مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

عصر روز یکشنبه (۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) با حضور در دفتر حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی با ایشان دیدار کردند.shobeiri-zanjani

در ابتدای این دیدار یکی از اساتید مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خطاب به آیت‌ﷲ شبیری زنجانی گفت: دوستانی که اینجا هستند، طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) تهران هستند که این حوزه تحت حمایت آقای حاج محمود لولاچیان است. این حوزه همان مدرسه علمیه‌ای است که برادر عزیزمان شهید خلیلی در آنجا درس می‌خواند. ما هفته‌ای دو روز یکی از پایه‌های مدرسه را به قم می‌آوریم تا از محضر اساتید و مراجع استفاده کنند و امروز هم خدمت شما آمدیم تا از رهنمودهای حضرت‌عالی استفاده کنیم.

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی طی توصیه‌ها و نکات مهمی، خطاب به طلاب فرمودند:، توصیه‌ها و نکات مهمی را خطاب به طلاب بیان فرمودند: إن شاء ﷲ موفق باشید و سربازان حقیقی حضرت ولی عصر(عج) باشید و إن شاء ﷲ هستید. الان در حوزه مایه علمی خیلی کم شده و آقایان باید سعی کنند مایه‌های علمی سابق را زنده کنند. میراث علمی گذشته دارد از بین می‌برد و شیخ مرتضی انصاری و آخوند خراسانی دیگر پیدا نمی‌شود. لایه‌های سطح پایین دارد، به عنوان اجتهاد تلقی می‌شود.

ایشان فرمودند: این امنیت و امکاناتی که کشور ما دارد و جوانی که آقایان دارند و ما از دست دادیم این را قدر بدانند و به چیزهای فرعی نپردازند. اگر از جلسات درسی معمولی فارغ می‌شوند در جلسات دیگر مسائل را با هم مذاکره کنند تا مطالب و بحث‌ها پخته شود و از یادشان نرود. اگر بحث‌ها پخته شد، دیگر می‌توانند نظایر آن را استخراج کنند که خود این موضوع یکی از مقدمات اجتهاد می‌شود.

آیت‌ﷲ شبیری همچنین با بیان خاطره‌ای تأکید کردند: من موقعی که مدرسه می‌رفتم که تا ششم ابتدایی درس خواندم، کلاس سوم ابتدایی بودم که حل کردن مسائل ریاضی برایم مشکل بود. استاد می‌گفت یک جور جمع و تفریق کن که به جواب برسی و ما هم همین کار را می‌کردیم ولی روح مطلب دستمان نمی‌آمد. سر کلاس امتحان داشتیم و دو مسئله در امتحان طرح شده بود که یکی از آن دو درباره مستطیل بود. من سر امتحان مستطیل را تطبیق کردم با اتاقی که در آن نشسته بودیم و گفتم این اتاق مستطیل است و من اگر بخواهم اندازه آن را حساب کنم باید چکار بکنم، دیدم بالفطره همان‌گونه که جمع و تقسیم می‌کنند من هم همان کار را انجام دادم. این کار را انجام دادم و فکر کردم و مسئله برایم حل شد و نمره بیست گرفتم و غیر از من هیچ کس در مدرسه بیست نگرفت. در اینجا بود که فکر من باز شد و نکته مسئله دیگر دستم آمد و در نتیجه در ریاضی من اولین فرد کلاس بودم و هیچ کسی هم‌پای ما نبود، چون مطلب ریاضی به دست ما آمده بود. آقایان الان درس‌هایی که می‌خوانید اگر طوطی‌وار یاد بگیرید دیگر نظایر مسائلی که خوانده‌اید از شما سؤال کنند، گیر می‌کنید، ولی اگر روح مطلب دستتان باشد اگر فرع مشابهی همان‌جا که درس خواندید از شما بپرسند را حل می‌کنید و اگر روح مطلب دستتان نباشد هر مسئله‌ای را باید از استاد یاد بگیرید.

معظم له گفتند: آقایان بدانند در اثر مباحثه و مذاکره با هم است که مطلب پخته می‌شود. مذاکره علمی همان درسی که خواندید را تکرار و مطلب را خوب هضم کنید که اگر خوب هضم شد، مشابه آن مسائل را با هم طرح کنید و اگر مشابه را هم حل کردید و یکی دو مرتبه که مشابهات حل شد، روح اجتهاد در شخص زنده می‌شود. این کار را شما انجام دهید، همین تمرین در امور دیگر نیز وجود دارد. پس اگر درس خواندید، اولاً خوب تکرار کنید و خوب بفهمید و بعد که فهمیدید خوب تمرین کنید.

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی در ادامه درباره نحوه استفاده طلاب از اوقات فراغتشان فرمودند: طلاب اوقات فراغت دارند و دائم نمی‌توانند به مسائل علمی و امثال آن بپردازند، چون انسان خسته می‌شود و نمی‌تواند فعالیت علمی خود را ادامه دهد و برای همین نیاز به تفریح هم دارد. یکی از تفریح‌هایی که هم تفریح است و هم به درد علمیت و معنویت اشخاص می‌خورد، خواندن شرح حال علماء است. این علمایی که از نظر علمی، اخلاقی و عملی موفقیت پیدا کردند، چگونه بودند. این کار هم تفنن و خستگی آدم را رفع می‌کند و هم یک معلوماتی یاد گرفتیم و در تزکیه نفس و جهات اخلاقی و تهذیب هم دخالت دارد.

این مرجع تقلید برجسته حوزه قم با اشاره به رونق جلسات و گعده‎های علمی حوزه قم در دهه‎های گذشته و رکود فعلی حاکم بر این حوزه گفتند: یکی از ایرادهایی که آقایان نجفی به قمی‎ها می‎گرفته‎اند همین کم‎رونقی جلسات مذاکره علمی بود. البته من اطلاع دقیقی از وضعیت کنونی حوزه نجف ندارم، اما در همین قم وقتی جوان بودم، جلسات مذاکره علمی رونق داشت.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید