حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسن میلانی:

شمس در جایی از فعل مولوی می‌گوید: «کل یوم هو فی شأن»؛ یعنی در هر لحظه آفرینش دارد، بخشش دارد، خلقت دارد و… و این ویژگی خداوند را در مورد مولوی به‌کار می‌برد و باز راجع به صفت مولوی می‌گوید: «قل هو الله احد». احدیت فقط مال خداست و حتی اهل بیت(ع) هم این ویژگی را ندارند؛ چون ویژگی متجزی دارند. احد یعنی جزء ندارد، زمان و مکان ندارد و… . در واقع باید به شمس گفت که تو اصلاً خدا را نمی‌شناسی

در گفت‌وگو با آیت‌الله سید کمال حیدری مطرح شد:

اختصاصی مباحثات

نگرش صرفاً فقهی مشکلات فراوانی دارد؛ یکی این که اساساً فقه، قابلیتِ ذو­مراتب بودن را ندارد؛ یعنی مسائل فقه یا سیاه و یا سفید است؛ یا حرام و یا حلال است. اما هنگامی که در مسائل اعتقادی و معارف دیگر دین وارد می‌شوید، مشاهده می‌کنید که قابل درجه‌بندی و مرتبه‌بندی است؛ مثلاً ایمان ۱۰ درجه دارد.

در گفت‌وگو با سیدصمصام‌الدین قوامی تبیین شد:

اختصاصی مباحثات

هر مسجدی با امام و امتش، یک جمهوری اسلامی در مقیاسی کوچک است؛ همه مسئولان منتخب مردم هستند. ولی فقیه در این مقیاس کوچک، همان امام جماعت مسجد است. مأمومین و مردم محله، امت هستند. شورای امر به معروف مسجد، همان قوه قضائیه است؛ شورای اجرائی‌اش کابینه محله و هیئت امنایش به منزله قوه مقننه.

گونه‌شناسی آبراهامیان و رسول جعفریان از

آبراهامیان: جریان دوم را می‌توان روحانیون مخالف میانه‌رو نامید که توسط آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله محمدهادی میلانی (در مشهد) و مهم‌تر از همه آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری رهبری می‌شد. مهم‌ترین ویژگی میانه‌روها این بود که آن‌ها خواستار سرنگونی سلطنت نبودند؛ بلکه خواهان اجرای کامل قانون اساسی مشروطه بودند.

دغدغه‌های طلبگی محمدرضا نائینی

حوزه‌ی مستقل، همه‌چیز را واکسینه می‌کند؛ حوزه‌ی مستقل به‌معنای حوزه‌ی «ضد» نیست؛ به‌معنای حوزه‌ای است که از داخل خودشان اداره‌کننده هستند؛ حمایت و یا حتی انتقاد چنین حوزه‌ای باارزش‌تر است و باعث استحکام پایه‌ها می‌شود/حوزه‌ی انقلابی با شعار و راهپیمایی و… درست نخواهد شد. گاهی انسان احساس می‌کند کسانی دنبال درست‌کردن یک جو وحشت هستند. با این اعمال دل‌ها را نمی‌شود فتح کرد؛ باید دل حوزه‌ انقلابی باشد.

حوزه سکولار و حوزه انقلابی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه (بخش دوم)

طیفی از مجموعه‌ی آیت‌الله سیدصادق شیرازی را مشاهده می‌کنیم که فعالیّت حوزویشان، یک فعالیت فرهنگی با رویکرد قبل از انقلاب است؛ این یک آسیب است و باید بررسی شود؛ چون خود مرحوم آیت‌الله سیدمحمد شیرازی معتقد به نظامات فقهی بود. اما نکته این‌جاست که آسیب‌هایی از این‌دست نباید در فضای حوزه جنبه‌ی امنیتی پیدا کنند؛ این‌ها باید به سوژه‌های معرفتی تبدیل شوند.

حوزه‌ سکولار و حوزه انقلابی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه (بخش اول)

ممکن است فقیهی بگوید من سکولاریزم را به‌معنای این‌که دین به نیازهای اجتماعی نمی‌پردازد، قبول دارم و وحی مرتبط با نیازهای اجتماعی نیست؛ این بدان معناست که اومانیزم و سوبژکتیویزم را نیز پذیرفته و این پارادوکسی است که با قرآن نیز سازگار نیست و به‌نظر من این انکار ضروریات دین است؛ این شخص می‌شود فقیه کافر یا ملحد که معنا ندارد.

حوزه سکولار و حوزه انقلابی(۱)؛ در گفت‌وگو با آیت‌الله گرامی قمی

اختصاصی مباحثات

قبل از انقلاب بعضی چیزها را محکوم می‌کردیم؛ اما بعد از انقلاب اگر مردم مشابه آن‌ها را ببینند، به اعتقادشان و به قداست حکومت و روحانیت لطمه می‌خورد. نباید طوری باشد که بگویند روحانیت مستقل نیست و یکی از ادارات حکومتی است. اگر این‌طور برداشت شود، به‌ضرر روحانیت و حکومت خواهد بود.

به مناسبت روز معلم؛

فکر شهید مطهری گسترده بود. به کیفیتی می‌نوشت که برای مخاطب ایرانی عرضه شود؛ جوانی که با مکتب‌های فکری الحادی و لائیک روبه‌رو بود. مرحوم مطهری با دسته‌های فکری به خوبی آشنا بود و مواد تهیه می‌کرد که بتواند در برابر آنها کتاب بنویسد و سهم بسیار بزرگی در هدایت جوان‌ها داشت.

حرکت فدائیان اسلام در تاریخ معاصر ایران و خصوصا انقلاب اسلامی تاثیر زیادی داشت. تزریق روحیه مبارزه به حوزه علمیه و طلاب جوان آن روز، مدیون حرکت فدائیان است. بسیاری از کسانی که در پیروزی انقلاب نقش مهمی داشتند، خود را به نوعی متاثر از آنان می‌دانند. آیت الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، یزدی، خزعلی، محلاتی، مکارم شیرازی، شهید رجایی، علی‌اصغر مروارید، محمدجواد و علی حجتی کرمانی، صادق خلخالی و بسیاری دیگر از مبارزان به این مساله اشاره دارند.