مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنان و بیانات مراجع و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در دیدار با وزیر بهداشت، ضمن توصیه به افزایش زاد و ولد در کشور گفت: تربیت نسلی توانمند در هر زمان، امری حیاتی است. هر قدر می‌توانید، به این مهم کمک کنید.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، ضمن تاکید بر اینکه مسئولان باید در جهت تامین رفاه مردم تلاش کنند، گفت: هر چه مشکل داریم، به خاطر عمل نکردن به دستورات حیات‌بخش اسلام است.

ایشان همچنین افزود: باید با شعار اشتباه «فرزند کمتر زندگی بهتر» مبارزه شود.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: توجه دولت به مسئله سلامت نشان می‌دهد که در جمهوری اسلامی، به سلامت که مسئله‌ای مردمی و آبروی نظام محسوب می‌شود،‌ اهمیت قابل ملاحظه داده می‌شود. جامعه تا سالم نباشد، نمی‌توان پیشرفت و ترقی کند و جامعه بیمار طبیعتا جامعه‌ای عقب‌افتاده است.

وی همچنین در پیامی به همایش پیرغلامان حسینی گفت: ۲۰ میلیون عاشق و دلداده آن حضرت، از صغیر و کبیر و حتی افراد خردسال و پیران ناتوان، از شیعه خالص گرفته تا مسیحیان و زرتشتیان، در اربعین امسال، حماسه‌ای آفریدند که جهانیان را در حیرت فرو برد.

ششمین همایش تقدیر از پیرغلامان و نوغلامان، سخنرانان و مداحان حسینی، با حضور اساتید و فضلای حوزه و مسئولان استانی، و همچنین با پیام آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌ﷲ‌علیها برگزار شد. در این مراسم همچنین از آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی به عنوان پیرغلام حسینی تجلیل شد.

آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی در دیدار با وزیر بهداشت، با بیان اینکه مردم نیازی به تبلیغات ندارند، گفت: مردم به عمل نهادها و دولت‌ها نگاه می‌کنند. چرا که عملکرد آنها، بهترین تبلیغ و ملاک قضاوت مردم است.

آیت‌ﷲ نوری همدانی با تقدیر از اقدامات وزیر بهداشت در امر سلامت جامعه، گفت: باید نظارت کافی بر اقدامات صورت گرفته داشته باشید تا به طور مداوم، خدمات ارائه شود.

وی همچنین در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، بر تاسیس یک رسانه ملی و قوی، برای مقابله و خنثی کردن فتنه و اهداف ضداسلامی وهابیت در جامعه، تاکید کرد.

ایشان همچنین در دیدار اعضای ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدویت در سراسر کشور، به حادثه شهر سیدنی واکنش نشان داد و آن را نقشه دشمنان برای بدنام کردن روحانیت و تشیع دانست.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار آیت‌ﷲ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب، با بیان اینکه جامعه اسلامی باید از اختلاف‌افکنی دوری کند، گفت: دشمن با تحریک‌سازی به دنبال اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی است.

آیت‌ﷲ محسن اراکی در این دیدار گفت: بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، همزمان با هفته وحدت با حضور ۴۰۰ عالم و اندیشمند خارجی در تهران برگزار خواهد شد.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی همچنین در دیدار دانشجویان بسیجی مراکز علمی و کاربردی استان قم، با اشاره به گروگانگیری سیدنی استرالیا گفت: دشمن با اینگونه نقشه‌ها و برنامه‌ها، می‌خواهد چهره حوزه و روحانیت را در افکار عمومی تخریب کند و این پایگاه عظیم را از بین ببرد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار با وزیر بهداشت، با بیان اینکه اگر اختلاسی‌ها را داغ می‌کردیم، دچار این مسائل نمی‌شدیم، گفت: اختلاس‌ها مردم را ناامید می‌کند.

وی همچنین در دیدار معاون رییس جمهور در امور بانوان، گفت: در حوزه زنان، نباید دنباله‌رو غرب باشیم. وی همچنین افزود: مدال‌آوری زنان برای ما افتخار نیست.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در پیامی به نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در موضوع تحول در علوم انسانی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تحول علم دشوار است، ولی تحول عالم دشوارتر است. حوزه منزه، و دانشگاه مبرا، جامعه را اسلامی خواهد کرد.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در دیدار با دکتر هاشمی وزیر بهداشت، با بیان اینکه سقط جنین نوعی آدم‌کشی مودبانه در قرن جدید است، گفت: در بیمارستان‌ها نظارت کنید تا چنین خلافی صورت نگیرد و کسانی که چنین اقدامی انجام می‌دهند، مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در پیامی، درگذشت آیت‌ﷲ یزدی اصفهانی را به حوزه‌های علمیه، خانواده و بستگان ایشان تسلیت گفت.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین در بازدید از کتابخانه مدرسه فیضیه گفت: اگر می‌خواهیم حوزه‌های علمیه در عرصه‌های علمی مختلف، زنده و پویا باشد، باید در کنار آموزش، پژوهش را به عنوان یک اصل، سرحوله کارهای خودمان قرار دهیم.

وی همچنین از آیت‌ﷲ مسعودی خمینی عیادت کرد و برای سلامتی وی دعا کرد.

آیت‌ﷲ رضا استادی در دومین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قران و حدیث گفت: در سال‌های اخیر کارهای خوبی درباره احادیث انجام شده است، ولی باید باب‌های حدیثی تکمیل شود و جدی‌تر به این مقوله پرداخت.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی در نشستی با اصحاب رسانه، با تشریح فعالیت‌های انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه گفت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه حوزه‌ها، فعالیت انجمن خیریه حوزه‌های علمیه در محضر مقام معظم رهبری مطرح شد که مورد تایید ایشان قرار گرفت و مراجع تقلید نیز این طرح را تایید کردند.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی، از آیت‌ﷲ مسعودی خمینی، تولیت سابق حرم حضرت معصومه، در منزل ایشان عیادت کرد و در جریان وضعیت جسمانی ایشان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: اگر فلسفه انتظار، از حوزه‌های علمیه شکل بگیرد، انقلاب اسلامی را حاصل می‌شود، اما اگر از غیر حوزه باشد، انجمن حجتیه را شکل می‌دهد. مشکل از فلسفه انتظار نیست، مشکل ابزار است.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی در نخستین همایش بررسی موضوعات جدید پزشکی از منظر دین در دانشکده علوم پزشکی اراک گفت: می‌توانیم با جرات بگوییم که حوزه‌های علمیه در چند دهه بعد از انقلاب، قدم‌های بسیار بزرگی در ابعاد مختلف برداشته‌اند و قدرت فقه شیعی، از مراکز حقوق بین‌الملل بالاتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در دیدار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: باید مفهوم اصیل زندگی زن از نظر اسلام را به دنیا و جامعه ارائه بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست خبری، گزارشی از سفر اخیر خود به مصر و شرکت در کنفرانس الازهر در مقابله با افراطی‌گری و تروریسم ارائه کرد و از استقبال شیخ الازهر و مراجع تقلید، از ارتباط حوزه و الازهر خبر داد.

وی همچنین با آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی دیدار کرد. آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در این دیدار گفت: فرصت خوبی برای نزدیکی دو کشور ایران و مصر فراهم شده و باید از این فرصت برای تقریب مذاهب استفاده کرد.

آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی نیز در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، با اشاره به اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و روابط دو کشور ایران و مصر گفت: اگر جریان تقریب آیت‌ﷲ بروجردی، بار دیگر در مصر جان بگیرد، برای جهان اسلام مفید است.

حجت‌الاسلام مبلغی همچنین در مراسمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت: اگر مناسبات امت اسلامی به درستی تنظیم شود، اختلافات سیاسی به صورت مهار نشده و شکننده، مصالح امت اسلام را هدف قرار نخواهد داد.

اخبار ادیان و مذاهب، و حوزه‌های علمیه

آیت‌ﷲ حسین یزدی اصفهانی تولیت مدرسه علمیه رسالت قم و از شاگردان آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی و امام خمینی رحمةﷲ‌علیهم، بر اثر عارضه قلبی، دار فانی را وداع گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، در تشریح فعالیت‌های یک ساله معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: ۱۰۱۴ عنوان پژوهشی، از سوی معاونت پژوهش حوزه شناسایی شده است. وی همچنین به اجرای کلان‌طرح نیازسنجی پژوهشی دانش‌های حوزوی اشاره کرد.

دبیرخانه شورای دین‌پژوهان کشور اعلام کرد: ۱۹۴ پژوهش و مقاله علمی، مورد ارزیابی اولیه داوران قرار گرفته و مرحله نهایی آن در ماه آینده است.

آیت‌ﷲ مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در سفری تبلیغی به کشور اوکراین، در جمع شیعیان شهر کیف حضور یافت. وی همچنین با اسقف اعظم ارتودکس دیدار کرد.

صدیقه افشار مدیر ساماندهی پژوهشی حوزوی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ۲ هزار بانوی طلبه در سراسر کشور، در حال تدوین پایان‌نامه مقطع سطح سه هستند.

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، از روحانیون واجد شرایط، برای تحت پوشش قرار دادن بیمه عمر، و حوادث گروهی و بیمه تکمیل درمان با تعهدات خاص، ثبت‌نام می‌کند.

معاونت آموزش حوزه علمیه استان قم، در آستانه فرا رسیدن ایام انتخاب درس، و برگزاری امتحانات نیم‌سال اولی ساعات دروس نیمسال اول و دوم طرح قدیم و جدید سطوح عالی حوزه علمیه قم، در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ را اعلام کرد.

دوره فرهنگی «نقش و جایگاه حوزه و حوزویان در جبهه جنگ نرم فرهنگی»، به همت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور، در قم آغاز به کار کرد. این دوره فرهنگی، ۲۸ آذر با حضور ۳۰۰ نفر از طلاب سراسر کشور آغاز شد.

رحیمه غروی مدیر تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران، از مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی عمره‌گزاران حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد و گفت: سهمیه عمره حوزه‌های علمیه خواهران، در گروه‌های طلاب، و اساتید و کادر واحدهای حوزوی، بر اساس تعداد اعضای هر یک از این گروه‌ها در هر استان، تعیین شده است.

همایش مدیران و اساتید مدارس علمیه استان گیلان، با حضور مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه و همچنین مدیر حوزه علمیه استان گیلان و دیگر مدیران استانی برگزار شد.

سید مهدی هاشمی مدیر بخش تولید مرکز نور، از تولید نرم‌افزار میزان الحکمة، حاوی متن کامل کتاب میزان الحکمة اثر آیت‌ﷲ ری‌شهری خبر داد.

نرم‌افزار مجموعه آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث، با عنوان «حدیث اهل بیت» با همکاری پژوهشگاه و مرکز نور تولید و رونمایی شد. این مراسم با حضور آیت‌ﷲ ری‌شهری برگزار شد.

حمیدرضا شوشتری مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری قم، از برگزاری المپیاد طرح کسب و کار ویژه طلاب و دانشجویان با همکاری نهادهای حوزوی و دانشگاهی خبر داد.

نخستین کرسی مطالعات شیعی، با محوریت شیعه در ایران، در منطقه آلمانی‌زبان، با عنوان «کرسی حافظ» در دانشگاه فرانکفورت آلمان تاسیس شد. این کرسی از آغاز ژانویه سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۷ به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

نرم‌افزار دانشنامه جهاد در اسلام، به همت محققان و پژوهشگران مرکز نور، با بیش از ۸۰۰ مطلب در پایگاه حوزه‌نت عرضه شد.

نشست نقد کتاب «مکاتبات علامه طباطبایی و پروفسور هانری کربن»، به مناسبت ترجمه و چاپ این کتاب، در محل سالن اجتماعات کتابفروشی «caffe Letterario» در شهر رم ایتالیا و با حضور روزنامه‌نگاران و علاقمندان به فلسفه اسلامی برگزار شد.

وقف و حوزه‌های علمیه

حسن ربیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: در حال حاضر، سهم موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه در کشور، کمتر از ۲ درصد است.

حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در آستانه هفته وقف گفت: نیاز به وقف، برای گسترش حوزه‌های علمیه در استان لرستان، نیزی جدی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه حوزه‌های علمیه در زمان‌های گذشته هم از محل موقوفات تامین می‌شده‌اند. در این زمینه باید واقفان حضور خود را بیشتر کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: از آنجا که طلاب فاضل حوزه‌های علمیه، همواره در ترویج فرهنگ وقف در جامعه، نقشی اساسی و تاثیرگذار را ایفا نموده‌اند، بر آن هستیم که پایان‌نامه و رساله‌های برتر حوزوی در موضوع وقف را مورد حمایت جدی خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام شوذب شیری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: یک سوم واقفان قم را عالمان دینی، و یک چهارم آن را زنان تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام سید شهاب الدین حسینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، گفت: یکی از واقفین تبریزی، اخیرا زمینی به مساحت سه هکتار را در تهران، بزرگراه همت، برای احداث حوزه علمیه وقف کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی‌منش در سومین همایش وقف و رسانه، گفت: سنت وقف در شهر مقدس قم، باید در مسیر توسعه اسلام در اولویت قرار گیرد. در همین زمینه ساخت حوزه علمیه، می‌تواند بسیار موثر باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه

آیت‌ﷲ جوادی آملی در درس اخلاق خود گفت: باید بدانیم که اتحاد حوزه و دانشگاه در سایه علم است. یعنی حوزه می‌گوید خدا چنین گفت، دانشگاه می‌گوید خدا چنین کرد. و هر دو دینی هستند.

وی همچنین گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت سفارشی، دستوری و بخشنامه‌ای نیست.

مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، در مراسمی به مناسبت سالگرد شهادت دکتر مفتح در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، رمز وحدت حوزه و دانشگاه را احیای اسلام ناب دانست.

آیت‌ﷲ سید یوسف طباطبایی‌نژاد در نشست هم‌اندیشی روحانیون و اساتید و روسای دانشگاه‌های اصفهان که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه و به میزبانی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در حقیقت به معنای داشتن هدف مشترک است و این هدف، چیزی جز داشتن اهداف الهی برای خدمت به جامعه اسلامی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: وحدت حوزه و دانشگاه با تفسیرهای سطحی به دست نمی‌آید. تفسیرهای ابتدایی و سطحی از وحدت، و همچنین برگزاری مراسم‌ها و همایش‌های سطحی، نه‌تنها برای وحدت مفید نیست، بلکه آسیب‌زا هم هست.

حجت‌الاسلام حسن آقانظری رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، علوم انسانی را نقطه اتصال حوزه و دانشگاه دانست و گفت: هنوز در این باره در فاز صفر هستیم. وی همچنین گفت: دست و پاگیر بودن ساختارها، مانع از رسیدن دانشگاه و حوزه به وحدت و حرکت پابه‌پای علم و دین می‌شود.

حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، از تاسیس دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه در راستای افزایش وحدت و فعالیت برای وحدت حوزه و دانشگاه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تجربه راه‌اندازی حوزه‌های علمیه دانشجویی نشان داد که چقدر قشر دانشجوی ما به علوم حوزوی علاقمند است.

برنامه «دیروز، امروز، فردا» با موضوع پیوند حوزه و دانشگاه و با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از شبکه سه سیما پخش شد.

برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه»، ۲۷ آذرماه با موضوع «بررسی چیستی و چرایی وحدت روحانی و دانشجو»، از شبکه سه سیما پخش شد.

آیت‌ﷲ عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، پیوند ناگسستنی و گره خوردن دو رکن حوزه و دانشگاه را عامل توسعه و پیشرفت کشور و یاس دشمنان اسلام و نظام دانست و گفت: شهید مفتح تلاش زیادی برای پیوند حوزه و دانشگاه داشت.

درگذشت آیت‌ﷲ سید علی غیوری

آیت‌ﷲ سید علی غیوری نماینده ولی فقیه در هلال احمر، پس از چند ماه بیماری، بر اثر ایست قبلی درگذشت.

رییس جمهور، در پیامی درگذشت آیت‌اله سید علی غیوری را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و ملت شریف ایران تسلیت گفت.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در پیامی، این مصیبت جانسوز را به ساحت قدسی حضرت ولی‌عصر، حوزه‌های علمیه، و بیت شریف ایشان تبریک گفت.

در همین حال، روسای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت آیت‌ﷲ غیوری را تسلیت گفتند.

رونمایی از فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای

آیین رونمایی از کتاب فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای، با حضور آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، استاد رشاد و صاحبنظران حوزوی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، در این مراسم گفت: پرداختن به شخصیت مقام معظم رهبری، یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در پژوهش‌ها به آن توجه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، در این آیین، با بیان اینکه وجود مقام معظم رهبری از الطاف خفیه الهی است، گفت: برخی از وجوه مقام معظم رهبری، ناشناخته مانده است و حضرت امام نیز چنین بودند که بیشتر بعد سیاسی ایشان برجسته شد، ولی ایشان شخصیتی ذوابعاد بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدی ریییس پژوهشکده اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی هم در این نشست، از فعالیت ۲۰۰ فاضل حوزوی در پژوهشکده اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا مولف کتاب فلسفه سیاسی آیت‌آلله خامنه‌ای، در این مراسم گفت: امنیت و عدالت، دو عنصر کلیدی در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است و ایشان روی این دو موضوع، در اجتماع اسلامی تاکید دارند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید