مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی در درس خارج خود، با بیان این‌که در ادعیه آمده که انسان از خداوند نور و بصر را درخواست کند، گفتند: انسان بر اساس فطرت خداجو و خدا پرست است اما در این راه حجاب‌هایی بر او عارض شده و با احیای عقل می‌تواند این حجاب‌ها را برطرف کند.

حضرت آيت ﷲ صافی گلپايگانی در پیامی به جشنواره ملّی شعر «رسول مهربانی» که از سوی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، در بنیاد علوم وحیانی اسراء قم آغاز به کار کرده بودپ، با تأکید بر اینکه زبان از توصیف پیامبر اعظم(ص) عاجز است، تصریح کردند: بايد بشريّت در مقابل قرآن كريم زانو زده و وصف آن عزيز وصف ناپذير را فرا بگيرند كه مي‌فرمايد: «وَ مَا أرسَلنَاكَ إلّا رَحمَةً لِلعَالَمينَ» او پيامبر رحمت و محبّت و مهربانی برای تمام جهانيان است. متن کامل پیام ایشان را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی خامنه‌ای در شرح حدیث جلسه چهلم، همه ضرر و زيان‌هاى جامعه را در اثر چهار صفت ۱. عجله، ۲. لجاجت، ۳. مغرورشدن و خودشگفتى، ۴. كاهلى و سستى برشمرده، تأکید کردند: بنده، در اثر تجربياتى كه در سال‌هاى متمادى پيدا كردم به اين نتيجه رسيدم كه اين سخن على (عليه السلام) واقعاً حكمت تمامى است و همه ضرر و زيان‌هايى كه متوجه جامعه شده است در اثر اين امور بوده.

در سالروز میلاد حضرت رسول(ص)، حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی با حضور در دفتر حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی با وی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار درباره مهم‌ترین مسائل جهان اسلام و حوزه‌های علمیه بحث و تبادل نظر شد.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی موسوی اردبیلی با بیان اینکه در تفکر و نظام اسلامی مسجد خانه حقیقی دین است و حضرت محمد(ص) هم پس از تشکیل حکومت، مسجد را محل اداره نظام سیاسی و اجتماعی اسلام قرار دادند، گفتند: ائمه جماعات مساجد باید مردم را به احکام اسلامی آگاه کنند.

حضرت آیت‌ﷲ مظاهری در درس اخلاق این هفته خود گفتند: پذیرش اصول دین، عقلی است، نه تقلیدی. در اصول دین، ضرورت تقلید در کار نیست و هر کسی در فراخور حالش می‌تواند در فهم اصول دین مجتهد باشد.

هفته وحدت
آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی تأکید کردند: اگر ما مسلمانان هوشیار باشیم، گروه اقلیت تکفیری را از خود دور کنیم و منزوی نماییم و به توطئه‌های دشمن تن ندهیم، صلح و صفا و محبت و دوستی تمام جهان اسلام را فرا خواهد گرفت.

این مرجع تقلید همچنین در دیدار با جمعی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از جمله مفتی اعظم تونس، با آرزوی حل مشکلات تمام جوامع اسلامی، درباره خطر تکفیری‌ها تأکید کردند: تصور می‌کنیم از زمان حضرت آدم تا امروز گروهی با این افکار و رفتار پیدا نشده است، اینان خطری برای اسلام و مسلمین و کل بشریت هستند.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی حسین نوری همدانی در دیدار با مفتی اعظم تونس با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه گفتند: ما تنها نمی‌توانیم کار کنیم و اتحاد و ارتباط راهگشای ما خواهد بود. همچنین از حضوربزرگان و علمای کشورهای دیگر در ایران استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، رئیس مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) از علمای کشورهای مختلف خواست که به شرط ضمانت در جایی جمع شوند و به مناظره با عالمان شیعه بپردازند، اگر در این مناظره حق مشخص شد، همه قبول کنند و از تکفیر شیعیان دست بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فقه ما اعم از شیعه و سنی، بیشتر به سمت مسائل فردی و نیمه‌اجتماعی رفته و کمتر به موضوعات کلان از جمله مناسبات امت اسلامی پرداخته است، بنابراین تدوین فقه مناسبات شیعه و سنی ضروری به نظر می‌رسد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: آل سنت با افراط‌گری، تفرقه و خصومت مخالف است؛ آل سنت هم در دفاع مقدس شهید دادند، اگر کوچک‌ترین تعرضی به جمهوری اسلامی شود، نخستین دفاع‌کنندگان، آل سنت‌‌اند که در مرزها هستند.

تدبیر
رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته سالروز میلاد تاریخ‌سازِ نبی مکرم اسلام و ولادت پربرکت امام صادق(ع) در دیدار «جمعی از مسئولان کشور، میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و گروه‌هایی از مردم»، با دعوت از جهان اسلام برای برآورده ساختن انتظارات پیامبر خاتم، تأکید کردند: وحدت، مهم‌ترین مسئله امروز دنیای اسلام است.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی به ادعای دروغین آمریکا در دفاع از حقوق بشر اشاره کرده، گفتند: هرجای دنیا که فساد، جنگ و خونریزی و تجاوز به حقوق مظلومین وجود دارد، رد پای آمریکایی‌ها کاملا مشهود است.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی حقوق بشر امروز را چماقی بر سر ملت‌های پایدار در مقابل جهانخواران دانسته، گفتند: سازمان‌های بین‌المللی به ابزاری برای مستکبرین تبدیل شده‌اند.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی با اشاره به نشست ژنو ۲، حل بحران سوریه را با برگزاری نشست‌های نمایشی غیر ممکن دانسته، تأکید کردند: بهتر است سازمان ملل به جای برگزاری این گونه نشست‌ها، کشورهای حامی تروریست‌ها را به قطع کمک‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های جنایتکار مجاب کند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی با تأکید بر اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی نباید به خاطر مسائل سیاسی در کشور اختلاف و درگیری ایجاد کنند، تصریح کردند: اختلاف سلیقه‌ها نباید انقلاب را زیر سؤال ببرد.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی، در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه کتاب استان قم، در مجتمع ناشران قم، با اشاره به ارزش قلم از دیدگاه اسلام، اظهار داشتند:‌ وزارت ارشاد بر چاپ کتاب‌ها بیشتر نظارت کند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به تبیین اهمیت استفاده از ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه و نقش مهم قم در گسترش فرهنگ ناب اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: صدور مجوز و بازبینی کتب دینی در قم متمرکز می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی­رضا اعرافی، در نشستی با جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه، علم و دین را اساس مراکز علمی و دانشگاهی دانسته و اظهار داشت: باید این واقعیت را بپذیریم که دانشگاه­، دروازه­ ورود علم و دانشی است که در جهان غرب تولید شده و از مجرای آن اندیشه­، تئوری و تولیدات فکری و نظری غرب به جهان اسلام منتقل می­شود.

هفته گذشته، نخستین جشنواره بین المللی امام خمینی(ره) ویژه اندیشه سیاسی اسلام که مقدماتش از دو سال پیش توسط انجمن مطالعات سیاسی حوزه با مشارکت و همکاری بسیاری از نهادها و مراکز علمی کشور فراهم شده بود، در روز پنجشنبه سوم بهمن‌ماه سال جاری در سالن دارالشفاء حوزه علمیه قم با سخنرانی مرجع معظم تقلید، حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سبحانی و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

آیت‌ﷲ سبحانی، مرجع تقلید شیعیان و استاد برجسته حوزه علمیه قم در این جشنواره با اشاره به مبحث اجتهاد و تقلید در درس‌های خارج امام راحل اظهار داشتند: حکومت برآمده از رأی مردم نباید خودسر باشد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در این جشنواره با تأکید بر اینکه عدم ارتباط با دیگر کشورها، خلاف اندیشه سیاسی امام(ره) است، گفت: ما باید همان گونه که پیامبر(ص) با سران کشورها مکاتبه و ارتباط داشتند، با دنیا ارتباط برقرار کنیم و حامی مظلومان باشیم.

دکتر رابرت گلیو، استاد شیعه‌شناسی دانشگاه اگزتر انگلستان نیز که از دیگران سخنرانان این جشنواره بود، با اشاره به اینکه در غرب تحقیقات بسیاری در حوزه اندیشه اسلامی انجام گرفته است، گفت: بسیاری از پژوهشگران با وجود تفکرات مختلف در اسلام نظیر اهل تسنن، گرایش بیشتری به واکاوی اندیشه‌های شیعیان دارند، چرا که محققان غربی دریافته‌اند که شیعه دارای نظرات سیاسی ارزشمند و مهمی است.

پس گرفتن دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای حضور در نشست ژنو ۲
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با شرم آور دانستن اقدام دبیر کل سازمان ملل از دعوت ایران به نشست سوریه و پس گرفتن آن گفتند: دبیرکل سازمان ملل همچون یک کارمند زیر دست رئیس جمهور آمریکا عمل می‌کند.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی نیز پس گرفتن دعوت یک‌روزه از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ را نشانه بی‌اراده بودن دبیرکل سازمان ملل دانسته، تأکید کردند: دبیرکل سازمان ملل نشان داد هیچ اراده‌ای از خود ندارد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه دبیرکل سازمان ملل با پس گرفتن دعوت از ایران، این نهاد را ضایع کرد، گفت: این مسئله اثبات کرد که فقط در ظاهر عنوانی به نام سازمان ملل مطرح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی طاهری خرم آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پس گرفتن دعوت از ایران اقدام استبدادی از سوی مدعیان دروغین دموکراسی بود، ابراز داشت: اقدام دبیرکل سازمان ملل اعتبار این نهاد را زیر سؤال برد.

اخبار داخلی حوزه
جلسه فارغ التحصیلی دوره اول و دوم دانش‌آموختگان مدرسه فقهی امام باقر علیه السلام با حضور آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی و طلاب و فضلاء و استادان حوزه علمی قم، چهارشنبه دوم بهمن در دفتر این مرجع عالی‌قدر برگزار شد.

همزمان با میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) مراسم جشن و سرور در دفاتر و بیوت مراجع تقلید برگزار و تعدادی از طلاب حوزه علمیه نیز به دست مراجع تقلید معمم شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد فرخ‌فال، در جشن بزرگ عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه قم، در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء، اظهار داشت: در سال جاری، ۲ هزار نفر از طلاب حوزه علمیه قم آمادگی خود را برای ملبس شدن اعلام کردند، ولی به خاطر برخی مقدمات از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی و مصاحبه، یک هزار و ۳۰۰ نفر از آنان مجوز لازم را دریافت کردند که در مناسبت‌های مختلف، ملبس شدند.

طلاب حوزه علمیه قم، در آئین عمامه‌گذاری خود سوگند یاد کردند که به عنوان سربازی فداکار تا آخرین نفس به اسلام وفادار باشند و برای صیانت از حریم مذهب حقه جعفری و روحانیت و تقویت نظام اسلامی که برخاسته از قیام عاشوراست، تلاش کنند. متن کامل این سوگندنامه را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی، در پایان درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم گفتند: برخی طلاب شیفته زرق و برق دنیا شده و با رها کردن درس طلبگی، وارد دانشگاه می‌شوند، در حالی که سربازی امام زمان(عج) باید با شور و شوق توأم با اخلاص باشد تا بتوان مردم را هدایت کرد.

آیت‌ﷲ سید‌احمد علم‌الهدی، در همایش آرمان طلبگی، طلبه آرمانی که در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، طی سخنانی، با تاکید بر اینکه آرمان طلبگی باید بیشتر از تعریف طلبه مطرح شود، اظهار داشت: طلبه آرمانی وقف امام زمان(عج) است.

آیت‌ﷲ محمد فاضل، تولیت مدرسه علمیه فیضیه بابل گفت: حوزه علمیه باید جامعه و دانشگاه را اسلامی کند، شیرینی قرآن را باید به مردم برسانیم و مردم نیز مسلمان هستند و اعتقاد دارند و باور می‌کنند.

رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه قم اعلام کرد: با توجه به سکونت بخش قابل توجهی از طلاب در شهرک پردیسان نمایندگی مرکز خدمات در دهه فجر در این شهرک افتتاح می‌شود، همچنین فروشگاه تعاونی طلاب نیز راه‌اندازی می‌شود.

اخبار نشر
کتاب سلفی‌گری در آیینه تاریخ اثر حضرت آیت‌ﷲ سبحانی از سوی انتشارات توحید به بازار کتاب ارائه شد. این کتاب از «مقدمه، سلفی‌گری دیرینه و نوین، آیه‌هایی که دستاویز سلفیان شده است، میزان فرمانبرداری صحابه از پیامبر صلی‌‌ﷲ علیه‌وآله، رفتار رهبران سلف در آیینه تاریخ، پاسداری از آموزه‌های نبوی و خیرالقرون، هفتاد و سه ملت و خیرالقرون، چگونه واژه سلفی در کشور مصر ظاهر شد و سلفی‌گری در فرایند تکامل» گرد‌آوری شده است.

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حضور وزیر ارشاد برگزار شد؛ علی جنتی در این مراسم تأکید کرد که سیاست وزارت ارشاد این است که بررسی کتب دینی در شهر قم متمرکز شود.

مسوول ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌‌ﷲ العظمی موسوی‌اردبیلی از انتشار کتاب «تفسیر سوره یس» اثر این عالم خبر داد و گفت: این اثر به زودی در بهمن‌ماه رونمایی می‌شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید