ایشان به علامه طباطبایی انکار خالق را نسبت دادهاند و علامه حسنزاده آملی را علامه باطل خطاب کردهاند! آیا فلاسفه ما از کندی تا علامه طباطبایی جایی گفتهاند که ما خدا و خالقی نداریم؟ یا فهم غلط جناب میلانی چنین نسبت کذب و افترای باطلی نثار علامه کرده است؟ آیا جناب میلانی حتی طبق اصول اسلامی و اهل بیتی خودشان نمیتوانند به خود بگویند شاید اشتباه فهم کردهاند؟ ادامه …
اصولاً شهید بهشتی بر این باور بود که مبنای نظام اجتماعی در عصر غیبت و فقدان معصوم بر «رأی اکثریت» است؛ نه بر «حقانیت»؛ زیرا هر کسی رأی خود را حق میپندارد. این دیدگاه در برابر دیدگاه کسانی است که سخن از «کشفِ فقیه جامع شرایط از میان فقیهان» میزنند، یا «رأی اکثریت را تزئینی و تشریفاتی» قلمداد میکنند. ادامه …
شمس در جایی از فعل مولوی میگوید: «کل یوم هو فی شأن»؛ یعنی در هر لحظه آفرینش دارد، بخشش دارد، خلقت دارد و… و این ویژگی خداوند را در مورد مولوی بهکار میبرد و باز راجع به صفت مولوی میگوید: «قل هو الله احد». احدیت فقط مال خداست و حتی اهل بیت(ع) هم این ویژگی را ندارند؛ چون ویژگی متجزی دارند. احد یعنی جزء ندارد، زمان و مکان ندارد و… . در واقع باید به شمس گفت که تو اصلاً خدا را نمیشناسی ادامه …
عقلانیت عملی انسان اقتضا میکند که در این فرصت زندگی، هیچگاه از دو امر غفلت نکنیم: فریفته دنیا نشویم و تنها به قدر کفاف و نیاز از نعمت دنیا استفاده کنیم و خویشتن را به جمعآوری و نگهداری اموال و داراییها مشغول نسازیم؛ چنانکه امام علی(ع) در نامه ۳۱ به امام حسن(ع) میفرماید: «نهایت کوشش را در زندگی داشته باش و در فکر ذخیرهسازی برای دیگران مباش». ادامه …
بیگانهستیزی، از جمله مهمترین ویژگیهای صهیونیسم است. در کتاب تلمود، قوانین بسیار بیرحمانهای درباره غیریهودیان نوشته شده است. بر اساس تعالیم این کتاب، همانگونهکه انسان بر حیوان فضیلت دارد، یهودیان نیز برترین ملتهای روی زمیناند و گورهای غیریهود، دلهای فرزندان اسرائیل را خنک میکند؛ زیرا فقط یهودیان بشرند و ملتهای دیگر چیزی جز گونههای مختلف حیوان نیستند. ادامه …
اگرچه اکنون حدود چهل مرجع تقلید شیعه در کشورهای ایران، عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان زندگی میکنند، اما سن اغلب آن ها بالای هشتاد سال است و طبق سنت مرسوم حوزههای علمیه شیعه، استادان و روحانیون برجسته در چنین دورهای به شناسایی مجتهدینی میپردازند که اصطلاحاً در «مظانّ مرجعیت» قرار دارند و به احتمال زیاد، آمادگی پذیرش مسؤولیت مرجعیت را خواهند داشت. این گمانهزنی و بررسی، مانع از بروز خلأ در نهاد مرجعیت و بلاتکلیفی متدینین میشود. ادامه …