مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
انتشار چهاردهمین نسخه‌ی مکتوب مباحثات

مقایسه‌ی حوزه‌ی نجف و حوزه‌ی قم از نظر شیوه‌ی آموزشی (به‌لحاظ پایبندی به سنت، عبور از سنت، آکادمیک شدن و…)، مشی اعتدالی حوزه‌ی نجف، ارتباطات این حوزه با جهان و جایگاه بین‌المللی آن، آینده‌ی مرجعیت شیعه در نجف به‌ویژه پس از آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی و بازگشت حوزه نجف به دوران اقتدار و محوریت تاریخی‌اش، از جمله مواردی است که در پرونده‌ی ویژه‌ی این نسخه‌ی مکتوب «مباحثات» توسط اساتید و صاحب‌نظران بررسی شده است. در این رابطه مصاحبه با دوتن از اساتید مطرح دروس خارج حوزه نجف، یعنی حضرات آیات شیخ محمدباقر ایروانی و شیخ محمد سند بحرانی از مطالب مهم این پرونده است.

همچنین به‌مناسبت فرارسیدن ایام حج، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی انجام شده است. استاد ایازی در این مصاحبه بر لزوم حضور ایران در مراسم حج تأکید کرده و به برخی انتقادات مطرح‌شده درباره‌ی برگزاری این مراسم  پاسخ داده است؛ انتقاداتی که از زمان شروع رایزنی‌ها برای برگزاری دوباره حج (پس از یک سال تعطیل شدن آن در پی حادثه‌ی منا) تا زمان قطعی‌شدن حضور ایرانیان در سرزمین وحی، در شبکه‌های مجازی طرح شده است؛ مواردی مانند امنیت‌نداشتن حجاج به‌واسطه‌ی روابط متشنج میان ایران و عربستان یا انتقاد به هزینه‌هایی که برای سفر حج انجام می‌شود (با این استدلال که این هزینه‌ها به‌طور غیرمستقیم به گروه‌های تکفیری می‌رسد؛ زیرا عربستان حامی برخی از این گروه‌هاست؛ یا این‌که چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است و…).

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و رئیس سابق مرکز خدمات حوزه‌های علمیه درباره‌ی تاریخچه و اهداف تأسیس صندوق قرض‌الحسنه طلاب و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز از مطالب جذاب این شماره است. حجت‌الاسلام نواب در این مصاحبه (که بخشی از مصاحبه‌ی تصویری وی با مباحثات است) قاطعانه از طرح‌های مختلفی که در زمینه‌‌های مختلف معیشتی و اقتصادی برای طلاب اجرا کرده دفاع می‌کند و کمتر انتقادی را قبول می‌کند. مواضع وی درباره‌ی استقلال حوزه و جایگاه مراجع تقلید در حوزه و نیز پاسخ‌هایی که به منتقدین  درباره‌ی طرح مسکن طلاب در پردیسان می‌دهد، جالب توجه است. علاقه‌مندان می‌توانند فایل تصویری کامل این مصاحبه را در بخش مباحثات تصویری در سایت مباحثات و نیز در سایت آپارات مشاهده نمایند.

از دیگر‌ مطالب منتشرشده در چهاردهمین شماره نسخه مکتوب مباحثات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بالاخره منبر سیاسی برویم یا نرویم؟ (یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین حقانی فضل)
  • شد غلامی که آب جوی آرد (یادداشتی انتقادی از حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری درباره دانشگاه‌زدگی در برخی روحانیون)
  • بایسته‌های رویکرد تمدنی به دین (گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار)
  • خادمان مقتدر بیوت (یادداشتی از سید هادی طباطبایی)

علاقه‌مندان می‌توانند فایل پی‌دی‌اف چهاردهمین نسخه مکتوب مباحثات را با حجم ۱۲۳ صفحه از این‌جا دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید