مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنان و بیانات علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
آیت‌ﷲ جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دهمین گردهمایی اساتید تفسیر قرآن کریم با تقدیر و تجلیل از شخصیت علامه طباطبایی، اظهار داشتند: کسی در برابر قرآن نباید حرف بزند و خود این کتاب الهی سخنگو است و مفسران فقط باید صحبت قرآن را ابلاغ کنند.

حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد اهمیت و فضیلت شب و عبادت در آن را مورد تأکید قرار داده و گفتند: هر کسی به هر کمالی رسیده به واسطه شب و عبادت در آن بوده است.

آیت‌ﷲ محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با اعضای شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های برنامه‌ریزی همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان که در سالن جلسات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: نگاه جامع علامه طباطبایی به ولایت فقیه مغفول مانده است.

آیت‌ﷲ ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در دیدار اساتید و کادر مدرسه علمیه خواهران دولت آباد و مسئولان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با اشاره به آیات الهی گفت: انسان اول باید خود را اصلاح کند و بعد وظیفه‌اش این است که دیگران را اصلاح کند.

هفته گذشته، مراسم نکوداشت حضرت آیت‌ﷲ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) با سخنرانی آیت‏ﷲ حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام و المسلمین علیدوست و دکتر موسی حقانی در بیت این عالم شیعی در قم برگزار شد.

آیت‎ﷲ حسینی بوشهری، در این همایش گفت: حاج شیخ عبد الکریم حائری برای ماندن در قم استخاره کرد و آیه ۹۳ سوره یوسف آمد و مجاب شد که با خانواده به قم مهاجرت کند؛ آن زمان حوزه علمیه قم از نبود یک زعیم عالی قدر برای اداره امور حوزه رنج می‎برد و مدرسه فیضیه به مکانی برای سکنی مسافران تبدیل شده بود.

آیت‌ﷲ هاشمی شاهرودی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تبیین روشنگری های ائمه طاهرین در برابر جریان انحرافی اجتهاد به رأی گفت: امیر مؤمنان(ع) به تنهایی در برابر جریان «منع حدیث از سنت» قیام کرده بودند؛ اگر اصرار اهل بیت نبود، روایات نورانی پیامبر(ص) گسترش نمی‌یافت و دچار حذف و تحریف می‌شد.

تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای در دیدار تعدادی از مسئولین جمعیت مامایی ایران هم‌زمان با روز جهانی ماما ضمن تأکید بر لزوم تغییر سیاست در زمینه جمعیت، خاطرنشان کردند: کشورِ بدون جمعیت جوان، یعنی کشورِ بدون ابتکار و پیشرفت و هیجان و شور و شوق، بنابراین، برنامه حیاتی تکثیر نسل باید به طور جدی دنبال و پیگیری شود.

نخستین نشست همایش «اقتصاد مقاومتی از منظر دین»، با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شخصیت‌های حوزوی و استانی در قم برگزار شد. سخنرانان این مراسم با مهم ارزیابی کردن نقش حوزه‌های علمیه در تبیین مبانی اقتصاد مقاومتی، تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را عامل شکوفایی و پایداری اقتصاد کشور عنوان و بر ضرورت پرهیز از برخورد شعاری با این مسئله مهم تأکید کردند.

حضرت آیت‌ﷲ حسین نوری همدانی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با استناد به آیاتی از قرآن کریم، بر ضرورت مقابله جدی با دشمنان کینه‌توز دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران تأکید کرده و گفتند: تصور نرمش نشان دادن و مدارا کردن با دشمنان در هر شرایطی، تصوری باطل و نادرست و بر خلاف آموزه های قرآنی است.

حجت‌الاسلام موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین حوزه با ابراز تعجب از اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه فرهنگی حوزه‌های علمیه، گفت: این حرف‌ها موجب بدبینی مردم نسبت به روحانیت می‌شود و از شخصیتی پرورش‌یافته در دامان روحانیت تعجب می‌کنیم که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از عزم جزم خود برای پیگیری دغدغه‌های مراجع تقلید، علما و حوزویان درباره مسائل مختلف کشور به ویژه موضوعات فرهنگی خبر داد.

جمعی از اساتید، روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم در نامه‌ای سرگشاده از رؤسای قوای قضاییه و مقننه خواستند با تهیه قانونی جامع و کامل در خصوص حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر اقدام نمایند.

اعتکاف و ایام رجبیه
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف، شوق عمومی و اقبال حیرت‌انگیز به سنت حسنه اعتکاف را از جمله برکات الهی و از مظاهر قدرت انقلاب اسلامی در نهادسازی خواندند.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی با بيان اينكه اعتكاف، مدرسه اخلاق و معنويت است گفتند: اعتكاف، حيات‌بخش جامعه اسلامی است. همان طور كه ماه مبارک رمضان، مدرسه عالی تربيت و اخلاق است.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی گفت: در این چند ساله ۶ هزار نفر از ۷۰ ملیت جهان در مراسم‌ ویژه اعتکاف ماه رجب شرکت کرده‌اند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه امروز از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی دشمنان هجمه‌های فراوانی علیه دین و اعتقادات بیان می‌شود، گفتند: اعتکاف در مقابل این امواج فساد همچون سدی مستحکم است.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای نخستین بار در کشور از شبکه اجتماعی معتکفین رونمایی می‌شود. این شبکه اجتماعی با نشانی motakefin.ir است که در آن تمامی علاقه‌مندان می‌توانند ثبت نام کنند و دل‌نوشته‌ها و حس و حال خود را از مراسم اعتکاف بیان کنند.

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رجب و نزدیک شدن ایام اعتکاف، مجموعه استفتائات اعتکاف بر اساس فتاوای حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته در تارنمای اطلاع‌رسانی این مرجع عالی قدر منتشر شد.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی نیز درباره محل مناسب برای اعتکاف گفتند: هر مسجدی که به گروه خاصی تعلق نداشته باشد می‌تواند محلی برای اعتکاف باشد.

اخبار داخلی حوزه
حضرت آیت‎ﷲ‏‎ جوادی آملی در پیام تصویری به همایش نکوداشت آیت‎‌ﷲ حائری یزدی تصریح کردند: استقلال مالی و اقتصادی حوزه از متن دین ثابت می‎شود و مؤسس حوزه علمیه قم نیز به خوبی این فهم را داشت که این استقلال را از متن دین دریافت کرده و به آن برسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین فرخ فال، مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: مبنای طرح ساماندهی اجرایی و مدیریتی در سطح یک و نیز مدارس سطوح عالی و مراکز تخصصی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقليد می‌باشد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به تربیت بیش از ۲۵۰ استاد در این مرکز، از پذیرش دهمین دوره سطح سه تربیت مدرس، برای سال تحصیلی ۹۴-۹۳ خبر داد.

آیت‌ﷲ حائری شیرازی در مراسم تجلیل از اساتید مدرسه علمیه امام صادق‌(ع) قم که در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد،‌ گفت: یکی از آفت‌های نظام درسی حوزه بحث حضور و غیاب امتحان و مدرک‌گرایی است که باید هر چه زودتر به این مسئله توجه شود تا شاگرد و طلبه بتواند خود را نظارت و ارزیابی کند.

با تصویب شورای عالی حوزه و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، مأموریت‌های فرهنگی، تبلیغی و تدریسی حوزویان، از این پس با ضوابط و شرایط خاصی به عنوان دوره خدمت سربازی محاسبه شده و کارت پایان خدمت برای آنان صادر می‌شود.

دهمین همایش اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه شامگاه پنج‏شنبه ۱۸ اردیبهشت‏ماه با سخنرانی حضرت آیت ‏ﷲ جعفر سبحانی در مدرسه علمیه آیت ‏ﷲ گلپایگانی برگزار شد.

در نشست مشترک استاندار قم با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسائل و رخدادهای فرهنگی، اجتماعی استان مورد بررسی قرار گرفت. حجت‌الاسلام صالحی منش در این جلسه ضمن تشکر از تشکیل این نشست، گزارشی از وضعیت استان در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی ارائه کرد.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی گفتند: ارتقاء وضعیت درسی و اخلاقی طلاب امری ضروری است به شمار می‌رود و بررسی‌هایی هم باید در این زمینه صورت بگیرد و در این زمینه باید کارگروهی تشکیل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به دلیل سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر مقدس قم بستری شد. البته پزشکان اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون خطر رفع شده است. پزشکان معالج حال عمومی حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی را مساعد ارزیابی کرده‌اند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید