درنگی درباره حوزه علمیه قم و زبان فارسی؛

به همان اندازه که حوزه علمیه فعلی عراق و لبنان، باید فرهنگ کشور خود را بشناسند و اسلام عرب‌زبان را پرورش دهند، حوزه علمیه قم نیز نیاز دارد که بیش از این فارسی فکر کند، فارسی‌زبانان را بشناسد و با آنان به فارسی سخن بگوید و به فارسی بنویسد و به فارسی تولید علم کند و پاسخ‌های پرسش‌های فارسی را به فارسی بدهد و دایره واژگانی و مفهومی فارسی خود را تقویت کند. چه اگر از این مهم غافل بماند، به مرور قدرت گفت‌وگو با نسل فارسی‌زبان آینده را از دست خواهد داد و آن نسل را به دست فرهنگ‌های مهاجم غربی و شرقی خواهد سپرد.

استاد مهدی شب‌زنده‌دار:

مهم این است که خود مدیران، اساتید، کارگزاران حوزه، حتی کارهای اداری حوزه، همه اینها باید مظهر اخلاق باشد. جایی که می‌خواهد این تأثیر را داشته باشد، اوّل باید از خودش شروع کند. این از هر کتابی، از هر نوشته‌ای، از همه اینها مهمتر است. و این عالِم را که می‌بیند همان «مَن یُذَکِّرَهُمُ الله رُؤیته» باشد. و همیشه اگر در حوزه‌ها انسان‌های فرهیخته‌ای تربیت می‌شدند سرّش همین بود. یعنی این نمونه‌های اخلاق را می‌دیدند. در همه خصوصیات. الگوبرداری می‌کردند، خودبه‌خود.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، پژوهشگر فقه، اصول و استاد حوزه علمیه قم و همچنین مولف شرح حلقات شهید صدر، به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین فرحناکی، مدرس سطوح عالی اصول فقه در حوزه علمیه مشهد، به بررسی مقایسه‌ای جایگاه آموزشی حلقات شهید صدر و سلسله آموزشی مرسوم در حوزه‌ها، از الموجز تا کفایه، خواهند پرداخت.