مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
گزارش مراسم رونمایی از کتاب الصحابة الکرام

استاد مهدوی راد: محتوای این کتاب بسیار عالمانه است؛ کتاب در نهایت نظافت و دقت و ارجاع به چاپ جدید منابع انجام شده است. حداقلش این است که اگر چندین هزار صحابه پیامبر(ص) داریم، الان در اینجا نزدیک به ۶۰۰ تن از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. عنوان «العلامة المورخ البحاثة» را نیز علامه شرف‌الدین به مؤلف داده. ادامه 

معرفی کتاب

استفاده از قواعد فقه سیاسی علاوه بر اینکه مکلف – اعم از فرد یا حکومت – را در دست‌یابی مناسب و به موقع به حکم شرعی راهنمایی کرده و راه را بر معضلات بعدی مسدود می‌نماید، می‌تواند چارچوب‌هایی نیز برای فقه سیاسی در راستای همسویی و یکسان‌سازی روابط مردم و حاکمان ایجاد کند. ادامه 

یادداشت وارده/

سوگمندانه باید گفت نگاهی دقیق به مسائل پیش‌آمده در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد شاگردان استاد از روی دلسوزی برای خط امام و آینده نظام اجازه دادند مصالح درون‌حوزوی شدیدا تهدید شود و به عبارت دیگر امر اجتهاد از جهات گوناگون به ابتذال کشیده شود. ادامه 

گزارش کرسی نقد

وفاق و همدلی در چشم‌‌انداز و دانش‌‌های مختلف مورد عنایت قرار گرفته است؛ اما در منطق و ادبیات قرآنی، ذیل مفاهیم مهمی چون امت واحده، اخوت، وحدت، مرابطه، مصابره و سلم بیان شده است. برآیند آیات قرآن نشان می‌دهد که این بحث از اساسی‌‌ترین مباحث مورد نظر قرآن کریم است و ظرفیت‌های زیادی برای ثبات جامعه و استمرار حرکت آن دارد. ادامه 

با پژوهشگران حوزوی/حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری

شرایط سیاسی و مذهبی اندلس نیز وضعیت را به‌گونه‌ای رقم زده بود که جایی برای نشر عقاید شیعی باقی نمی‌گذارد. این منطقه در عصر امویان فتح شد و علی‌رغم سقوط خلافت امویان در شام، حکومت آنان در اندلس همچنان ادامه یافت. ادامه 

آیت‌الله سیدمحمدرضا حسینی جلالی:

در طول قرن‌ها تاریخ فرهنگ اسلام، شیعیان پیشتاز و یکه‌تاز در حفظ حدیث پیامبر(ص) و عترت (ع) بودند؛ درحالی‌که خلفا به اسم اسلام از نوشتن و یادداشت کردن به‌شدت منع می‌کردند؛ بلکه آن را می‌سوزاندند و از بین می‌بردند و محدثان را تهدید و حبس می کردند. ولی امیرالمؤمنین(ع) و خاندان گرامیش طبق امر رسول اکرم(ص) و با کمال قوت با این بدعت معارضان حدیث و دشمنان دین، مقابله می‌کردند و حدیث ناب محمدی را از ابتدا حفظ و منتشر می‌کردند. ادامه 

به بهانه‌ی اجرای حکم اعدام آیت‌الله شیخ باقر النمر

طرفداران حقوق بشر در توجیه اتفاقاتی مانند اعدام شیخ نمر و جمع کردن آن با برخی حقوق مندرج در اعلامیه‌ی حقوق بشر مثل حق حیات می‌توانند بگویند: همه‌ی انسان‌ها حق حیات دارند؛ الا کسانی که ادامه‌ی حیاتشان مخلّ ادامه‌ی حیات یا امنیت دیگران باشد! سؤال این‌جاست که مرجع چنین تشخیصی چه کسی یا چه نهادی است؟ به‌راستی گره کور ریسمان درهم تنیده‌ی حقوق بشر کجاست که مدعیان و متصدیان آن، برای برقراری‌اش بر ضد خودش عمل می‌کنند؟ ادامه 

پاسخی به یک نقد

ایشان برای ایده‌ای که بنده مطرح کردم، نام «نظریه سکونت» را برگزیده‌اند؛ این نام‌گذاری را جامع و مانع نمی‌دانم؛ چون به باور من، هدف حرکت اباعبدالله(ع) فقط سکونت در یک مکان امن نبود؛ امام به‌دنبال جایی امن برای زندگی شرافت‌مندانه و ایفای رسالت اصلی‌شان، یعنی انتقاد از حکومت وقت و اصلاح جامعه بود. ادامه 

نمادی از دوراندیشی مرجعیت

تاکنون برخی مراجع عظام تقلید عملاً به عرصه‌ی بهره‌‌برداری از شبکه‌های ماهواره‌ای برای نشر مکتب تشیع ورود کرده‌اند؛ اما در این بین، راه اندازی شبکه ماهواره‌ای برای کودکان در نوع خود اقدامی بسیار دوراندیشانه و قابل تحسین است. شبکه‌ی هدهد شب گذشته، پس از گذشت شش سال از تأسیس این شبکه، بخش انگلیسی‌زبان خود را نیز با رویکرد تولید محتوا راه‌اندازی کرد. ادامه 

به‌مناسبت ۹ دی

یکی از جنبه‌های غیر قابل انکار حضور حماسی ملت ایران در حماسه ۹ دی، نقش روحانیت و علمای حوزه‌های علمیه بود که باعث ماندگاری و جاودانگی این حرکت عظیم ملت ایران شد. آیت الله مرتضی مقتدایی، رئیس حوزه علمیه قم در این باره بر این باور است که روحانیت فعلی کشور، همان خواص با بصیرت مد نظر مقام معظم رهبری هستند. ادامه