مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی، با تاکید بر اینکه کتاب و سنت، مرجع علم انسان است، گفت: جواب بسیاری از سوالات در قرآن است، اما انسان از آن فاصله گرفته و غفلت کرده است.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با اعلام اینکه ارتباط با مفتیان اهل سنت را گسترش دادیم، افزود: امروز توانسته‌ایم ارتباط خود را با مفتیان دیگر کشورها گسترش دهیم که موجب شد شیعه‌ستیزی آنها از بین برود.

وی همچنین در درس خارج خود در واکنش به حادثه فرودگاه جده خطاب به مسئولان گفت: نباید از این مسئله به سادگی عبور کنید. اگر در فرودگاه‌های سعودی امنیت نباشد، آیا در مدینه خواهد بود؟ آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی به‌علاوه تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای، عزت ایران را نشان داد.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار رییس دفتر رییس جمهور گفت: دولت باید بیش از پیش با بی‌انضباطی‌های مالی برخی از بانک‌ها برخورد کند و اجازه ندهد کار بانکی در کشور به جای حل مشکلات کشور، مشکلات را بیشتر کند.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار اعضای شورای مرکزی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: حفظ دین همواره باعث حفظ کشور و نظام خواهد بود. چنانکه در طول دوران دفاع مقدس، پرچم‌های یاحسین و یازهرا، پرچم سه‌رنگ کشور را حفظ کرد.javadi

وی همچنین در دیدار مدیران و فعالان شبکه جهانی ولایت گفت: نیروی اعتدال و عقل، هم غیرمسلمان را مسلمان می‌کند و هم غیرشیعه را شیعه می‌کند؛ زیرا دین ما، دین فطرت و عقل است.

آیت‌ﷲ جوادی همچنین در اولین درس خارج فقه خود در سال ۹۴ گفت: شورای عالی و مدیریت حوزه، برای حل مشکل تعطیلات طولانی برنامه‌ریزی کنند. نکته اسفباری درباره تعطیلات فراوان در کشور وجود دارد.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار با مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف، با تاکید بر غنای منابع اسلامی و فقهی شیعه، گفت: هیچ علمی مانند علوم آل محمد، از غنا و محتوای والایی برخوردار نیست. باید این منابع علمی بررسی شود و مباحث آموزنده استخراج و دسته‌بندی شده و در اختیار مبلغین قرار گیرد.

وی همچنین در درس خارج خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: دیپلمات‌های ایرانی معتقد به اسلام بوده و منطق اسلام را به دنیا نشان دادند.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار طلاب مدرسه علمیه بقیة ﷲ قم گفت: انسان بدون هدف به بیراهه می‌رود. وی افزود: عالم دین همیشه زنده است، چون با حرکت خود مردم را از گمراهی بیرون آورده و راه رسیدن به سعادت را با تلاش علمی خود فراهم می‌کند.

آیت‌ﷲ سید محمدتقی مدرسی، خطاب به عربستان و کشورهای ائتلاف عربی گفت: اگر می‌توانید وارد خاک یمن شوید تا پاسخ محکم مردم یمن را دریافت کنید. وی گفت: اگر جرأت و اندکی شجاعت دارید، وارد یمن شوید.

وی همچنین گفت: پیوند دو ملت ایران و عراق در همه حوزه‌های علمیه باید افزایش یابد. حتی حوزه‌های علمیه و مدارس مشترکی میان این دو کشور شکل بگیرد و هر روز شاهد ارتباط تنگاتنگ باشیم و نگذاریم دشمنان به اختلاف‌افکنی بپردازند.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در پیامی به پنجمین همایش علامه حلی و اولین همایش کتاب سال حوزه در حوزه علمیه اصفهان، رشد عقلی و فرهنگی کشور را در گرو انس با کتاب دانسته و گفت: بسیاری از آفت‌های فکری، عقیدتی و اخلاقی رایج، ریشه در بیگانگی با کتاب و غیبت کتاب از صحنه زندگی ما دارد.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار با مدیران مدارس علمیه استان قم، با تاکید بر اینکه نباید به وضع موجود قانع بود، گفت: باید پله‌‌های ترقی را پیمود و برنامه‌ریزی داشت، مواظب هم باشیم طلاب باتقوا و علمی بار بیایند، زیرا طلبه افراطی به درد حوزه نمی‌خورد.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه سلام‌ﷲ‌علیها، با توجه به اهمیت حضور زن در عرصه‌های حساس تاکید کرد: زنان باید در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی، به صورت جهادی تلاش کنند و حضور داشته باشند.

آیت‌ﷲ رضا استادی در دیدار اعضای هیئت مدیره شورای دین‌پژوهان کشور، بر لزوم تعمیق و گسترش پژوهش‌های دینی تاکید کرد.

آیت‌ﷲ سید محمد غروی، بر ضرورت توقف سریع حمله جنگنده‌های نظامی عربستان سعودی به یمن تاکید کرد و گفت: کشوری که خود را خادم الحرمین می‌داند، نباید تجاوز نظامی به کشور اسلامی داشته باشد و مسلمین را قتل عام کند.

وی همچنین با بیان اینکه تفسیر متفاوت مقامات امریکایی از بیانیه سیاسی ایران و ۱+۵ صرفا مصرف داخلی برای مخاطبان آنها دارد، گفت: بیانیه سیاسی قابل قبول است و تفاسیر خارج از بعد فنی، مصرف داخلی دارد.

آیت‌ﷲ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سفر به عتبات عالیات، با مسئولان جماعت العلمای عراق دیدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در نشست فصلی مرکز تحقیقات زن و خانواده، با تاکید بر لزوم کاربردی شدن پژوهش‌ها و معطوف شدن آنها به تعامل با نظام، گفت: باید میدان‌های پژوهشی را کاربردی‌تر و معطوف به نیاز و عرصه تعامل با نظام جمهوری اسلامی کنیم.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی، در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا سلام‌ﷲ‌علیها، گفت: تدابیر رهبری، ایران را به کشوری مقتدر تبدیل کرده است. از اول انقلاب تاکنون، نظام شرایط خاصی را دنبال نموده و هر چه می‌گذرد، بر اقتدار نظام ما افزوده می‌شود و این مهم، اهتمام و توجه روحانیت و علمای حوزه را می‌طلبد.

دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، در دیدار با مراجع تقلید در قم، گزارش مبسوطی از روند مذاکرات هسته‌ای و اوضاع منطقه ارائه کرد.

همچنین علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد و گزارشی از روند و جزئیات مذاکرات هسته‌ای ارائه داد.


تسلیت مراجع در پی درگذشت علامه سید محمد بحرالعلوم

در پی درگذشت آیت‌ﷲ سید محمد بحرالعلوم پس از چند روز کما در شهر نجف اشرف، آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی، آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌ﷲ جوادی آملی، آیت‌ﷲ نوری همدانی، مراجع تقلید و مسئولان عراقی، در بیانیه‌ها و پیام‌هایی، ارتحال این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور
مراسم جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌ﷲ‌علیها و عمامه‌گذاری طلاب، در بیوت مراجع عظام تقلید و با حضور روحانیون و مردم ولایتمدر در قم برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه استان قم، از راه‌اندازی کارگروه‌های علمی برای تقویت علوم پایه حوزه خبر داد و گفت: دغدغه‌هایی در حوزه مطرح بود که مبادا علوم پایه مورد غفلت قرار گیرد؛‌ اما با راه‌اندازی کارگروه‌های بسیار غنی و خوب برای علومی همچون صرف، نحو، منطق و… در مدارس علمیه، به نتایج خوبی رسیده و دستاوردهای مناسبی داشته‌ایم.

جمعی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با حضور در معاونت تهذیب حوزه، از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار گرفتند. بر اساس مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه، ساختار سازمانی و سازمان نفرات حوزه علمیه استان قم، ابلاغ شد.

عضو شورای گسترش حوزه علمیه، از برپایی اردوی ۱۸۱ نفر از برگزیدگان سومین مرحله کشوری المپیاد علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه تا پایان فروردین خبر داد.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران، از تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران تا پایان فروردین خبر داد.

حجت‌الاسلام بهمن دهقان معاون امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان فارس، از آغاز ثبت‌نام و پذیرش آموزش غیرحضوری طلاب فارس خبر داد.

دبیر پنجمین جشنواره علامه حلی اصفهان، از برگزیده شدن ۱۵ اثر در این جشنواره خبر داد.

نخستین همایش کتاب سال و پنجمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان اصفهان، ۲۰ فروردین برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی، مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، از افزایش ۳ برابری حضور طلاب در مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه خبر داد.

با حکم معاون پژوهش و رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزه‌های علمیه، مسعود پیرانی به عنوان سرپرست مرکز اسناد حوزه‌های علمیه منصوب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی مدیر حوزه علمیه استان ایلام با تاکید بر ضرورت گسترش حوزه‌های علمیه گفت: همزمان با ولادت حضرت زهرا سلام‌ﷲ‌علیها، مدرسه علمیه جامع برادران ایلام احداث می‌شود.

نشست‌ها،‌ برنامه‌ها و…

نشست فصلانه مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی و اعضای هیئت علمی این مرکز در قم برگزار شد.

دوره‌های آموزشی نرم‌افزارهای علوم اسلامی مرکز نور ویژه فصل بهار، به همت بخش ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می‌شود.

نخستین همایش کتاب سال حوزه علمیه اصفهان، با حضور معاون پژوهش حوزه علمیه قم برگزار شد.

نشست «زن، وحدت و نگاه به آینده»، با حضور نماینده‌ای از حوزه‌های علمیه خواهران ایران برگزار شد.

نخستین دوره تربیت‌مربی کتابداران برگزیده حوزه‌های علمیه خواهران استان‌های سراسر کشور، با سخنرانی مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور آغاز به کار کرد.

نشریات، مجلات و بازار کتابPajoohyar_logo

نسخه جدید نرم‌افزار پژوهیار با افزوده شدن شیوه‌های جدید فارسی، به‌روزرسانی و از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

نرم‌افزار «نجوم در ایران و اسلام» برای اولین بار به دو زبان فارسی و عربی و به همت بخش تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تولید و به زودی عرضه خواهد شد.

مصطفی امرایی مدیر مرکز بین‌المللی نشر اسراء با اشاره به برنامه‌های این مرکز برای عرضه آثار جدید در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب، از رونمایی ترجمه عربی مفاتیح الحیات خبر داد.

کتاب «شاخصه‌های عرفان ناب شیعی»، از سوی انتشارات حکمت اسلامی و با ویرایش جدید به همراه اضافات، منتشر شد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید