مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

ایام سوگواری مولی الموحدین و شب‌های قدر

هفته گذشته،‌ هفته مناجات و شب‌زنده‌داری بو و حوزه علمیه همراه با مردم مسلمان ایران، روزهای عزاداری امیر مؤمنان و شب‌های قدر را سپری کرد. بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه، درباره حقیقت این روزها و شب‌ها بیاناتی داشتند. حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در نوشتاری به دستورات مربوط به ماه رمضان اشاره کرده و درخواست‌هایی که ما می توانیم از خدا در این ماه داشته باشیم را تشریح کردند.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی نیز در نوشته‌ای به مناسبت فرارسيدن شب‌های مباركه قدر تصریح کردند: «شب قدر»، شب نور، رحمت، شب نزول قرآن و مَطْلَع خيرات و سعادات، و هنگام نزول بركات و سرآغاز زندگي نوين بشر و مبدأ تحوّل و تاريخ كمال واقعی انسان‎هاست.

آیت‌ﷲ مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان، با بیان ضرورت پرداختن رسانه‌ها به تاریخ زندگی امام علی(ع) گفتند: رسانه‌ها باید به تاریخ و نقاط برجسته زندگی امام علی(ع) بپردازند و فیلم‌های بسیاری باید در این موضوع ساخته شود.

حضرات آیات وحید خراسانی و لطف‌ﷲ صافی گلپایگانی در سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) با پای پیاده در دسته‌های عزاداری حضور یافتند. گزارش تصویری پیاده‌روی آیت‌ﷲ وحید خراسانی را از نگاه دوربین خبرگزاری حوزه ببینید.

اخبار داخلی حوزه

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، ضوابط و شرايط ثبت‌نام امتحانات شهريور ماه (تجديدی، ارتقایی و جبران كسر معدل) سال تحصيلي ۹۲-۹۱ طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم اعلام شد.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی طلاب را به داشتن تفریحات سالم در کنار درس توصیه کرده و گفتند: تفریح سالمی که در آن گناه، ‌غیبت و تهمت نباشد، بلکه با بحث علمی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی همراه شود برای زندگی طلبه لازم است.

اخبار بین الملل

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی تاکید کردند: پیشرفت غرب به خاطر لاابالی‌گری نیست، بلکه به دلیل التزام عملی آنها به برخی مبانی اسلامی مانند نظم است. اگر مشاهده می‌کنیم غرب پیشرفت کرده، باید بدانیم این پیشرفت به خاطر برهنگی، رقاصی و لاابالی‌گری نبوده، بلکه به خاطر تلاش در علم و دانش است.

منابع امنیتی عراق از کشته و زخمی شدن شدن بیش از ۶۷ تن در چندین انفجار در مناطق مختلف بغداد خبر دادند.

نتایج مطالعات جدیدی نشان داده است که در کشور آلمان، مسلمانان بیش از سایر اقلیت‌های مهاجر این کشور نسبت به دین خود پایبند هستند. دین در زندگی جوان مسلمان آلمانی نقش مهمی ایفا می‌کند، به طوری که حدود ۴۱ درصد از آنان در رده «بسیار دیندار» قرار گرفتند و این مسئله نشان می‌دهد که دین برای آنان تنها یک انتخاب تصادفی نیست بلکه یک روش زندگی است که شخصیت فردی، زندگی و تفکر آنان را می‌سازد.

روز قدس

هفته گذشته به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ختم شد و به همین سبب، مسلمانان جهان برای فریاد کردن شعارهای ضد صهیونیستی خود به خیابان‌ها آمدند. حوزه علمیه نیز همگام با مردم مسلمان، حضور پررنگی در راهپیمایی روز قدس داشت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه در هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای همه مسلمانان عزيز و ملت ايران اسلامی را به شركت پرشور در راهپيمایی روز جهانی قدس دعوت کرد.

حضرات آیات، مکارم شیرازی، نوری همدانی، مظاهری، علوی گرگانی، حسینی بوشهری، سبحانی و دیگر علما و اساتید حوزه، از مردم مسلمان جهان و ملت شریف ایران برای شرکت پرشور در راهپیمایی روز قدس دعوت کرده بودند.

با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، علما و اساتید حوزه نیز همگام با مردم در این راهپیمایی دشمن‌شکن شرکت کردند. حضرت آیت‌ﷲ مکارم‌شیرازی با حضور در میان سیل خروشان راهپیمایان روز جهانی قدس مردم قم و با تقدیر از حضور گسترده گفتند: انشاء‌ﷲ قدس و فلسطین به امت اسلامی بر گردد.

آیت‌ﷲ سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هم در حاشیه حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس در گفت‌وگو با خبرنگاران، از حضور مردم در راهپیمایی تقدیر کرد و پیام مهم این حضور را اتحاد ملت‌های مسلمان و حمایت آنان از مردم مظلوم و ستم‌دیده فلسطین دانست.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند و رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل را ضعیف‌تر از هر زمان دیگر دانستند و از ملت‌های مسلمان و جوامع اسلامی خواستند که با وحدت و همدلی به یاری مظلومان فلسطین بشتابند.

اخبار حوزه نشر

مدیر تدوین متون حوزه‌های علمیه خواهران کشور از تألیف و بازنویسی ۱۲ کتاب جدید برای سال تحصیلی آینده در حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

مدیر بازاریابی و فروش مؤسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی از رونمایی کتاب تفسیر نفحات الرحمان در روزهای پایانی بیست و یکمین نمایشگاه قرآن در مصلای امام خمینی(ره) تهران خبر داد.

در آستانه شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین(ع)، دانشنامه امام علی(ع) با بیش از دو هزار مطلب در فضای مجازی به‌روزرسانی شد.

معاون پژوهشی پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم‌السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث از تدوین نخستین دانشنامه تفسیر امامیه گزارشی ارائه کرد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید