دکتر عبدالوهاب فراتی در گفت‌وگو با مباحثات

به نظر می‌رسد که “نسبت مراجع با فقیه حاکم” حل نشده و اصلا اتم آن باز نشده است. حوزه در این سال‌ها به شدت سیاسی شد و نظریه‌های رادیکال نگذاشته تا راهی باز شود که فقهای موجود به فقیه حاکم کمک کنند. یقینا بار سنگینی روی دوش فقیه حاکم است. اگر حوزه‌های علمیه و مراجع و مجتهدین حوزه به فقیه حاکم مساعدت نکنند، او زیر این بار شکسته می‌شود. ⬿

بررسی اندیشه‌های موجود در حوزه علمیه قم(۵): استاد بیابانی

در حوزه‌های شهرستان‌ها به شدت با ورود اندیشه تفکیک به مرزهای فکری طلاب جلوگیری می‌شود. مبادا در میان طلبه‌ها، افکار و اندیشه‌های تفکیکی بتواند وارد شود. آقای حلبی که به عنوان عنصری ضد سیاست  ⬿

حوزه و روحانیت در چهلمین سال انقلاب(۵): گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

بحث بودجه حوزه را مساله کشور کردند که بحثی انحرافی و نادرست بود. حوزه خواهران منتسب به هیچ جریان سیاسی نیست و این مجموعه هیچگاه ورود به باندهای سیاسی را اجازه نداده و تجویز ⬿

حوزه علمیه قم و فلسفه (۸)؛ اختصاصی مباحثات: پروفسور لگنهاوزن در گفت‌وگو با مباحثات

سردمداران نظام سیاسی آمریکا اهمیتی برای دیدگاه‌های فیلسوفان فعال سیاسی قائل نیستند، اما مدیران سیاسی ایران به اظهار نظر‍‌های فیلسوفان حساس هستند. در ایران کسی حاضر نیست پیرامون امور سیاسی حرف جدیدی بزند، هر کسی نمی‌تواند هر چیزی بگوید، ولی وقتی گفت همه گوشها
 ⬿

حوزویان و دشواری‌های اخلاقی زیستن(۵):حجه‌الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی‌اردکانی در گفتگو با مباحثات:

بنظر می‌رسد تربیت اخلاقی در حوزه علمیه براساس رابطه شاگردی-استادی بنا شده است. در دوره‌های متأخر درس‌های اخلاق هم به این مساله کمک می‌کرد، اما به علت‌هایی این رابطه تضعیف شد و مکانیزم دیگری جایگزین آن نشد. مساله دیگر اینکه … ⬿

حوزویان و دشواری‌های اخلاقی زیستن(۴): حجه‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در گفتگو با مباحثات

آن چیزی که مردم بیش از هر چیزی می بینند و ویترین روحانیت می‌باشد، اخلاق است. دروغ گفتن یک آخوند بیشتر از دروغ‌گویی سایر اقشار به چشم می‌آید. خلف وعده یک آخوند، تضییع حق توسط یک روحانی بیشتر به چشم می آید، و مردم به این رفتارهای روحانیت حساسیت ⬿

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفت‌وگو با مباحثات:

بعد از انقلاب ۸۰۰ پیش‌نویس قانون اساسی ارائه می‌شود که سهم حوزه علمیه دو پیش‌نویس بود! همین مسأله نشان می‌دهد که ما آدم‌هایی عمیق و غیرمفید هستیم و حتی نمی‌توانیم صورت‌بندی کلان اداری کاری را که خودمان راه انداخته‌ایم انجام بدهیم.  ⬿

حوزویان و دشواری‌های اخلاقی زیستن(۲)؛ خانم دکتر معصومه ظهیری در گفت‌وگو با مباحثات:

وقتی کمیت را افزودیم رابطه بین استاد و شاگرد کمرنگ‌ شد. مرحوم آیت‌الله کوهستانی بقچه غذای خود را برمی‌داشت و شب‌ها با طلبه‌ها غذا می‌خورد.  امروز اساتید فقط اساتید کلاس‌ها هستند و مدیران فقط مدیر هستند. تخصصی‌شدن برای ما تغییرات مثبتی به همراه داشت؛ اما چیزهای زیادی را از ما گرفت.

 ⬿

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب مسؤول دبیرخانهٔ شورای عالی حوزه در گفت‌وگو با مباحثات:

ما تقریباً بیش از شصت مورد کارویژه‌ٔ روحانیت داریم؛ از مدیر، مربی و مشاور مدرسه گرفته تا نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و… ؛ این‌ها مناصبی است که مجموعاً ما در ۱۴۱۴ باید بیش از ۳۰۰ هزار طلبه برای آنها داشته باشیم. ⬿

حوزه علمیه قم و فلسفه (۷)؛ دکتر محمد جاودان در گفت‌وگو با مباحثات:

فلسفهٔ اسلامی از دنیایی می‌آید که توسعه را نمی‌شناسد. توسعه یک مفهوم مدرن است و در واقع  شما  مطالبهٔ یک مفهوم مدرن و نتایج یک دنیای مدرن را از آن علم و دانشی که در واقع پیش از مدرنیته ـ و با یک مناسبات دیگری بوده ـ دارید. توسعه یک مفهوم مدرن است؛ شما پیش از مدرنیته مفاهیمی به‌نام توسعه یا پیشرفت را ندارید. ⬿