آیتالله در پایان حیات ۹۱ سالهاش دیگر فقط یک مرجع تقلید نبود؛ یک مرجع سیاسی، مدیریتی و آکادمیک شاخص شده بود که اگرچه در محضر غیرسیاسیترین استاد حوزه قم (آیتالله سید محمد داماد) تعلیم دید، اما گونه جدیدی از مرجعیت سیاسی را در کارنامه جمهوری اسلامی و روحانیت مؤسس نظام ثبت کرد. ادامه …
در دوره مرجعیت آیتالله بروجردی در قم، شهرت استخارههای آیتالله شیخ محمدباقر محسنی ملایری عالمگیر شد. گفته شده که مقامات مهم دربار پهلوی و حتی شخص شاه برای استخاره به وی رجوع میکردهاند. نزدیکان مرحوم محسنی ملایری میگویند که حتی برای ساعت کودتای ۲۸ مرداد با وی تماس گرفته شده و استخاره خواسته بودند. البته طبیعی است که فرد تماسگیرنده، حرفی درباره نیت استخاره نزده بود و بعدها مشخص شده بود که نیت وی چه بوده است. ادامه …
مرحوم سید تقی قمی اگرچه دایی امام موسی صدر و مرحوم آیتالله سید رضا صدر بود، اما همچون پدر و برادرش در شمار فقهای سنتی شیعه تعریف میشد و منتقد آرای دکتر شریعتی، مدافع عزاداریهای سنتی (همچون قمهزنی و برهنهشدن هنگام سینهزنی) و منتقد برخی نظریههای نو در اندیشه سیاسی شیعه شمرده میشد. ادامه …
پیام زیارت عاشورا به ما در راستای ظلمستیزی این است که باید در عین دفاع از مظلومان، در برابر ظالمان نیز بایستید و موضع خود را روشن کنید؛ باید در قبال دو رکن ظلم – یعنی ظالم و مظلوم – فعالانه رفتار کنید. اگر گروهی به نام دین، دست به جنایت و حمله به دین و انسانیت زدند شما هم نباید بیطرف بمانید و عافیتطلبی پیشه کنید. هر کسی باید طبق توانش از مظلومان دفاع کند و در برابر همه ظالمان بایستد؛ حتی اگر این ظالم، برادرمان باشد. ادامه …
زمان امام خمینی(ره) فقط موسیقی سنتی در صدا و سیما پخش میشد. از ابتدای دهه هفتاد بود که صدا و سیما موسیقی پاپ را نیز به رسمیت شناخت و به ویژه در دوره ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما، پخش موسیقی پاپ بر سنتی سبقت گرفت. هنوز مشخص نیست که مخالفتهای اخیر با موسیقی، ناشی از نظر شخصی برخی ائمه جمعه است و یا تصمیم جدی نظام را پشت خود دارد. ادامه …
امام رضا(ع) در پاسخ به فردی که در علم غیب امامان شیعه شک داشت، به آیات شریفه ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه جن استناد کردهاند که طبق آن اگرچه علم غیب تنها در اختیار خداست، اما باریتعالی به پیامبران خود نیز علم به امور غیبی اعطا کردهاند و ائمه(ع) نیز بهعنوان اوصیا و جانشینان پیامبر اکرم(ص) از این علم بهرهمند بودهاند. ادامه …
پس از کسروی شاهد گسترش نقد و رد فقه و فقها هستیم و تا پیش از او نوگرایان دینی کمتر به تخطئه کامل فقه میپرداختند. بهنظر میرسد رواج تلطیفشدهی این ذهنیت منجر به نادیدهگرفتن امام ششم در آرا و آثار نواندیشان دینی شده است و باز بهنظر میرسد که رقابت با فقها ریشه چنین ذهنیتی است. اوج این نگرش را در مهندس بازرگان میبینیم که از «رشد سرطانی فقه» سخن میگوید. ادامه …
مسأله کنونی جهان اسلام، بیش از آنکه اختلافات فقهی و حتی کلامی باشد، ریشههای سیاسی و فرهنگی و حتی اقتصادی دارد. کسانی چون آیةالله سیداحمد زنجانی و امام موسی صدر دربارهی ارتباط میان شیعه و سنی «همزیستی» را بهجای «وحدت» پیشنهاد میدادند؛ بدیلی که بهنظر میرسد با واقعیات جهان اسلام سازگاری بیشتری داشته باشد. ادامه …
ملاکی که در این فتوا به مقلدین ارائه شده، نشان میدهد که بحث رعایت حجاب در قیاس با «اشغال پستهای مهم از سوی لامذهبها» و «عقبماندگی تحصیلی زنان مسلمان» اهمیت کمتری از نظر این مرجع تقلید دارد. همین اهمیتسنجی سبب شد که منتقدین زیادی به مخالفت با این فتوا بپردازند و آن را بهانهای برای تضعیف تدریجی حریم حدود و قوانین الهی بدانند. ادامه …
چند روزی است که موجآفرینی تازه BBC درباره رایزنی امام با سران امریکا در سالهای ۴۲ و ۵۷ نام میرزا خلیل کمرهای(۱۳۶۳-۱۲۷۷ شمسی) را بر سر زبانها انداخته است؛ روحانی پرکار و نوگرایی که همانند دیگر همتایان خود؛ طالقانی و … ادامه …