مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

از این مجموعه

مراحل اجرایی برگزاری پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با آغاز ثبت‌نام کاندیداها وارد مرحله مهمی شده است. کاندیداهای مجلس خبرگان فرصت دارند در طی روزهای باقی‌مانده نام خود را در بین نامزدهای احتمالی ثبت کنند.

پیش از این، مباحثات، در یادداشت‌هایی به وظایف خطیر حوزه‌های علمیه درباره انتخابات خبرگان اشاره کرده بود. لازم است با توجه به روزهای باقی‌مانده برای ثبت‌نام کاندیداها چند نکته مجدداً یادآوری گردد:

انقلاب اسلامی مولود حوزه‌های علمیه و روحانیت است و به همین دلیل اصلی‌ترین وظیفه تربیت و حفظ این نظام بر دوش روحانیت قرار می‌گیرد. باور مردم ما نیز همین است که فاصله از روحانیت ضربه بزرگی بر پیکره‌ی نظام و انقلاب اسلامی وارد می‌کند. بنابراین لازم است نهاد حوزه و روحانیت دخالت جدی در مسائل کلان نظام – به‌ویژه اموری که به‌صورت مستقیم به این نهاد مرتبط است – را در اولویت کاری خود قرار دهد. مجلس خبرگان نیز از اصلی‌ترین امور کلان نظام است که شأنیت تشکیل آن فقط به حوزه‌های علمیه اختصاص دارد. براین اساس وجوب حضور جدی در این عرصه برای حوزه‌های علمیه تعینی بوده و هرگونه کوتاهی یا سستی قابل اغماض نیست.

خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه از جهات مختلف – به‌ویژه علمی – رشد و بالندگی چشمگیری داشته‌اند و بهترین گواه بر این موفقیت بزرگ، حضور فضلای تربیت‌یافته انقلابی در آزمون انتخابات خبرگان است. اگرچه برخی نمایندگان فعلی دوران رشد علمی خود را پیش از انقلاب طی کرده‌اند، اما پس از گذشت ۳۵ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی، انتظار زیادی نیست که تربیت‌یافتگان این نظام هم‌اینک در جایگاه اجتهاد و ورود به مجلس خبرگان باشند.

در سال‌های اخیر تشکل‌هایی در حوزه علمیه و در سطوح اساتید معظم تشکیل شده است. این تشکل‌ها پس از «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» – که قدیمی‌ترین نهاد حوزوی محسوب می‌شود – رویکرد جدید و قابل تحسینی در انسجام بیش‌تر اساتید اتخاذ کرده‌اند. از این تشکل‌ها نیز انتظار می‌رود به‌صورت جدی وارد عرصه انتخابات مجلس خبرگان شوند تا از یک‌سو دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنند و از سوی دیگر تئوری جدایی حوزه از نظام یا همان «حوزه سکولار» را در عمل باطل نمایند.

تنوع و تعداد بالای کاندیداهای مجلس خبرگان امر بسیار مبارکی است که فراتر از جناح‌بندی‌ها و لیست‌های حزبی، نشان‌دهنده‌ی حضور همه‌ی افکار و دیدگاه‌های حوزوی در مجلس خبرگان است و قطعاً به حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی کمک خواهد کرد. ضمن احترام به نظر و تصمیماتی که شورای نگهبان خواهد گرفت، انتظار می‌رود معیارها و نظرات این شواری محترم – برای تشخیص صلاحیت کاندیداها – در نهایت سعه‌ی صدر باشد تا انشاءﷲ انتخابات پرشوری برگزار شود.

انشاءﷲ در آینده بیش‌تر درباره انتخابات مجلس خبرگان خواهیم گفت.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید