مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
اخبار حوزه و روحانیت در هفته‌ای که گذشت؛

سخنان و بیانات مراجع و بزرگان حوزه
آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، در دیدار جمعی از علمای شیعه و سنی لبنان، با اشاره به اهمیت وحدت بین مسلمانان گفت: مسلمانان باید حرمت مقدسات همدیگر را نگه دارند و نباید در برابر هم قرار بگیرند. تصاویری از این دیدار را در این صفحه مشاهده کنید.

این مرجع تقلید شیعیان همچنین در دیدار مدیران و مسئولان معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در آستانه برگزاری مراسم کتاب سال حوزه گفت: یکی از آسیب‌های این بخش این است که غالب کتاب‌ها به صورت جمع‌آوری و تالیف است و تولید علم صورت نمی‌گیرد.

makarem
آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی: انتشار کاریکاتورهای موهن، اعلان جنگ به همه مسلمانان است.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی همچنین در واکنش به اقدامات تروریستی و انتشار کاریکاتورهای موهن در فرانسه گفت: ترور برای دوست و دشمن صحیح نیست و از منظر اسلام، ترور امری ممنوع و محکوم است. انتشار کاریکاتورهای موهن نسبت به ساحت نبی مکرم اسلام هم عاقلانه نیست و با این اقدام، به همه مسلمانان اعلان جنگ داده می‌شود.

وی در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره شهید نواب صفوی تاکید کرد: ادعا کردن و بردن نام حکومت اسلامی، گناه بزرگ نواب صفوی در نظام طاغوت بود و ایشان را شهید کردند که این فکر در نطفه خفه شود، ولی شهادت ایشان، تاثیر بسیاری در گسترش جمهوری اسلامی داشت.

آیت‌ﷲ نوری همدانی با حضور در بیت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، با این مرجع تقلید دیدار و درباره مسائل جاری حوزه‌های علمیه و کشور گفتگو کردند. این نشست بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. تصاویری از این دیدار را در این صفحه ببینید.

این استاد برجسته حوزه، همچنین در واکنش به رخدادهای فرانسه، گفت: ایجاد کنندگان داعش، جنایت‌های آنها را به نام اسلام مطرح و تمام می‌کنند و این مسئله، مصیبت بزرگی برای اسلام محسوب می‌شود.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی، در دیدار فرماندهان کلانتری نیروی انتظامی کشور گفت: متاسفانه جامعه امروزی، از مبانی دین اسلام فاصله گرفته و بر اساس رسوم خود که گاهی با مبانی دینی تطابق ندارد عمل می‌کند و باید از این کارها دوری کرد.

وی همچنین در دیدار اعضای موسسه فقه و فقاهت گفت: لباس روحانیت، لباس خدمت‌رسانی است و در برابر این خدمت‌رسانی، سختی‌ها و بی‌حرمتی‌ها وجود دارد. این خدمت‌رسانی ارزشمند است، زیرا روحانیت، ادامه‌دهنده راه انبیاست.

آیت‌ﷲ محمدتقی مدرسی، با تاکید بر اینکه برخی کشورها برای تخریب انسانیت مسابقه گذاشته‌اند، گفت: مسلمانان باید با عقل دسته‌جمعی در مسائل جهان بیندیشند تا عملیات اصلاح گسترده آغاز شود و همه در برابر مشکلات جهان که بر اثر فهم نادرست از دین ایجاد شده، احساس مسئولیت کنند.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولان برگزاری همایش بزرگداشت مرحومه خدیجه ثقفی همسر گرامی امام خمینی رحمة‌ﷲ‌علیه، گفت: زن اگر سرمایه الهی خود را حفظ کند، می‌تواند به زندگی آرامش ببخشد. باید زنان جامعه را متوجه این مطلب ساخت که اصالت خود را حفظ کنند. در این صورت بسیاری از معضلات اجتماعی، در جامعه وجود نخواهد داشت.

وی همچنین در واکنش به کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم، انتشار این کاریکاتورها را محکوم کرد و این عمل را جاهلیت مدرن خواند و افزود: هیچوقت یک انسان کریم و یک جامعه کریم، دست به اعمال توهین‌آمیزی مانند آنچه امروز در غرب شاهد آن هستیم نمی‌زند.

در پی درگذشت والده حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی رییس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، برخی از بزرگان حوزه‌های علمیه از جمله آیت‌ﷲ نوری همدانی، علوی گرگانی و جعفر سبحانی، در پیام‌های جداگانه، این مصیبت را تسلیت گفته و برای آن مرحومه طلب مغفرت و آمرزش کردند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، در دومین جشن فارغ‌التحصیلی طلاب جامعه آل البیت، تلاش برای عالم شدن، متخلق شدن به اخلاق الهی و مسئولیت‌پذیری عالمانه را سه وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه و فارغ‌التحصیلان حوزه دانست و تاکید کرد: طلاب باید مرزبان اندیشه ناب و دین حق باشند.

نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد
نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، با حضور بیش از ۱۶۰۰ تن از علمای بلاد و با سخنرانی آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی و آیت‌ﷲ جعفر سبحانی، ۲۴ و ۲۵ دی در شهر مقدس قم برگزار شد.

ejlas-jamee-9
عکس: شفقنا

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، در اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، گفت: متاسفانه برخی رسانه‌های ما در خواب هستند؛ وقتی بیان می‌کنیم که این شبکه‌هایی که دارید، باید پاک‌سازی کنید و الا بلا بر جوانان ما وارد می‌شود، می‌گویند که ما نمی‌توانیم در مقابل این فضا بایستیم.

آیت‌ﷲ شیخ جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین ضروریات دینی است که باید به آن دقت و توجه داشته باشیم. وی افزود: دولت از آمران به معروف حمایت کند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در اختتامیه اجلاسیه جامعه مدرسین گفت: پس از حادثه تروریستی فرانسه، گویی که خودشان مقدمات کار را فراهم کرده بودند، بلافاصله شدیدترین توهین‌ها را به پیامبر کردند که این مسئله، حاکی از یک توطئه جدید است.

آیت‌ﷲ محمد یزدی رییس جامعه مدرسین نیز در سخنانی تاکید کرد: فعالیت‌های جامعه مدرسین، بر اساس اوامر رهبری پیگیری می‌شود. وی افزود: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی خوشبختانه در راس حاکمیت این کشور، رهبری وجود دارد که فعالیت‌ها بر اساس اوامر ایشان پیگیری می‌شود.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی نیز در این نشست، با اشاره به توهین نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم گفت: اهانت به پیامبر بزرگ اسلام جز تنفر عمومی، برای غرب رهاورد دیگری ندارد.

آیت‌ﷲ سید محمد غروی در سخنانی در اختتامیه جامعه مدرسین گفت: برخی از فیلم‌هایی که درباره روحانیت ساخته می‌شود، باید زیر نظر حوزه و روحانیت باشد تا از آسیب‌ها جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، در مراسم اختتامیه نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، گفت: بانوان طلبه، ۶۰۰ هزار فرصت تبلیغی ایجاد کرده‌اند. وی افزود: ۱۲ هزار نفر از خواهران طلبه وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، در مراسم اختتامیه اجلاسیه جامعه مدرسین گفت: حوزه باید برای تعریف آسیب‌ها و چالش‌های سبک زندگی اسلامی و ارائه راهکارهای لازم، اتاق فکر تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی فلاحیان هم در این نشست گفت: باید کارهای فرهنگی و آموزشی برای اساتید و معلمان انجام داد و نباید اجازه دهیم مباحث غیراصولی در کلاس‌های درس آموزش داده شود.

در پایان نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، بیانیه‌ای در ۱۲ بند تصویب و قرائت شد که اولین بند این بیانیه مربوط به محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به ساحت قدسی نبی مکرم اسلام، و دومین بند آن، تاکید بر حفظ وحدت، اتحاد و همدلی در صفوف مسلمانان بود. متن کامل این بیانیه را می‌توانید در صفحه خبر مطالعه کنید. تصاویری از مراسم اختتامیه اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، در خبرگزاری حوزه منتشر شده است.

دیدار وزیر اقتصاد با مراجع و بزرگان حوزه
آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر اقتصاد، با تاکید بر اینکه سرمایه بانک‌ها در خدمت ثروتمندان است نه نیازمندان، گفت: باید بانک‌ها سامان بگیرند. بانک‌ها به جای اینکه به منافع مردم فکر کنند، به منافع خود فکر می‌کنند.

javadi-tayebnia
عکس: مهر

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر اقتصاد، ضمن اینکه از عدم اقدام جدی برای مقابله با مجرمان اقتصادی انتقاد کرد، گفت: وضعیت برخی همایش‌ها که بی‌جهت پول‌های کلانی را و حتی گاهی برای ترویج معاصی و ملاهی صرف می‌کنند، جدا ناراحت کننده است.

آیت‌ﷲ شبیری زنجانی نیز در دیدار وزیر اقتصاد گفت: پذیرش مسئولیت وزارت اقتصاد در شرایط فعلی، مجاهدت است. وی همچنین افزود: با همدلی همه مسئولین، مشکلات جامعه هر چه زودتر برطرف شود.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در دیدار وزیر اقتصاد، با بیان اینکه کشوری که آب و خاک داشته باشد، اما محتاج گندم وارداتی شود، از رحمت الهی به دور است، گفت: ایران سرزمین حاصلخیزی است، پس نباید در وسایل اولیه زندگی، محتاج کشورهای دیگر باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی، در دیدار وزیر اقتصاد گفت: سودهای بانکی یکی از مشکلات جامعه است و در این عرصه، متاسفانه سیاست واحدی نداریم. فراز و نشیب‌ها در مسئله سود بانکی زیاد است و مشکلات را بیشتر می‌کند.

مهمترین اخبار حوزه‌های علمیه در هفته گذشته

آیت‌ﷲ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره «رسول الرحمة» که با حضور شاعرانی از کشورهای عراق، لبنان، عربستان سعودی، بحرین، مصر و … برگزار شد، گفت: زمینه ظهور امام زمان علیه‌السلام، با تحقق وحدت امت فراهم می‌شود.

مراسم معارفه امام جمعه جدید قم، با حضور رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت‌ﷲ جوادی آملی، حسینی بوشهری، هاشمی شاهرودی و سید احمد خاتمی و برخی دیگر از شخصیت‌های حوزوی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعة المصطفی، دیروز جمعه به عنوان امام جمعه جدید قم معرفی شد و خطبه‌های نماز جمعه را ایراد کرد.arafi

نشست علمی آرمان‌های الگوی پایه پیشرفت اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی محمدی صیفار، مدیر مطالعات امور تهذیبی معاونت تهذیب، از تهیه و تدوین نظام‌نامه جامع تربیتی حوزه‌های علمیه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه علمیه استان قزوین، در احکام جداگانه، سید مصطفی ابراهیمی و محمد فغانی را به سمت معاون پژوهشی و معاون تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین منصوب کرد.

مریم صادق‌بیگی معاون آموزش و پژوهش مدرسه علمیه خواهران صالحیه تهران، از برگزاری آیین افتتاحیه این مدرسه با حضور شخصیت‌های حوزوی و کشوری، در روز پنجشنبه ۲ بهمن خبر داد.

جامعة المصطفی العالمیه، در پی حوادث اخیر در فرانسه، و حمله گروه‌های تروریستی به دفتر نشریه چارلی ابدو در این کشور، بیانیه‌ای صادر کرد.

آیین رونمایی از کتاب «تعالیم کاتولیک» که از سوی محققان دانشگاه ادیان و مذاهب قم ترجمه شده، در قدیمی‌ترین دانشگاه واتیکان، یعنی دانشگاه گریگوریان برگزار شد.

نهمین نشست دوره هفتم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح، در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد در این نشست گفت: این مجمع به واسطه قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، توانسته نقش بسزایی در امور مربوط به روحانیت و نهادهای مربوطه انجام دهد و نقش کلیدی‌ای ایفا کند.

نشست تخصصی نقد و بررسی و تقدیر از عوامل سریال پرده‌نشین، با همکاری دانشکده صداوسیمای قم، مدرسه اسلامی هنر و مرکز هنری دفتر تبلیغات اسلامی و همچنین با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده فیلمنامه این فیلم و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ژرفا برگزار شد.

همایش پیوندهای آسمانی ویژه طلاب حوزه علمیه قم، با حضور آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد رفیعی مدیر امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، از ارسال سالانه بیش از ۸ هزار مقاله و تحقیق علمی از سوی طلاب جوان به جشنواره علامه حلی خبر داد.

حجت‌الاسلام مجید شریفی مدیر اداره برنامه‌ریزی تلبس معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: بالغ بر ۱۶ هزار و ۷۰۰ طلبه جهت اخذ مجوز تلبس از طریق این اداره اقدام به ثبت نام کرده‌اند.

نشست علمی تخصصی «مبانی و روش نظریه دینی در علوم اجتماعی»، با حضور مدیر گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و همچنین رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران و برخی کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد.

نخستین نشست تخصصی «حوزه و هنر؛ فرصت‌ها و تهدیدها» با همکاری انجمن قلم حوزه و جشنواره هنرهای آسمانی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ژرفا برگزار شد. گزارش تفصیلی این نشست را می‌توانید در سایت مباحثات مطالعه کنید.

آیین نکوداشت پنجاهمین سال تاسیس موسسه در راه حق، با حضور علما، اساتید و شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه و مدیران اجرایی استان قم برگزار شد. آیت‌ﷲ حسن ممدوحی، رضا استادی، خرازی، معزی، بهشتی، حجت‌الاسلام صالحی‌منش، بنایی، راستگو، ملکا و…، بخشی از حاضران در این نشست بودند.

آیت‌ﷲ رضا استادی در این نشست گفت: یکی از مهمترین و برجسته‌ترین خدماتی که موسسه در راه حق طی سالهای فعالیت خود به ویژه قبل از انقلاب داشته، انتشار یک دوره معارف اسلامی در ۹ جلد برای ۲۵۰ استاد دانشگاه در آن زمان است.

محمود لولاچیان رییس هیأت مدیره موسسه در راه حق نیز گفت: به برکت حوزه‌های علمیه و توجه خاص حضرت ولی عصر، در حال حاضر ۶۰ کشور، مخاطبان این موسسه هستند و از جزوات آموزشی، تبلیغی و ترویجی آن بهره‌مند می‌شوند. تصاویری از این نشست را در این صفحه می‌توانید ملاحظه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی مدیر اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، گفت: ۵۰۰ کتابخانه حوزه‌های علمیه کشور، تحت پوشش اداره کتابخانه معاونت پژوهش قرار دارد.

نشریات، مجلات و کتاب‌های تازه انتشار یافته

حجت‌الاسلام مهدی امینی مقدم مدیر پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags.ir)، از قدمت ۱۳۵ ساله برخی مجلات این سایت در زبان‌های فارسی و عربی خبر داد و گفت: این پایگاه حاوی بیش از ۱۳۰۰ عنوان نشریه و بیش از ۵۴ هزار شماره از این نشریات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار قائم مقام موسسه فرهنگی دارالحدیث، گفت: این موسسه بر اساس روایات، معارف اسلامی را استخراج می‌کند و تاکنون ۳۰۰ جلد کتاب در زمینه‌های حدیثی منتشر و چاپ کرده است.

عکس: رسا
عکس: رسا

محمدکریم باریک‌بین پژوهشگر و نسخه‌شناس حوزه علمیه قزوین، از چاپ ترجمه و شرح خصال شیخ صدوق اثر ملاصالح روغنی قزوینی خبر داد و گفت: این کتاب هم‌اکنونی در مراحل نهایی تصحیح است و پس از تصحیح در ۱۶۰۰ صفحه و در قالب ۴ جلد منتشر خواهد شد.

تازه‌ترین اثر آیت‌ﷲ کریمی جهرمی با عنوان «بانوی ملکوت»، در آستانه سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌ﷲ‌علیها به قم از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

کتاب «۲۱۳ راهکار جهت تقویت و ارتقای انگیزه طلبگی» از سوی مدیریت مطالعات تربیتی فرهنگی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه منتشر شد.

حجت‌الاسلام علیان‌نژاد مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، از انتشار جلد دوم کتاب «منتخب الاثر من بحارالانوار» خبر داد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید