اساساً رسانه عرصهای است که به شدت زمینه ایجاد سوءتفاهم و برداشتهای خلاف واقع در آن زیاد است. موارد زیادی بودهاست که یک عکس از رفتار افراد مورد اعتراض قرار گرفته، اما با ارائه توضیحاتی مشخص شده که ماجرا چیز دیگری بوده و تصویر دقیقاً خلاف اتفاق را نشان داده است. ادامه …
مؤلفههای مربوط به گوهر زی طلبگی با تغییرات و تطورات فرهنگی، مکانی و زمانی ثبات خود را حفظ میکنند؛ اما مفاهیم پوستهای یا عرضی زی طلبگی میتوانند مکانمند، زمانمند و با تطورات و تغییرات فرهنگی تغییر کنند و بهعنوان خط قرمز مطرح نشوند که از جمله آنها لباس روحانیت بوده که در دورههای مختلف حیات شیعی رنگ و مدلهای متنوع داشته است. ادامه …
لزوماً هر کار یا اقدامِ متفاوتی، خوب نیست؛ برخی کارها ممکن است متفاوت باشند، اما در شأن روحانیت نباشند و اثر تبلیغی معکوسی در جامعه داشته باشند. معتقدیم طلبه به روز، طلبهای در تراز ارزشهای سنتی است که به نیازهای نو جامعه نیز توجه دارد. ادامه …
یکی دو روز است که فتوایی منتسب به آیتاللهالعظمی سیستانی دربارهی مصرف وجوهات در فضای مجازی و بهویژه شبکههای اجتماعی منتشر میشود؛ با این مضمون که وجوهات را هرطور که مصلحت بدانیم میتوانیم مصرف کنیم. در حالیکه در پایگاه اطلاعرسانی این مرجع تقلید، مطالبی مخالف نقل مذکور در بحث وجوهات آمده است. ادامه …
آیتﷲ سید محمدجواد علوی بروجردی متولد ۱۳۳۰ از علما و اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم است. وی در بخش اول گفتوگو با مباحثات به بیان خاطرات و نکاتی از چگونگی فعالیتهای دینی و سیاسی در دهه چهل و پنجاه … ادامه …
برجام را میتوان با صلح حدیبیه قیاس کرد. حرکت صحیح و البته مبتکرانه پیامبر(ص) در حرکت بدون سلاح به سوی مکه باعث شد دشمنان در عین برتری مجبور به مصالحهای شوند که اگرچه بسیاری از مفاد آن به ضرر مسلمانان بود، ولی باعث به رسمیت شناخته شدن جمعیت مسلمین از سوی مکه و متضمن صلحی بود که مسلمانان در پی آن بودند. حدود دوسال از صلح نگذشته بود که زیرکی پیامبر(ص) باعث شد مکه صلح را نقض کند؛ ولی در این دوسال ورق کاملاً به سود مسلمانان برگشته بود ادامه …
فرق است بین وقتی که یک دانش را در حد عمومی و تمدنزا استفاده کنیم؛ یا صرفاً در حد چهار متخصص که فقط بلدند محاسبات کنند. مسأله مهمتر اینکه ما مسلمانها انقلاب علمی نکردیم و فقط حرفهای یونانیها را به اندازه یک سانت جلو بردیم. ما هیچوقت نتوانستیم فیزیک را از قید جوهر و عرض رها کنیم. ما اگر این همه ریاضی بلد بودیم، چطور نتوانستیم یک دوچرخه ساده بسازیم؟! ادامه …
از مایکل سندل پرسیدم شما میگویید عدالت بر اساس سنت و فرهنگ است؛ عدالت در جمهوری اسلامی ایران بر کدام اساس باید باشد؟ مباحث لیبرالی یا اعتقادات خودمان؟ پاسخی جالب وی به شکل دقیق این بود: «عدالت در جمهوری اسلامی ایران باید برآمده از قرآن و روایات باشد!». نتیجهای که از این حرف میتوان گرفت این است که در دل فلسفه سیاسی و فقه سیاسی ما ظرفیتهایی وجود دارد که باید آنها را احیا کنیم. ادامه …
در سرمقاله و یادداشت سردبیر، به نسبت میان شریعتی و نسل امروز روحانیت و طلاب حوزههای علمیه پرداخته شده و از «روحانیت منهای شریعتی» سخن به میان آمده است. همچنین در گفتوگوهایی با دکتر سارا شریعتی، دکتر آقاجری و استاد طارمیراد به بازخوانی نگاه شریعتی به شیعه و روحانیت پرداخته شده و از جمله دکتر آقاجری و استاد طارمی، آرای شریعتی درباره صفویه و روحانیت شیعه را نقد کردهاند. ادامه …
در شهرهای مذهبی مانند قم تقیّدیات در حفظ حریم محدودتر است و نگاه ویژهای وجود دارد. اما مثلاً در شهرهای شمالی برای ارتباط با کف جامعه باید مقداری خود را تنزّل دهیم. مانند دوستان عزیز ما در گروه فرهنگی بقیة الله که انصافاً در کنار ساحل فعالیتهای خوبی کردند. ولی خواه ناخواه ما مبتدی هستیم و به استاد راهنما و عالمان دین نیاز داریم تا خدای نکرده دچار انحراف نشویم. ادامه …