مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
گزارش کتاب

کتاب پیش رو به‌دنبال آن است که نخست با معرفی منابع مربوط به زندگانی دوازده امام در دوره زمانی مورد نظر (محدوده زمانی قرن هفتم تا دوازدهم هجری قمری)، شناختی کلی به‌لحاظ شکل و محتوا از آن‌ها به‌دست دهد و با بررسی این آثار، میزان تغییرات شکلی و محتوایی آن‌ها را معلوم سازد تا از این طریق ارزش و اعتبار این آثار نسبت به کتاب های متقدم روشن گردد. ادامه 

بزرگداشت و رونمایی از کتاب

حجت‌الاسلام دکتر منصور میراحمدی (رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) برگزاری چنین بزرگداشتی بهانه‌ای است برای تجلیل از پژوهشگری ارزشمند که نماینده جریان فکری و اندیشه‌ای در حوزه علمیه قم است که خوب درخشیده است … ادامه 

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی

عده‌ای معتقدند که انقلابی‌بودن یا نبودن حوزه امری عارضی است؛ یعنی اگر امام نبود و اگر انقلاب اسلامی به‌وجود نمی‌آمد، اساساً تقسیم حوزه به انقلابی و غیرانقلابی، بلاموضوع می‌شد. اما نگاه عمیق‌تری نیز وجود دارد و آن این‌که عنوان انقلابی و غیرانقلابی برای حوزه، عنوان مشیری است که اشاره دارد به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و جهت‌گیری‌هایی که اگر باشند، آن حوزه انقلابی و اگر نباشند غیرانقلابی است. در چنین وضعیتی، نقش امام(ره)، نه در تأسیس این ارزش‌ها و رویکردها، بلکه در عملیاتی‌‌کردن و عینیت بخشیدن به این ارزش‌ها و جهت‌گیری‌هاست. ادامه 

به‌مناسبت مبعث

اصولاً اقامه دليل عقلى بر ختم نبوّت امكان ندارد؛ يعنى عقل بما هو عقل، آمدن پيامبر ديگری را محال نمى‌‏داند. به تعبیر یکی از متفکرین اسلامی: «اصل نبوّت را مى‌‏توان هم از دليل‌‏هاى برون‌دينى (دليل عقلى) و هم از دليل‌‏هاى درون‌دينى (دليل نقلى) اثبات كرد؛ ولى در انقطاع وحى دليل عقلى بر ضرورت انقطاع خاتميت نداريم؛ يعنى عقل، آمدن پيامبر ديگری را محال نمى‌‏بيند؛ جز اين‌كه دليل‌‏هاى درون‌دينى عقل را متقاعد به پذيرفتن خاتميت مى‏‌كند… اگر پيامبر اكرم(ص) ادعای خاتميت نكرده بود، هيچ‌كسى را امكان دست‌‏يابى بر اين راز نبود» ادامه 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا

عرصه‌ی دیگری که ما شدیداً درارتباط با آن دچار خلأ هستیم، عرصه‌ی بین‌الملل حوزه است؛ رسالت جهانی حوزه. تحولاتی که در منطقه و به‌ویژه منطقه اسلام شکل گرفت، بهار عربی و… چه نتایجی داشت؟ انقلاب اسلامی چه بدیلی ارائه کرد؟ در مصر و تونس و لیبی که انقلاب شد، گفتند الگوی انقلاب اسلامی برای ما مناسب نیست؛ چرا؟ چون الگوی منقحی نیست؛ یک الگوی کاملاً شیعی است؛ نه الگویی فراگیر. بنابراین آن‌ها رفتند به‌سمت الگوی ترکیه. امروزه هم الگوی سلفی و داعشی حرف اول را می‌زند. ما در حوزه – متأسفانه – الگوی مثبت و قابل‌ارائه‌ای که بتوان با آن زندگی کرد را تبیین نکرده‌ایم. ادامه 

معرفی کتاب نگاهی به تاریخ تفکر امامیه

جریان تشیع در درون خود، جریان عقل‌گرایی و حدیث‌گرایی را پرورش داد و روزبه‌روز عقل‌گراتر و حدیث‌گراتر می‌شد؛ اما بهترین راه و محکم‌ترین روش، اعتدال و میانه‌روی است که آن را می‌توان در روش و منش افرادی چون شیخ مفید، شیخ طوسی و علامه حلی دید. بنابراین باید مکتب بغداد را بازخوانی کرد و با اصلاح هستی‌شناسی، انسان شناسی، معناشناسی، مبدأشناسی و فرجام‌شناسی آن مکتب، مکتبی به‌نام مکتب نوبغدادگرایی به جامعه عرضه کرد. ادامه 

مهم‌ترین تفاوت سود و بهره در این است که سود در آغاز فعالیت اقتصادی معلوم نیست؛ بلکه عامل و صاحب سرمایه با توجه به وضعیت موجود، منفعت غیرثابتی را پیش بینی می‌کند و پس از پایان فعالیت، سود و مقدار آن یا سود نکردن، قطعی خواهد شد. ولی بهره، اجرت و مبلغ معینی است که متقاضی سرمایه، به پرداخت آن به صاحب سرمایه در زمان دریافت آن متعهد می‌شود. ادامه 

کرسی نقد علمی

یکی از چالش‌های هرمنوتیک فلسفی به‌معنای خاص (رهاورد نظری هایدگر و گادامر درباره‌ی «فهم» و شرایط وجودی حصول آن) با علم اصول این است که فرایند فهم و تفسیر متن از نظر عالمان اصولی، فرایند «کشف معنا» و درک «مراد جدّی مؤلف» است؛ حال آن‌که از منظر هرمنوتیک فلسفی، معنای متن در فرایند تفسیر و قرائت متن، ظهور پیدا می‌کند. ادامه 

گزارش مراسم رونمایی از کتاب الصحابة الکرام

استاد مهدوی راد: محتوای این کتاب بسیار عالمانه است؛ کتاب در نهایت نظافت و دقت و ارجاع به چاپ جدید منابع انجام شده است. حداقلش این است که اگر چندین هزار صحابه پیامبر(ص) داریم، الان در اینجا نزدیک به ۶۰۰ تن از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. عنوان «العلامة المورخ البحاثة» را نیز علامه شرف‌الدین به مؤلف داده. ادامه 

معرفی کتاب

استفاده از قواعد فقه سیاسی علاوه بر اینکه مکلف – اعم از فرد یا حکومت – را در دست‌یابی مناسب و به موقع به حکم شرعی راهنمایی کرده و راه را بر معضلات بعدی مسدود می‌نماید، می‌تواند چارچوب‌هایی نیز برای فقه سیاسی در راستای همسویی و یکسان‌سازی روابط مردم و حاکمان ایجاد کند. ادامه