مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

rowhaniتحقق حماسه سیاسی با حضور پرشور مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری

حوزه علمیه، بامداد اولین روز این هفته خود را با خبر حماسه پرشور و حضور ۷۲ درصدی ملت ایران پای صندوق‌های رأی و پیروزی احتمالی کاندیدای اصلاح‌طلبان آغاز کرد؛ احتمالی که با پایان روز به قطعیت رسید و حجت‌الاسلام حسن روحانی با اکثریت قاطع آراء مردم برای ریاست جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی به مناسبت انتخاب حجت‌الاسلام روحانی به عنوان رئیس جمهوری منتخب مردم، با تقدیر از حماسه آفرینی ملت در ۲۴ خرداد ماه و تبریک انتخاب حجت‌الاسلام روحانی از وی خواست با تمام توان به فکر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی و رفع مشکلات و آبادانی کشور باشد.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در پیامی با تبریک انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور آینده، برای وی در راستای احیای ارزش‌‌های اسلامی و فرهنگ دینی و عمل به وعده‌ها و خدمت به مردم شریف و بزرگوار و دفاع از حقوق مسلم آنان و پاسداری از خون شهدا آرزوی توفیق کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این هفته همچنین با مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور دیدار کرد. وی همچنین تأکید کرد: حماسه ۲۴ خرداد با لطف و عنایات خاصه امام زمان(عج) و تدابیر مقام معظم رهبری خلق شد.

ارتحال آیت‌ﷲ مدنی

ayatollah-madani-tabriziآیت‌ﷲ سید یوسف مدنی تبریزی، این عالم بزرگوار که چند روز پایانی عمر بابرکت خود را در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری بودند، در بامداد ۲۶ خرداد رحلت کردند. (نگاهی به زندگانی این عالم ربّانی)

در پی ارتحال ایشان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن صدور پیامی این ضایعه‌ بزرگ را به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر‌ (عجل‌ﷲ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام ‌تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و بیت شریف مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن فقیه عالی‌مقام غفران و رحمت الهی را از درگاه ایزدمنان مسئلت نمود.

آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی و آیت‌ﷲ مکارم شیرازی هر کدام با صدور پیام‌هایی رحلت این استاد بزرگ حوزه را به محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، بزرگان حوزه و خانواده ایشان تسلیت گفتند.

مراسم تشییع پیکر آیت‌ﷲ سید یوسف مدنی تبریزی عصر روز ۲۸ خرداد ماه، از بیت آن مرحوم در خیابان شهدای قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد. در این مراسم آیت‌ﷲ مدرس یزدی، حجت‌الاسلام عرب انصاری معاون سیاسی اجتماعی استاندار قم، جمعی از نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، مردم استان قم و تبریز و طلاب و فضلای حوزوی و نیز حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی مشاور رییس جمهور حضور داشتند و پس از مراسم تشییع، آیت‌ﷲ شبیری زنجانی بر پیکر آیت‌ﷲ مدنی تبریزی اقامه نماز کردند. گفتنی است، پیکر این استاد برجسته حوزه علمیه قم در مقبره شهید مفتح واقع در صحن آیینه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد. گزارش تصویری مراسم تشییع آن استاد حوزه را در خبرگزاری حوزه ببینید.

دیگر اخبار حوزه

آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در دیداری، پیرامون مهم‌ترین تحولات جهان اسلام و منطقه، مسائل جاری کشور و حوزه‌های علمیه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. گزارش تصویری این دیدار را در خبرگزاری رسا ببینید.

حجت‌الاسلام محمدحسین شمس مدیر دفتر حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از سفر حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی به استان مرکزی خبر داد و گفت: حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی به دعوت نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و مسئولان این استان شنبه اول تیر ماه به این استان سفر می‌کند.

همایش طلاب و روحانیان عمره‌گزار عصر پنجشنبه در سالن اجلاس مدرسه علمیه معصومیه قم با سخنرانی آیت‌ﷲ سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و به همت معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه برگزار شد. گزارش تصویری این همایش را در خبرگزاری فارس ببینید.

مسئول دبیرخانه دائمی همایش تجلیل از علمای نمونه بلاد از برگزاری دومین همایش و تجلیل از آیت‌ﷲ محمدرضا طاهایی میبدی خبر داد. دومین همایش تجلیل از علمای نمونه بلاد، شنبه اول تیرماه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تفاهم‌نامه همکاری در زمینه فعالیت مشترک مرکز تخصصی موضوع‌شناسی احکام فقهی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به امضا رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حوزه‌ علمیه مرکز انتشار نور به جهان است خواستار راه‌اندازی دفتر همکاری مشترک حوزه و این وزارتخانه شد.

همایش مبلغان اعزامی در ایام نیمه شعبان به سراسر کشور در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. در این همایش مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی قم، حجت‌الاسلام کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و جمعی از مبلغین اعزامی شرکت کردند.

اخبار بازار نشر

سفرنامه حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی به مشهد مقدس تحت عنوان «ارمغان مشهد» منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این کتاب، مجموعه‌اي ارزشمند از پيام‌ها، ديدارها، نوشتارها، نامه‌ها، ‌اشعار و گزارش تصويري سفر ایشان به مشهد مقدس در تابستان ۱۳۹۱ است.

مدیر گروه آیات‌الاحکام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از انتشار جلد دوم موسوعه آیات‌الاحکام در آینده نزدیک خبر داد. جلد دوم مشتمل بر پنج فصل است و در فصل اول آن به بررسی وجوب صلاة به قول مطلق پرداخته شده که در همین راستا در ابتدا به آیات متعددی اسناد شده و در ادامه به ادله دیگر مانند روایات اجماع نیز تمسک و در پایان هر بحث به دیدگاه اهل تسنن نیز اشاره شده است.

نخستین نشریه کانون خورشید، ویژه‌نامه احیای فرهنگ برپایی نماز جماعت عید غدیر با عنوان «قنوت خورشید» چاپ شد.

کتاب فرهنگ اخلاقی معصومین (حروف د ـ ذ) به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد. مباحث اخلاقی حروف د و ذ در این کتاب مانند در گوشی سخن گفتن، دروغگویی، دزدی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، دعا، دغل‌کاری، دنیاطلبی، دورویی، دوستی، دیدار با خدا و دیوانگی مطرح شده است.

 عکس‌ها از: ابنا و ایلنا

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید