در این پرونده میخوانید
- جریانهای حوزوی و انقلاب اسلامی
- از شبکه ارتباطی شاگردان امام تا اختلافات پس از انقلاب
- نقش روحانیت در انقلاب اسلامی ایران و رسالت کنونی آن
- سنگ انقلاب کجاست؟
- حوزههای علمیه و آرمانهای امام خمینی در گفتوگو با مدیر حوزههای علمیه
- آرمانهای امام خمینی و نسبت آن با جامعه مدرسین
- حقوق متقابل انقلاب و حوزه
- اسلام و غرب؛ امام خمینی و شارحانش
جریانهای حوزوی و انقلاب اسلامی در گفتوگو با آیتﷲ گرامی
— گفتوگو از رضا تاران
به نظر من همان جریانهای قبل از انقلاب در حوزه علمیه امروز هم حضور دارند و این تقسیمبندی به هم نخورده است. اگرچه کم و کیف آنها ممکن است فرق کرده باشد. البته برخی معتقدند بعد از انقلاب ظواهر فساد از بین رفته است اما برخی دیگر معتقدند نگاه مردم به روحانیت و مسائل اعتقادی تضعیف شده است.
از شبکه ارتباطی شاگردان امام تا اختلافات پس از انقلاب در گفتوگو با آیتﷲ جلالی خمینی
— گفتوگو از احمد نجمی
آیتﷲ جلالی خمینی از سال ۱۳۴۲ و به درخواست امام خمینی عازم تهران شد و نقش مؤثری در تبلیغ و شکلگیری مبارزه در شرق تهران داشت. پس از انقلاب نیز از سوی امام به عنوان امام جمعه خمین و یک سال به عنوان شورای نمایندگی در حج منصوب شد. مسئولیت کمیتههای شرق تهران و عضویت در شورای مرکزی بنیاد مسکن و تأسیس مدرسه علمیه از دیگر فعالیتهای وی است.
نقش روحانیت در انقلاب اسلامی ایران و رسالت کنونی آن
— حجتالاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی
پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت بیدار و هشیار که در رأس آن خمینی کبیر «سروش بیداری» قرار داشت، عامل تحوّلات مهمی در منطقه و جهان شد.
واکاوی آرمانهای امام خمینی و نسبت آن با جامعه مدرسین در گفتوگو با آیتﷲ یزدی
— سید جواد میرخلیلی
امام میفرمودند باید اسلام و مسلمین را نجات داد. دید ایشان تنها نسبت به ایران نبود، البته ایران پایگاه اصلیشان بود و باید از این پایگاه برای پیشرفت اسلام فکر میکردند. و ایشان در صحبتهایشان دائماً بر روی امت اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات شیعه و سنی تکیه میکردند.
حقوق متقابل انقلاب و حوزه
— محمدرضا امینی
حوزه و حکومت دو نهادند که یکدیگر را کـامـل مـیسـازنـد: حوزه به عنوان دستگاه متفکر و اندیشهگر، و حـکـومت، دستگاه اجرا و عامل. حوزه بدون ابزار حکومت نمیتواند تـعهد علمی و عملی خود را به درستی انجام دهد و حکومت اسلامی نیز جز در زیر سـایـه حـوزه و پـشتیبانی فکری آن نمیتواند به اهداف خود نائل آید.
حوزههای علمیه و آرمانهای امام خمینی در گفتوگو با مدیر حوزههای علمیه
— گفتوگو از سید جواد میرخلیلی
فقه ما یک فقه مترقی است؛ فقهی که متناسب با زمانها و مکانهای مختلف، حرفی برای گفتن دارد. ایشان معتقد بودند به اینکه اساساً آیات الهی و روایات وارده از اهل بیت (علیهم السلام) چنان طراوت، زیبایی و درخشندگیای دارد که میتواند پاسخگوی همه نیازها در همه عصرها باشد.
اسلام و غرب؛ امام خمینی و شارحانش
— دکتر عبدالوهاب فراتی
امام خمینی همانند بسیاری از روحانیون عصر مرحوم شیخ عبدالکریم حائری، غرب و مدرنیته را در حاشیه جریان روشنفکری و از مسیر زبان روشنفکران آن دوران دریافت و فهم کرده بود و به تعبیری دیگر از طریق آنان با مدرنیته همافق شده بود اما دریافتی وسیعتر از آنان از غرب داشت و همواره کوشید کلیت غرب را مورد پرسش قرار دهد.
سنگ انقلاب کجاست؟
احمد نجمی
در خاطرات بسیاری از روحانیون مبارز پیش از انقلاب از سنگی در مدرسه فیضیه با عنوان «سنگ انقلاب» نام برده میشود که مرور این خاطرات خالی از لطف نیست. گفتنی است این سنگ تا چند سال پیش در ضلع جنوبی مدرسه فیضیه و نزدیک درب ارتباطی مدرسه با حرم قرار داشت که به هنگام تعمیرات سالهای اخیر به زیر رواق شمالی این مدرسه منتقل شده است.
