مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند.

درپی پخش سخنان آقای حیدری پیرامون موضوع «حجاب»، چند جمله‌ای را عرض می‌کنم.

جو حوزه علمیه به دلیل مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به جایی رسیده است که بعضی از افراد در سطح منبری و بالاتر سعی بر این دارند که با نظریات و کلام‌های عوام‌پسند، مخاطبین و طرفداران بیشتری را در میان اقشار مختلف جامعه جذب کنند و در این معرکه که گرفتاری‌های متعدد در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی دامن‌گیر جامعه مسلمانان بوده و بزرگان را به خود مشغول کرده است و فرصتی برای درگیری‌های فکری و عقیدتی با درون ندارند، به افراد سوء استفاده‌کننده این مهلت را داده است که با وجود فضای شبهه در مسائل دینی، عقیدتی و فقهی، بر این موج سوار شده و بخواهند به هر نحوی سردمدار جریان‌های به اصطلاح روشنفکری دینی در جامعه باشند.

سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند.

۱. ایشان در این بیان می‌گوید که احکامی که در قرآن بر آنها تصریح شده است برای هزار و چهارصد سال پیش بوده و امروز کاربردی ندارد.

به حجاب، دیه و قصاص اشاره می‌کند. جای سؤال است که آیا دین اسلام خاتم ادیان الهی نیست؟ آیا اکمل و اتم دین‌ها نیست؟ اگر نیست، لازمه‌اش ادامه ارسال رسُل از جانب خداوند متعال است؟و هدایت بندگان. اگر هست، پس احکامی که خدا در قرآن کریم صادر کرده است برای همه ازمنه لازم الاجرا است، چراکه براساس حکمت الهی برنامه سعادت بشر در آن تنظیم شده است. نه اینکه مدتی به آن عمل کرده و بعد آن را رها کنند!!! و اگر قرار بود تغییری در آن حاصل شود، باید از جانب خود خداوند و یا امامان علیهم السلام این تغییرات ایجاد شود، نه اینکه ما به دلخواه خود تغییر حاصل کنیم. آیا این موجب وهن و به سخره گرفتن دین نمی‌شود؟

۲. آیا درس خواندن، در اجتماع بودن وغیره منافاتی با حجاب دارد؟ مگر زنان در عصر پیغمبر(ص) و ائمه(ع) در اجتماع نبودند؟ مگر حکم حجاب چیزی طاقت فرسا و فوق تحمل بشری است؟چرا احکام الهی را به صورت وحشتناک برای مسلمانان جلوه می‌دهید؟

حجاب منافاتی با آزادی‌های شرعی زن ندارد. زنان مسلمان در حیطه شرع آزادی‌های اسلامی دارند که به موجب احکام الهی به آنها داده شده است؟

اگر این حجاب اسلامی را نمی‌پذیرید، مطلوب‌تان چیست؟ اگر غیر از این باشد، حجابی باقی نمی‌ماند که بر سر آن بحث کنید و باید مروج پوشش زنان در جوامع غیر اسلامی باشید.

۳. آقای حیدری که خود را مرجع می‌خواند، چرا در أخذ وجوهات شرعیه تابع روز نیستند و حکم ۱۴۰۰ سال پیش را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند و از قبول وجوه امتناع نمی‌کنند.

۴. این سخنان خنده‌دار ایشان در نسخ احکام و عدم اجرای احکام الهی در این زمان و منافات داشتن احکام امروز با گذشته حاکی از انحراف عقیدتی ایشان است و مرتبط به فقه نیست.

مجموع دین اعم از عقائد، احکام و اخلاق به گونه‌ای است که اگر بخشی از آن را ملتزم نشویم به بقیه آن نمی‌توان پایبند بود.

اگر علم الهی و به تبع، علم و عصمت معصومین(ع) را قبول نداشته باشیم، می‌توانیم از نص قرآن و کلام معصوم(ع) هم دست بکشیم و آن را رها کنیم.

اگر ایشان مثال به نسخ بزنند، در جواب می‌گوییم نسخ از جانب خدا بوده است، مگر شما به مقام الوهیت رسیده‌اید که به شرایط هر روز حکمی را جعل و حکمی را نسخ کنید؟! آیا شما اولین نفری بودید که به این کشف علمی در تاریخ رسیدید؟

همگی باید بدانند که چرا در طول این همه سال کسی از بزرگان و علمای شیعه از شیخ کلینی، صدوق و شیخ طوسی تا فقهای بزرگ همچون علامه حلی و نراقی‌ها(رحمهم اللّه) هیچ‌کدام در کتب‌شان حتی به عنوان قول نادر و شاذ به این قبیل سخنان اشاره نکرده‎‌اند. متاسفانه این افرد برای خود سپرهایی همچون ولایت فقیه و حمایت از نظام درست کرده‌اند که در امان باشند.

حوزویان و مسئولین حوزه باید متوجه باشند که نظریات ایشان در میان قشرهایی که دنبال اینگونه سخنان برای ایجاد فضای تبلیغاتی برای اهداف خود هستند، اثری سوء گذاشته و می‌گذارد. لذا، اینجا است که مسئولیت دینی و شرعی اقتضاء می‌کند در مقابل منحرف‌کنندگان جامعه شیعه بایستند.

و من اللّه التوفیق
سیّد محمّدمهدی هاشمی
۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۱

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    در مورد دیه که مدت ها قبل دیوان عالی کشور حکم به تساوی دیه مرد و زن داده است و بیمه ها موظف است مساوی پرداخت کنند بنابراین آنچه در رساله های عملیه در مورد تفاوت دیه مرد و زن آمده است در عمل بی معنی و فاقد کاربرد عملی است زیرا بیمه گذاران باید مبلغ بیشتری بیمه پرداخت کنند تا بیمه دیه مرد و زن را مساوی پرداخت کنند نویسنده این مطلب امسال چه مبلغی چهت بیمه خودروی خود پرداخت کرده است ، مبلغ پرداختی دو برابر بوده است زیرا دیه زن و مرد مساوی برای بیمه شده است به این موضوع اعتراضی ندارند نویسنده این مطلب؟

  2. ناشناس 

    نویسنده محترم آیا تحصیلاتی در حد لمعه دارند یا خیر؟ اگر زمانی به حدی از تحصیلات حوزوی رسیدند که کتاب فقهی لمعه شهید اول را مطالعه کنند بروند در این مورد تحقیق کنند چرا این کتاب و البته سایر کتب فقهی بابی تحت عنوان باب خمس ندارند سپس بیایند و در مقاله خود بنویسند که ««آقای حیدری که خود را مرجع می‌خواند، چرا در أخذ وجوهات شرعیه تابع روز نیستند و حکم ۱۴۰۰ سال پیش را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند »»

  3. ناشناس 

    در مورد قصاص نیز همانطور که در مورد پرونده معروف آقای دکتر نجفی شهردار سابق تهران دیدیم رضایت اولیاء دم سبب آزادی ایشان نشد در حالیکه طبق حکم قصاص باید ایشان پس از جلب رضایت ولی دم آزاد می شد بلکه اینک سال ها است که به این نتیجه رسیدند که حکم قصاص کافی نیست و متهم حتی در صورت جلب رضایت ولی دم باید همچنان به دلیل ««جنبه عمومی جرم قتل» محاکمه و به زندان برود بنابراین قصاص اسلامی را کافی و مناسب نمی دانند

  4. ناشناس 

    در تصاویری که توسط دفتر مقام معظم رهبری از برخی دیدارهای اخیر ایشان منتشر شده است برخی خانم ها با مانتو هستند و کمی هم موی سرشان بیرون است و این تصاویر بطور رسمی دفتر رهبری در سایت رهبری منتشر شده است و کسی هم اعتراضی نکرده است که چرا این خانم ها اجازه یافته اند وارد حسینیه امام خمینی محل دیدارهای رهبری شوند آیا این دلیلی نیست که حکم حجاب را … چرا نویسنده این مقاله به این مساله اعتراضی نداشته اند؟ یعنی نویسنده مقاله هم فکر می کند حکم حجاب آنجا نمی تواند جاری شود؟

  5. احمد بحرینی یزدی 

    چقدر خوب بود ((مباحثات)) نظر فقهی آقای حیدری را درباره حجاب در ذیل نامه آقای هاشمی می آوردید اما نظر فقهی ممکن است تغییر کند درباره شیر دادن مادر به دختردختر روایت صحیح السند از امام صادق علیه السلام داریم که دختر به شوهر حرام می شود ولی الان نظر فقهی اقای مکارم این است که در صورت چنین کاری شوهر حرام نمی شود

  6. حسینی 

    بحث علمی جای بیانیه صادر کردن نیست. اگر مخالف نظر ایشان هستید درس خارج بگذارید مبانی ایشان را نقد کنید. اگر میفرمایید حرفهای ایشان آنقدر حقیر است که ارزش نقد ندارد پس نگران نباشید. مردم و طلاب هم آنقدر کوته فکر و بی منطق نیستند که هر حرفی را بپذیرند.
    اعلام اینکه ایشان از مسلمات شریعت عبور کرده است به معنای تکفیر ایشان است. لطف کنید باب تکفیر را در حوزه اینقدر گشاد نفرمایید که هر کس مخالف مشهور حرفی زد و مبنایی اتخاذ کرد به اپوزوسیون تبدیل شود. من نه شاگرد آقای حیدری هستم و نه تحقیق کاملی در نظراتشان داشتم. هدف فقط نقد رویه ترور شخصیت افرادی بود که حرف جدید میزنند.

پاسخ دهید