- طلبه موحد و تمدن ساز
- حوزه علمیه «در خود»، حوزه علمیه «برای خود»
- نگاهی به مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه
- استاد شیخ حسن میلانی: اساس فلسفه، ضدیت با عقل است
- استاد عبدالحسین خسروپناه: با کمک عقلانیت اسلامی، دغدغه تمدنسازی اسلامی دارم
- نهج البلاغه را میان مردم آوردهایم
- خاطرات شنیدنی آیتﷲ محسن دوزدوزانی از محبت امام خمینی به طلاب تا مباحثههای شیرین بزرگان حوزه
- سیاست باید در خدمت اخلاق باشد/جامعه مدرسین شدیدا مخالف بداخلاقیهای سیاسی است
- چهار نکته در باب وضعیت پژوهش در حوزه علمیه
- وحدت در برابر دشمن مشترک، اقتضای عقل است
- سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه در گفتوگو با شریف لک زایی
- بنای حوزه علمیه براساس تعمق و تفکر است
- تغییرات سبک زندگی طلبگی با حفظ هویت
- تنها گفتوگویی که از مرحوم استاد مسلم قلیپور به یادگار ماند
- عمران و آبادانی؛ ظرفیت فراموششده نهاد مرجعیت و روحانیت
- بیان احکام، مأموریت اصلی انبیا
- فقه غیرکاربردی و ضعف مهارت در پاسخگویی به مسائل شرعی
- فرار مغزها از حوزه علمیه
- در مصائب جدایی اخلاق از سیاست
- پیشتازی تاریخی شیعه در حفظ حدیث ناب اسلامی
- حفظ نظام در گرو ورود صحیح حوزه به سیاست
- جریانهای سیاسی حوزه علمیه و انقلاب ۵۷ ایران
- انکار وجه اجتماعی دین، انکار ضروریات دین است/حوزه سکولار معنا ندارد
- مسائل فکری حوزه را به مسائل امنیتی تبدیل نکنیم
- «حوزهی مستقل» میتواند حافظ نظام، انقلاب و اسلام باشد
- اجرای پروژه ملی امامت و امارت در شهرک پردیسان قم/جمهوری اسلامی در مقیاس کوچک
- فقه موجود مسائل را سیاه و سفید میبیند، به آیات قرآن کمتوجه است و نگرش اجتماعی ندارد
- شخصیتی منحرفتر از شمس و مولانا نداریم!
- زی طلبگی باید بر ملاحظه و توازن میان چهار مؤلفه شرع، عقل، عرف و ذوق باشد
- دانشهای عقلی در حوزه، وضعیت مناسبی نسبت به فقه ندارند
- وظیفه روحانیت برخورد محبتآمیز با مردم و تدبیر حوائج آنهاست/اگر مردم از دست بروند دین از دست خواهد رفت
- طلبه شدم تا مستقل بمانم؛ استادم گفت اگر میخواهی در طلبگی موفق باشی باید کامل الانقطاع شوی
- روششناسی فقهی مکتب نجف و مکتب قم
- استقلال حوزه از ولی فقیه بیمعناست/در بحث استقلال حوزه، مراقب نفوذ باشیم
- مجلس بیاختیار
- با وجود این همه ابزار رسانهای نتوانستیم اخلاق اجتماعی را تقویت کنیم/بیشتر به فقه فردی پرداختهایم و از نگاه سیستمی غفلت کردیم
- با روشهای آموزش امروزی کسی فیلسوف نخواهد شد
- فلسفه اسلامی میتواند پیشفرضهای دانش سیاسی را فراهم کند/شهید مطهری با حکمت متعالیه توانست مارکسیسم را نقد کند
- در عراق نظر علمای نجف حکمفرما نیست؛ یک همزیستی میان اقوام و مذاهب در جریان است
- یکی از مشکلات اساتید ما این است که از نیازها و مصائب شاگردان خود خبر ندارند
- روحانیون در مسائل عمومی میتوانند مشاوره بدهند؛ اما در مباحث تخصصی باید مجوز داشته باشند
- شکافهای متراکم در روابط مراجع تقلید و طلبههای جوان
- پرسش جدی این است که تفکر سنتیِ فلسفی در دورهٔ جدید چه کارکردی میتواند داشته باشد؟
- در آمایش، شصت کارویژه خدمت برای روحانیت تعریف شده است و در سال 1414 سیصدهزار روحانی باید داشته باشیم
- برخی حواشی مانند کمّیمحوری، تأثیر منفی بر اخلاق حوزویان داشته/عرفانهای کاذب جای دروس اخلاقی حوزه را گرفتند
- حوزه در مرحلهٔ پژوهشهای بنیادی مانده است/محصول حوزه آدمهای عمیقِ غیرمفید است
- باید با بازخوانی میراث فلسفی گذشته مسایل امروز را حل کرد، فلسفه اسلامی مملو از نکتههای انسانسازی است
- اخلاق، ویترین روحانیت
- اخلاق در حوزههای علمیه استقلال خود را از دست داده؛ ذیل عرفان یا ذیل فقه تعریف شده است
- حوزه خواهران باید مرجعیت امور زنان را در کشور به عهده بگیرد/تلاش میکنیم از بودجه دولتی فاصله بگیریم
- بار سنگینی روی دوش فقیه حاکم است و حوزههای علمیه باید کمک کنند/ میان مرجعیت علمی و عملی ولیفقیه تزاحمی وجود ندارد
- در جستجوی اصول تحول فرهنگی جامعه در قرآن کریم
- نجف لکزایی: دغدغه اسلامی شدن علوم سیاسی را داشتم
- کلام در حوزه بیشتر رنگ فلسفی دارد/ طیفی که الان به عنوان انجمن حجتیه مطرح هستند، هدفشان ایجاد پیوند فرزندان این انقلاب و مملکت با امام زمان است
