از مبلغین خواهش میکنم در ماه رمضان غیر از تفسیر قرآن چیزی نگویند برای مردم. مبلغ باید یک دور تفسیر قرآن را دیده باشد و بلد باشد تفسیر منبری برای مردم بگوید. در تفسیر منبری بحثهای لغوی بهدرد نمیخورد/چون نظارتی بر کلیت منبر در حوزه نیست، طلبهها با هر سطح و ردهای منبر میروند. ادامه …
خسروپناه: آقای فیرحی در تدوین مفاهیم سیاسی مدرن توجهی به کاربست آنها در مبانی مدرن ندارند. باید توضیح دهند سنجه و معیارشان در تعریف مفاهیم مدرنی همچون حزب، غربی است یا اسلامی/فیرحی: ما از دریچه مارکسیستها و ماتریالیستهای غیرمارکسیست از افکار غرب مطلع میشویم و نگاهمان به غرب، نگاهی باواسطه و درجه دوم است. در حوزه علمیه به خطای بنیادگرایی افراطی دچار هستیم و هر امری را به مبناهای آن برمیگردانیم. ادامه …
وی گفته بود که بیماری ریه دارم، اما والله قسم میخورم آنچه که مرا میکُشد کارهایی است که در کشور دارند به خلاف انجام میدهند. در خصوص حضورش در مجلس نیز گفت که ما میرفتیم مجلس که فاعل بالاختیار باشیم، مفعول بالاضطرار شدیم. ادامه …
برخلاف اندیشهی اومانیستی، اندیشهی اسلامی بر این باور است که کرامت ذاتی، توسط خداوند به انسان عطا شده است و نه طبیعت/در اصلِ داشتن کرامت ذاتی، اختلافی وجود ندارد؛ باید ببینیم چگونه میشود بین کرامت ذاتی بشر با «بل هم اضل» جمع نمود؟/اگر کرامت ذاتی بتواند بهعنوان یک قاعده مطرح شود، آیا دلیل میشود که به مقدسات کفار توهین نشود؟ ادامه …
بنده از هر ناشری که مورد بازدید ایشان قرار گرفته بود درباره صحبتهای رد وبدل شده سؤال میکردم که همگی از اشراف و تأمل ایشان ابراز خوشحالی میکردند. نکاتی که درباره نوع چاپ یا کاغذ کتاب بیان میکردند به خوبی نشاندهنده اشراف ایشان به مسائل فنی کتاب است. ادامه …
روحانیت دارای صدای مسلطِ بعد از انقلاب اسلامی، با به دست گرفتن قدرت سیاسی، برای اثبات خود اولاً و مکرراً در پی نفی و انکار غرب و فرآوردههای آن بوده و هست؛ ثانیاً با اینکه برخی از مفاهیم و آموزههای غربی، مانند دموکراسی و جمهوریت را در عرصهی سیاسی و اجتماعی ایران پذیرفت، سعی کرد به آنها صبغهی دینی بدهد؛ و مثلاً قید و بندهایی به مفهوم دولت مدرن افزود که ذاتیِ آن نبود. ادامه …
یکی از تطورات محسوس ورود اصطلاحات جدید به ابواب و کتب فقهی است؛ مثلاً در کتاب علامه حلی اصطلاحات جدیدی ـ همچون احوط، اشبه، فیالاقرب، اقوی، علیرأیٍ، اصح و … ـ به ادبیات فقهی افزوده شد که قبلاً وجود نداشت. این فرایند در دوران جدید هم ادامه داشته؛ مثلاً در انتهای کتاب جامعالفروع، از مرحوم آیتالله بروجردی دربارهی معنای تعبیرات جدیدی مانند خالی از رجحان نبودن یا سزاوار نبودن، سؤال شده و ایشان نیز این مفاهیم را تبیین کردهاند. ادامه …
در آسیبشناسی وضعیت دینگریزی و حداقل بیتفاوتی بسیاری از جوانان و مخاطبان امروزی نسبت به مسائل اعتقادی و دینی، سهم فراوان این مبلغین کهنهزبان و کهنهابزار را نبایست فراموش کرد؛ مبلغی که به واسطه کهولت سن و فاصلهگیری از زبان مخاطبی که با او دو یا سه نسل فاصله دارد، چگونه میتواند حامل پیامی در حوزه دین باشد که باید در ذهن مخاطب امروزی فهم و احیاناً پذیرفته گردد؟ ادامه …
فرمود چرا دربارهی غیبت کتابی تألیف نمیکنی تا اندوه دلت را ببرد؟ عرض کردم یابن رسول الله؛ درباره غیبت چیزهایی تألیف کردهام؛ فرمود آنها بدین روش مطلوب نیستند که من دستور آن را میدهم. اکنون مستقلاً کتابی درباره غیبت تألیف کن و غیبت پیغمبران را در آن درج کن. سپس آن حضرت صلوات الله علیه رفت و من از خواب هراسان برخاستم و تا طلوع فجر به دعا و گریه و درد دل کردن و شکایت نمودن به درگاه خدا گذرانیدم. ادامه …
از دیر زمان، القائات نادرستی علیه کتابهای فلسفی و عرفان عقلی در اذهان ایجاد میشد. برخی تصور میکنند احیاناً آنچه درکتب فلسفی وجود دارد معاذالله درمقابل ظواهر کتاب و سنت است؛ درحالیکه واقعاً دانش فلسفه عهدهدار تبیین این معارف و احکام است. ادامه …