مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

پنجشنبهٔ هفتهٔ گذشته رسانه‌های حوزوی در خبری نوشتند: «سومین حرکت و اعتراض طلاب در واکنش به گرانی‌های اخیر در مدرسهٔ فیضیهٔ قم برگزار شد . پیش از این، طلاب شهرهای تهران و مشهد نیز با برپایی تجمعات اعتراضی، ضمن همراهی با مردم به جهش قیمت‌ها، بی‌کاری، افزایش ارز و طلا و… اعتراض کرده و خواستار اقدام اصلاحی از سوی دولت در بخش اقتصاد شده بودند. امروز هم طلاب قمی با تجمع در مدرسهٔ فیضیه با در دست داشتن پلاکاردهایی خدمات سه‌ساله‌ٔ امیرکبیر به کشور را یادآوری كرده و خواستار کنارگذاشتن تبعیض و بی‌عدالتی در کشور شدند. طلاب در این تجمع با عنوان عدالت اقتصادی شعارهایی چون حوزویان بیدارند از مفسدان بیزارند، خامنه‌ای خمینی دیگر است ولایتش ولایت حیدر است، امت ما حزب ا… است، ننگ ما ننگ ما مسؤول بی درد ما، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند. همچنین پلاکاردهایی در دست برخی طلاب بود که روی آن‌ها شعارهایی چون ملت ما نجیب است وزیر به فکر جیب است، گرچه جیب‌ها خالیه روحیه‌ها عالیه، نوشته شده بود. در این اجتماع، رحیم‌پور ازغدی با موضوع مطالبهٔ اقتصادی برای حاضران سخنرانی کرد».

اما حواشی این مراسم به بهانه یک پلاکارد از اصل آن پررنگ‌تر شده است. جریانی که در کشور می‌رفت فراگیر شود و حوزه‌های علمیهٔ کشور را در کنار مردم نشان دهد، با یک حجمهٔ رسانه‌ای به بهانه‌ای واهی مورد نقد و تهدید یه پیگیری امنیتی  قرار گرفت.

اما نکته‌ واضح که از آن پلاکارد معروف ( ای آن‌که مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت) به دست می‌آید این است که این مسیری که رئیس جمهور منتخب در پیش گرفته، به بدعاقبتی وی ختم می‌شود؛ نه این‌که در دست دارندگان این شعار بخواهند رئیس جمهور را تهدید کنند. ثانیاً هر شعار یا پلاکاردی نمی‌تواند ناشی از تهدید به قتل باشد. تهدید باید مقرون به واقع باشد و میان تهدیدکننده و تهدیدشونده رابطه‌ای وجود داشته باشد؛ به عبارت دیگر تهدیدکننده قادر به انجام تهیدید باشد و تهدیدشونده ترسی ناشی از آن تهدید داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت هر شعار یا پلاکاردی نمی‌تواند ناشی از تهدید به قتل باشد؛ مثلاً  وقتی بچه‌ای خردسال فردی قوی‌هیکل را تهدید به قتل می‌کند، تهدید مقرون به واقع نیست. این پلاکارد توسط افراد مخالف سیاست‌های اقتصادی دولت و در یک تجمع بالا برده شده است؛ بنابراین نمی‌توان آن را مصداق تهدید به قتل دانست.

به نظر می‌آید عده‌ای از این‌که بدنه طلاب ـ که همیشه در کنار مردم قرار داشتند و مشکلات مردم را مشکلات خود می‌دیدند ـ دولت را نقد می‌کنند نارحت شده‌اند. واقعیت این است که بدنه حوزه همیشه به دنبال پیگیری مشکلات مردم بوده؛ ولی عده‌ای سعی داشته و دارند که حوزه را دور از مردم نشان دهند و اکنون نیز که یک جریان مطالبه‌گر در حوزه‌های کشور در حال شکل‌گیری است سعی دارند با به انحراف‌کشیدن این حرکت به حق با یک بهانهٔ بی‌ارزش جریان مطالبه‌گری طلاب را منحرف کنند. قطعاً یک شعار و یک پلاکارد در یک تجمع نمی‌تواند دارندهٔ آن را متهم به قتل یا تهدید رئیس جمهور بکند؛ ولی در عین حال می‌بینیم که جریان رسانه‌ای غرب‌گرا چنان فضای رسانه‌ای را علیه این حرکت قرار داده که حتی بزرگان حوزه منفعلانه به این حرکت واکنش نشان داده‌اند.

پس بهتر است زود قضاوت نکنیم و یک جریان به حق عدالتخواه را به سبب دردست‌داشتن یک شعار که بار حقوقی خاصی هم ندارد متهم نکنیم.

(تصویر از شفقنا)

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    نشانه ای بر حقانیت این جلسه سایرپلاکاردهای یکی از تشکل های حوزوی بود

پاسخ دهید