مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

تأملی درباره تعطیلی یک نشست و تجمع طلاب مقابل دفتر تبلیغات اسلامی

روز سه شنبه ۱۵ مردادماه، قرار بود نشستی تحت عنوان «تبیین نظریه پیش‌گیری ساختاری از بیماری» در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات با حمایت طیف‌های مختلف حامیان طب سنتی و اسلامی برگزار شود. پس از تعطیلی جلسه و بسته شدن درب  سالن و تجمع حامیان و علاقمندان، مساله به کف خیابان کشیده شده و در نهایت شبه تجمعی در مقابل دفتر تبلیغات اسلامی با برخی از شعارها شکل گرفت. طی سال‌های گذشته موضوع طب سنتی و اسلامی یکی از چالش‌های جاری برخی از جریانات حوزوی با وزارت بهداشت بوده است و گرچه در مقاطع مختلف تلاش گردید طی توافقاتی مساله حل گردد، اما زمینه‌های اختلاف و نزاع همچنان به قدرت خود باقی است.

بدون قضاوت در خصوص محتوی مدعیات حامیان طب سنتی و اسلامی باید گفت:

  1. در صورت عدم تدبیر صحیح از سوی متولیان امر، شیوه‌های خیابانی در این فقره و مسائل مشابه نظیر تحول و … یکی از چالش‌های جدی سال‌های آینده خواهد بود. در شرایطی که کشور نیاز مبرم به همگرایی و انسجام در زمینه‌های مختلف دارد، حوزه و روحانیت با هر موضوعی دچار واگرایی و اختلافات داخلی شده است. اساساً هر موضوع فکری و فرهنگی در شرایط فعلی کشور نیاز به مدیریت از کانال‌های هم‌سنخ داشته و امنیتی و خیابانی کردن آن تبعات نامناسبی برای همه طرفین نزاع خواهد داشت.
  2. در شرایط فعلی یکی از بازیگران اصلی، سازمان حوزه است. با توجه به سطح تخاصمات بین این جریانات طبی و وزارت بهداشت، به نظر می‌رسد حوزه می‌بایست نقش خود را به عنوان یک سازمان ایفا کرده و تکلیف بسیاری از مردم حیران و سرگشته در گیر و دار مصرف داروهای شیمیایی و امیدوار به طب سنتی و اسلامی را مشخص کند که کدام یک و براساس چه نسبتی صلاحیت ورود به این حیطه خطیر را دارد و آیا حامیان طب سنتی و اسلامی، طبیبان و کارشناسان دلسوز برای مردم هستند یا کلاهبرداران و شیادانی که پرونده‌های مختلف قضایی در خصوص آن وجود دارد؟ قطعا یکی از پاسخگویان این سوالات سازمان حوزه خواهد بود.
  3. هیجان‌زدگی یکی از مهمترین آسیب‌ها در موضوع فوق می‌باشد. به نظر می‌رسد پیروان و طلاب علاقمند به موضوع طب سنتی که براساس برآوردهای صورت گرفته تعدادشان بسیار بالاست، همچنان مطالبات خود را از شیوه‌های طلبگی و حوزوی پیگیری کرده و اجازه بهره‌برداری از تنش‌های موجود را به هیچ جریان معاند و مخالف فرهنگ ایرانی- اسلامی ندهند.

رده‌های مرتبط