مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
دهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین؛

در همان ساعاتی که آیت‌ﷲ علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد حضور یافت و گفت که حوزه انقلابی مرعوب دسیسه دشمن نمی‌شود، آیت‌ﷲ ابوالقاسم علیدوست، از اساتید درس خارج حوزه علمیه، و از دیگر اعضای جامعه مدرسین، چند خیابان آنطرف‌تر در همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه سخن می‌گفت و پس از سپاس بیکران از خداوند پاک، به همه کسانی که در راه صلح قدم برمی‌دارند، درود فرستاد. و احتمالا از سر اتفاق بوده است که این دو همایش، هر دو در چهارشنبه، ۱۷ آذر آغاز شدند و پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ به پایان رسیدند.

دهمین همایش اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، چهارشنبه ۱۷ آذر در سالن اجتماعات مدرسه امام کاظم(ع) در قم آغاز به کار کرد و آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین، در آیین افتتاحیه آن، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه، اعلام کرد که موضوع دهمین اجلاسیه، «حوزه انقلابی؛ بایسته‌ها و راهکارها» انتخاب شده است. مدیر اسبق حوزه‌های علمیه، این را هم گفت که در کمیسیون‌های چهارگانه حوزه و روحانیت، سیاسی و اجتماعی، حوزه و بین‌الملل و همچنین کمیته فرهنگی تبلیغی، مسائل مختلف با نگاه به مسئله حوزه انقلابی، مورد بحث و تبادل نظر علما قرار خواهد گرفت و گزارشی از کمیته‌ها، در روز دوم همایش ارائه خواهد شد.

IMG15120184

در ادامه این همایش، کمیسیون حوزه و روحانیت، با موضوع بررسی نقش و رسالت حوزه انقلابی در تبیین مبانی و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، به ریاست آیت‌ﷲ مقتدایی، و دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، و همچنین با عضویت ۹۴ تن از علمای بلاد برگزار شد و به موازات آن، کمیسیون سیاسی اجتماعی، با ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، و دبیری حجت‌الاسلام و المسلمین فرخ‌فال و با عضویت ۸۹ تن از علما، به بررسی نقش و رسالت حوزه انقلابی در مواجهه با تحولات و آسیب‌های اجتماعی پرداختند. کمیسیون فرهنگی تبلیغی، به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی و دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، و با عضویت ۹۳ تن از علما، نقش و رسالت حوزه انقلابی در ارتقای فرهنگ دینی جامعه را مورد بررسی قرار داد و سرانجام، کمیسیون حوزه و بین الملل، به ریاست آیت‌ﷲ کعبی، دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، با حضور ۷۶ تن از علما، به نقش و رسالت حوزه انقلابی در عرصه بین الملل پرداختند.

نشست عمومی دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌ﷲ احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، آیت‌ﷲ سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، آیت‌ﷲ امامی کاشانی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، اعضای جامعه مدرسین، نمایندگان مجلس خبرگان و همچنین علما و اساتید حوزه، آغاز شد و آیت‌ﷲ یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه رشد علمی حوزه‌های علمیه متوقف نشده و روز به روز در حال ترقی است، گفت: حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف باشد. وی با اشاره به برخی از اساتید حوزه علمیه که نه‌تنها به مسائل روز توجه ندارند، بلکه «خیلی هم لازم نمی‌دانند به مباحث روز اشاره کنند»، اضافه کرد: متاسفانه برخی نه‌تنها اشاره‌ای به مسائل مهم مورد نظر نظام نمی‌کنند، بلکه گاهی اوقات منع هم مشاهده می‌شود. آیت‌ﷲ یزدی در عین حال، علاوه بر تقویت بنیه علمی، بصیرت‌افزایی برای پاسخگویی به مسائل مورد نیاز نظام اسلامی را هم وظیفه حوزه‌ها و مسئولان عالیرتبه حوزه دانست.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، نائب رییس جامعه مدرسین و مدیر پیشین حوزه‌های علمیه، حوزه انقلابی آرمانی را «پایبند به آرمان‌های امام، انقلاب و منویات رهبر معظم انقلاب و همراه و همگام با مراجع تقلید، استکبارستیز، پویا، فعال، آینده‌نگر و دارای نقشه راه» توصیف کرد و افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیت، پاسدار انقلاب اسلامی هستند و خوشبختانه رسالت خود را انجام داده‌اند و البته همچنان باید با هوشیاری، توطئه دشمنان را رصد و وظیفه خود را انجام دهند.

img15120480

در ادامه نشست عمومی دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، آیت‌ﷲ جعفر سبحانی، تاکید کرد که حوزه‌های علمیه باید انقلابی بمانند. با این حال وی افزود که حوزه باید بتواند به معنای واقعی کلمه، فقیه تربیت کند؛ چرا که به نظر این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، بلاد ما در زمینه فقیه، با کمبود شدید مواجه است. وی همچنین آگاهی به مقتضیات زمان را لازمه دیگر حوزه انقلابی ذکر کرد.

آیت‌ﷲ علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در این همایش، با تاکید بر اینکه همه ارکان حوزه، خود را در برابر آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب اسلامی موظف می‌دانند، تاکید کرد: مگر می‌توان فراموش کرد روزی دشمنان، همه راه‌ها را بر ما بسته بودند و این انقلاب اسلامی بود که ابواب کار و تلاش و دریچه‌های خدمت به ملت بزرگ و جهان را به روی ما گشود. وی همچنین افزود: شورای عالی و مدیریت حوزه، پایبند به آرمان‌های متعالی انقلاب هستند و تمام تلاش خود را برای انقلابی ماندن و تعمیق روحیه انقلابی به کار خواهند گرفت. آیت‌ﷲ اعرافی، نگاه تمدنی به اسلام، رویکرد سیاسی به معارف اسلامی، رویکرد بین‌المللی در انقلاب اسلامی، و زمان‌شناسی را از بایسته‌ها و شاخص‌های حوزه انقلابی خواند و این را هم اضافه کرد که حوزه انقلابی در میدان دشمن بازی نمی‌کند و مرعوب نقشه‌ها و دسیسه‌های دشمن نمی‌شود.

در ادامه همایش جامعه مدرسین و علمای بلاد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، گزارشی از آخرین وضعیت منطقه و تحولات مرتبط با آن ارائه کرد و به وضعیت مقابله با جریان تکفیری اشاره کرد. این سخنان بدون حضور خبرنگاران ایراد شده و گزارش کامل سخنان سردار سلیمانی منتشر نشده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، پس از ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به علما، فضلا، مراجع و طلاب حوزه علمیه، از مجاهدت‌ها و تلاش‌های فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر کرد.

در بخش دیگری از اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، گزارش کمیسیون‌های مختلف ارائه شد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، دبیر کمیسیون تخصصی حوزه و روحانیت، بر «پرهیز از احیای افراد زاویه‌دار، اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، و پیگیری جدی مقوله تحول»، تاکید کرد و گفت: الگوی انقلابی بودن حوزه، حضرت امام هستند که در تمام صحنه‌ها بدون ملاحظه و انقلابی عمل کردند و وصیت‌نامه ایشان نباید در حوزه مغفول بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال، دبیر کمیسیون سیاسی و اجتماعی، تغییر سبک زندگی، بالا رفتن سن ازدواج، پدیده جشن طلاق، تجمل‌گرایی، و ترویج ولنگاری فرهنگی را از جمله آسیب‌هایی دانست که کمیسیون متبوع وی مورد بررسی قرار گرفته است. ارتقای بصیرت روحانیت و جامعه، شناخت سیاست‌ها، نقشه‌ها و اهداف دشمن، تقویت روحیه جهاد و شهادت و همچنین پاسداشت مقام ایثارگران را از راهکارهای کمیسیون مذکور دانست. وی همچنین درباره حذف تدریجی نیروهای مومن، انقلابی و نخبه، و در نتیجه نفوذ عناصر غربزده و تجملگرا هشدار داد و خواستار توجه به رویش‌های انقلاب شد.

در ادامه، گزارش کمیسیون حوزه و بین الملل، از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی ارائه شد. وی رسالت بین المللی حوزه انقلابی را در چهار بخش آموزش، پژوهش، تبلیغ و ارتباطات دانست و همه این برنامه‌ها را متکی بر اصول و مولفه‌هایی دانست که یکی از آنها، اتکا به اندیشه‌های امام و رهبری در مواجهه با اسلام امریکایی است. معرفت دینی مبتنی بر قرآن و مکتب اهل بیت، عقلانیت، عدالت‌گستری و ظلم‌ستیزی و دفاع از ملل مظلوم، حمایت از جبهه مقاومت اسلامی و فلسطین و همچنین مبارزه با استکبار جهانی، از دیگر مولفه‌هایی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی به آنها اشاره کرد.

در این همایش همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، و حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، مدیر حوزه علمیه خواهران، گزارشی از اقدامات سازمان اوقاف و حوزه علمیه خواهران ارائه کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین فال اسیری، از روحانیون استان فارس، خواستار برنامه‌ریزی برای هجرت طلاب از قم شد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی، مشکلات امروز جهان اسلام را نتیجه غفلت مسلمانان دانست، و حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، پیشنهاد کرد اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، به صورت سالانه برگزار شود.

دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، غروب پنج‌شنبه ۱۸ آذر، با بیانیه‌ای که آیت‌ﷲ حسینی بوشهری آن را قرائت کرد، به پایان رسید. در این بیانیه، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، مولود حرکت انقلابی روحانیت اصیل خوانده شده و از همین رو، تاکید شده است که روحانیت و حوزه‌های علمیه، هیچ گاه درباره آینده و سرنوشت انقلاب اسلامی، بی‌تفاوت نبوده و نخواهد بود. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که مرجعیت شیعه، به عنوان عالی‌ترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه، پیشتاز در دفاع از کیان اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود.

در این بیانیه همچنین به بدعهدی و پیمان‌شکنی‌های مکرر امریکا در مسئله برجام اشاره شده تصویب تحریم‌ها در کنگره امریکا را واجد عبرت و پیام برای مسئولین کشور دانسته و تاکید کرده که تنها راه حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی، تکیه بر توان داخلی است. محکوم کردن تجاوز گسترده رژیم سعودی به یمن، و کشتار مداوم شیعیان عربستان، مردم بحرین و صدور تکفیر و ارهاب و تروریسم به منطقه، بخش دیگر این بیانیه است.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید