‌گری در شأن جامعه اسلامی نیست، گفتند: تشکیل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) بخشی از مشکلات را حل کرد، اما حل نهایی مشکلات مالی فقرا و محرومان نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی دولت است.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با حضور در بیت آیت‌ﷲ شب‌زنده‌دار، از وی عیادت به عمل آورد. وی و هیئت همراه خود با حضور در بیت این عالم ربانی ضمن دعا برای شفای عاجل، در جریان آخرین وضعیت جسمی ایشان قرار گرفت.

بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی
در ابتدای هفته گذشته، مراسم بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی با حضور مراجع تقلید، علما، اساتید حوزه، طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

همچنین شمار زیادی از مراجع، علما و شخصیت‌های مذهبی، سیاسی با حضور در بیت آیت‌ﷲ‌العظمی ملکوتی با بیت آن فقیه مجاهد اظهار همدردی کردند. گزارش تصویری این دیدارها را در خبرگزاری حوزه ببینید.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی نیز در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم، با تسلیت ارتحال مرحوم حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی از وی به عنوان عالمی فاضل و هوشیار یاد و از خدمات و تلاش‌های آن عالم ربانی تجلیل کردند.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در حاشیه مراسم تشییع حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی ضمن تسلیت رحلت آن عالم جلیل القدر، گفتند: حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی زمانی که نظام اسلامی مستقر شد همان‌گونه که قبل از انقلاب با امام راحل بود پس از انقلاب نیز در خدمت نظام اسلامی و در شئون مختلف یاری‌گر نظام بود.

به مناسب رحلت حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی، خبرگزاری حوزه، تصاویر منتشرنشده‌ای از زندگی این عالم ربّانی منتشر کرد که در این خبرگزاری می‌بینید.

حوزه علمیه و تدبیر؛ با تمرکز بر مسئله اقتصاد
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای هفته گذشته در جمع پرشور کارگران، مدیران، طراحان و برنامه‌ریزان مپنا و صدها نفر از کارگران چند واحد تولیدی دیگر، تکریم و احترام جامعه کارگری و همه نقش‌آفرینان عرصه تولید را ضرورتی برخاسته از متن اسلام خواندند و با اشاره به هوش و استعداد تحسین برانگیز ملت ایران تأکید کردند: رشد اقتصادی بدون رشد فرهنگی نه ممکن است، نه مفید.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، هفته گذشته در دیدار با رئيس و اعضای اتاق بازرگانی ایران، با تأکید بر لزوم اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی، گفتند: بسياری از مؤسساتی كه دولت آنها را اداره می‌كند بايد خصوصی و به مردم واگذار گردد؛ نبايد دولت برای آنها هزينه نمايد. خصوصی شدن كه در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده بايد به معنای حقيقی خود اجرا شود.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی، در دیدار مدیران و کارشناسان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با حرف و فریاد، محقق نمی‌شود، گفتند: قرآن با بی‌عرضگی و اختلاس مقابله می‌کند، ولی متأسفانه آنچه بیشتر می‌بینیم سوء مدیریت و اختلاس است. با وجود جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های حاصلخیز مجبوریم علوفه را از ترکیه وارد کنیم، وقتی قیمت علوفه گران شود، گوشت و مواد غذایی دیگر نیز گران خواهد شد.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مسئله گرانی و تورم، گفتند: برخی گرانی‌ها از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر خلاف آنچه گفته شد، با شیب ملایم صورت نگرفته است. باید کاری کرد که تورم بیش از این بالا نرود.

آیت‌ﷲ هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه نیز بر نقش مهم حوزه علمیه در عرصه نظریه‌پردازی تأکید کرده و گفت: اگر جریان نظریه‌پردازی در حوزه علمیه شکل نگیرد مدیران نظام اسلامی مجبور می‌شوند از اقتصادهای بیگانه وام بگیرند و مجبور می‌شوند یا شرقی باشند یا غربی.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از نحوه اجرای طرح مسکن مهر، گفت: دولت نباید در امر ساختمان و مسکن مباشرت کند، بلکه باید تسهیلات ارائه کند تا مردم خودشان خانه بسازند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی همچنین در دیدار رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کشور با تأکید بر حمایت جدی دولت از بخش خصوصی، نسبت به مشکلات اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده، از مسئولان دستگاه‌های دولتی خواستند که چوب لای چرخ سرمایه‌گذاران سالم و بخش خصوصی نگذارند.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز هفته گذشته به قم آمد و با علما و مراجع تقلید، دیدار کرد. حضرت آیت‌ﷲ سبحانی در دیدار با رئیس مجلس، با بیان اینکه تولید کشور باید رونق پیدا کند، گفتند: باید امور اقتصادی را به دست مردم بسپاریم، به طور مثال باید تولید نساجی و کفش را در این راستا تقویت کرد.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز در دیدار دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به موضوع گرانی و تورم در کشور ابراز نگرانی کرده، اظهار داشتند: دولت، مجلس و تمام مسئولان نظام باید با همکاری مشکلات اقتصادی را حل کنند.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی هم در دیدار با دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وظیفه خود می‌دانیم از دولت حمایت کنیم، اظهار داشتند: به مسائل اقتصادی و فرهنگی باید اهتمام ورزیده شود و مسئولان جدیت بیشتری در این زمینه از خود نشان دهند.

اخراج نماینده آیت‌ﷲ سیستانی از بحرین به دست آل خلیفه

یکی از علمای بحرین از آغاز مرحله جدید توهین آل‎خلیفه علیه علمای شیعه به ویژه رهبر شیعیان این کشور از طریق اخراج نماینده آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی از این کشور خبر داد. آیت‌ﷲ سیدعبدﷲ الغریفی از علمای سرشناس بحرین در واکنش به اخراج نماینده آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی از بحرین ابراز داشت: رفتار رژیم آل‌خلیفه در قبال نماینده آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی، گام نهادن به سوی پرتگاه‌های ویرانگر و گزینه‌های وحشتناک و در عین حال نشان دهنده ناتوانی سیاسی نظام و اصرار آنها بر استمرار بحران و مقابله آنها با هرگونه تفکر جدی و صادقانه برای حل بحران و نجات بحرین است.

در پی این توهین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای با محکوم کردن اخراج غیر قانونی نماینده حضرت آیت‌ﷲ سیستانی از بحرین، تأکید کرد: دولت بحرین در حالی مرتکب این اقدام غیر قانونی گردیده است که در چند سال اخیر تابعیت ده‌ها هزار نفر از اتباع خویش را لغو و به جای آن به تعداد زیادی از اتباع سایر کشورها تابعیت داده است.

حضرت آیت‌ﷲ سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان با برقرای تماس تلفنی با شیخ «حسین نجاتی» نماینده سابق خود در بحرین، گفت‌وگو کرده و جویای احوال جسمانی وی شدند. شیخ حسین نجاتی بعد از تبعید از بحرین وارد لبنان شده است.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز سلب تابعیت نماینده حضرت آیت‌ﷲ سیستانی و اخراج وی از بحرین را محکوم کرده و گفتند: امروز یکی از مصیبت‌های بزرگ اسلام حکومت آل خلیفه در بحرین است، این حکومت استبدادی با تکیه بر آمریکا و صهیونیست‌ها مردم کشور خود را در مضیقه قرار داده‌اند.

دیگر اخبار بین الملل
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار با دانش‌پژوهان مرکز تخصصی مذاهب اسلامی، با ابراز نگرانی از اختلافات و درگیری‌ها در جهان اسلام، همه پیروان مذاهب اسلامی با هر اعتقاد و آیینی را به حفظ وحدت توصیه و تأکید کردند: امروز رژیم صهیونیستی در ساحل امن قرار گرفته و از به جان هم افتادن مسلمانان و جنگ‌های داخلی جهان اسلام نهایت استفاده را می‌برد.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی هفته گذشته در همایش «مسعای قم»، با تأکید بر اینکه کشور سعودی باید امنیت زائران بیت ﷲ الحرام را تأمین کند، تصریح کردند: ناسزا گفتن و صدور فتوا علیه تشیع برخلاف قرآن است.

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ مکارم‌شیرازی در دیدار دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان و علوم پزشکی با اشاره به مسئله دریافت پول زیرمیزی از سوی برخی پزشکان، گفتند: متأسفانه زیرمیزی گرفتن به یک فرهنگ تبدیل شده و باید آن را از بین برد.

آیت‌ﷲ طباطبایی، امام جمعه اصفهان با اشاره به برخی از دستاوردهای نوین بشری از جمله ماهواره‌ها و رسانه‌ها و اینترنت گفت: ابزارهای ارتباط جمعی همچون ماهواره‌ها، رسانه‌ها و اینترنت بد نیستند. بلکه استفاده ناصحیح از آنها بد است. ما چنانچه بر اساس منطق و عقل حرکت کنیم می‌توانیم از همین ابزارها به بهترین نحو ممکن در راستای منافع اسلام و نظام در جهان استفاده کنیم.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با اشاره به لزوم افزایش جمعیت در شرایط فعلی کشور گفتند: امروز شاهدیم متأسفانه جنین را سقط می‌کنند با این توجیه که وسایل زندگی اقتصادی ما اجازه نمی‌دهد بیش از یک فرزند داشته باشیم؛ این مسئله همان مسائل عصر جاهلیت است که به صورت دیگر در دنیای امروز بروز کرده است.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یکی از اشکالاتی که به مسئولان سابق بوده این است که نسبت به مسئله مهم کنترل جمعیت، نظر مخالف با شرع را عمل کردند و هر چند این مسئله قانون شده بود اما گویا هنوز نیز ذائقه جمعی از مسئولان ما در این زمینه تغییر نکرده است.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید