مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند.

درپی پخش سخنان آقای حیدری پیرامون موضوع «حجاب»، چند جمله‌ای را عرض می‌کنم.

جو حوزه علمیه به دلیل مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به جایی رسیده است که بعضی از افراد در سطح منبری و بالاتر سعی بر این دارند که با نظریات و کلام‌های عوام‌پسند، مخاطبین و طرفداران بیشتری را در میان اقشار مختلف جامعه جذب کنند و در این معرکه که گرفتاری‌های متعدد در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی دامن‌گیر جامعه مسلمانان بوده و بزرگان را به خود مشغول کرده است و فرصتی برای درگیری‌های فکری و عقیدتی با درون ندارند، به افراد سوء استفاده‌کننده این مهلت را داده است که با وجود فضای شبهه در مسائل دینی، عقیدتی و فقهی، بر این موج سوار شده و بخواهند به هر نحوی سردمدار جریان‌های به اصطلاح روشنفکری دینی در جامعه باشند.

سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند.

۱. ایشان در این بیان می‌گوید که احکامی که در قرآن بر آنها تصریح شده است برای هزار و چهارصد سال پیش بوده و امروز کاربردی ندارد.

به حجاب، دیه و قصاص اشاره می‌کند. جای سؤال است که آیا دین اسلام خاتم ادیان الهی نیست؟ آیا اکمل و اتم دین‌ها نیست؟ اگر نیست، لازمه‌اش ادامه ارسال رسُل از جانب خداوند متعال است؟و هدایت بندگان. اگر هست، پس احکامی که خدا در قرآن کریم صادر کرده است برای همه ازمنه لازم الاجرا است، چراکه براساس حکمت الهی برنامه سعادت بشر در آن تنظیم شده است. نه اینکه مدتی به آن عمل کرده و بعد آن را رها کنند!!! و اگر قرار بود تغییری در آن حاصل شود، باید از جانب خود خداوند و یا امامان علیهم السلام این تغییرات ایجاد شود، نه اینکه ما به دلخواه خود تغییر حاصل کنیم. آیا این موجب وهن و به سخره گرفتن دین نمی‌شود؟

۲. آیا درس خواندن، در اجتماع بودن وغیره منافاتی با حجاب دارد؟ مگر زنان در عصر پیغمبر(ص) و ائمه(ع) در اجتماع نبودند؟ مگر حکم حجاب چیزی طاقت فرسا و فوق تحمل بشری است؟چرا احکام الهی را به صورت وحشتناک برای مسلمانان جلوه می‌دهید؟

حجاب منافاتی با آزادی‌های شرعی زن ندارد. زنان مسلمان در حیطه شرع آزادی‌های اسلامی دارند که به موجب احکام الهی به آنها داده شده است؟

اگر این حجاب اسلامی را نمی‌پذیرید، مطلوب‌تان چیست؟ اگر غیر از این باشد، حجابی باقی نمی‌ماند که بر سر آن بحث کنید و باید مروج پوشش زنان در جوامع غیر اسلامی باشید.

۳. آقای حیدری که خود را مرجع می‌خواند، چرا در أخذ وجوهات شرعیه تابع روز نیستند و حکم ۱۴۰۰ سال پیش را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند و از قبول وجوه امتناع نمی‌کنند.

۴. این سخنان خنده‌دار ایشان در نسخ احکام و عدم اجرای احکام الهی در این زمان و منافات داشتن احکام امروز با گذشته حاکی از انحراف عقیدتی ایشان است و مرتبط به فقه نیست.

مجموع دین اعم از عقائد، احکام و اخلاق به گونه‌ای است که اگر بخشی از آن را ملتزم نشویم به بقیه آن نمی‌توان پایبند بود.

اگر علم الهی و به تبع، علم و عصمت معصومین(ع) را قبول نداشته باشیم، می‌توانیم از نص قرآن و کلام معصوم(ع) هم دست بکشیم و آن را رها کنیم.

اگر ایشان مثال به نسخ بزنند، در جواب می‌گوییم نسخ از جانب خدا بوده است، مگر شما به مقام الوهیت رسیده‌اید که به شرایط هر روز حکمی را جعل و حکمی را نسخ کنید؟! آیا شما اولین نفری بودید که به این کشف علمی در تاریخ رسیدید؟

همگی باید بدانند که چرا در طول این همه سال کسی از بزرگان و علمای شیعه از شیخ کلینی، صدوق و شیخ طوسی تا فقهای بزرگ همچون علامه حلی و نراقی‌ها(رحمهم اللّه) هیچ‌کدام در کتب‌شان حتی به عنوان قول نادر و شاذ به این قبیل سخنان اشاره نکرده‎‌اند. متاسفانه این افرد برای خود سپرهایی همچون ولایت فقیه و حمایت از نظام درست کرده‌اند که در امان باشند.

حوزویان و مسئولین حوزه باید متوجه باشند که نظریات ایشان در میان قشرهایی که دنبال اینگونه سخنان برای ایجاد فضای تبلیغاتی برای اهداف خود هستند، اثری سوء گذاشته و می‌گذارد. لذا، اینجا است که مسئولیت دینی و شرعی اقتضاء می‌کند در مقابل منحرف‌کنندگان جامعه شیعه بایستند.

و من اللّه التوفیق
سیّد محمّدمهدی هاشمی
۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۱

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    در مورد دیه که مدت ها قبل دیوان عالی کشور حکم به تساوی دیه مرد و زن داده است و بیمه ها موظف است مساوی پرداخت کنند بنابراین آنچه در رساله های عملیه در مورد تفاوت دیه مرد و زن آمده است در عمل بی معنی و فاقد کاربرد عملی است زیرا بیمه گذاران باید مبلغ بیشتری بیمه پرداخت کنند تا بیمه دیه مرد و زن را مساوی پرداخت کنند نویسنده این مطلب امسال چه مبلغی چهت بیمه خودروی خود پرداخت کرده است ، مبلغ پرداختی دو برابر بوده است زیرا دیه زن و مرد مساوی برای بیمه شده است به این موضوع اعتراضی ندارند نویسنده این مطلب؟

    1. معرفت 

      تساوی دیه زن و مرد فقط در مورد بیمه است و ربطی به حکم شرعی دیه در اسلام ندارد اما بیمه بستگی به قرارداد ما با شرکت بیمه دارد مثلا ممکن است شرکت بیمه بگوید دو برابر دیه کامل یا نصف دیه را می‌دهد و اشکال شرعی ندارد

      1. ناشناس 

        ممنون بزرگوار الان اگر تمامی رساله های عملیه نوشته اید دیه زن نصف مرد است ولی تمامی شرکتهای بیمه بطوراجباری باید مساوی پرداخت کنند و به همین دلیل اجبارا باید همگان دو برابر حق بیمه بدهند نقض غرض شرع به نظر شما نیست

  2. ناشناس 

    نویسنده محترم آیا تحصیلاتی در حد لمعه دارند یا خیر؟ اگر زمانی به حدی از تحصیلات حوزوی رسیدند که کتاب فقهی لمعه شهید اول را مطالعه کنند بروند در این مورد تحقیق کنند چرا این کتاب و البته سایر کتب فقهی بابی تحت عنوان باب خمس ندارند سپس بیایند و در مقاله خود بنویسند که ««آقای حیدری که خود را مرجع می‌خواند، چرا در أخذ وجوهات شرعیه تابع روز نیستند و حکم ۱۴۰۰ سال پیش را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند »»

  3. ناشناس 

    در مورد قصاص نیز همانطور که در مورد پرونده معروف آقای دکتر نجفی شهردار سابق تهران دیدیم رضایت اولیاء دم سبب آزادی ایشان نشد در حالیکه طبق حکم قصاص باید ایشان پس از جلب رضایت ولی دم آزاد می شد بلکه اینک سال ها است که به این نتیجه رسیدند که حکم قصاص کافی نیست و متهم حتی در صورت جلب رضایت ولی دم باید همچنان به دلیل ««جنبه عمومی جرم قتل» محاکمه و به زندان برود بنابراین قصاص اسلامی را کافی و مناسب نمی دانند

  4. ناشناس 

    در تصاویری که توسط دفتر مقام معظم رهبری از برخی دیدارهای اخیر ایشان منتشر شده است برخی خانم ها با مانتو هستند و کمی هم موی سرشان بیرون است و این تصاویر بطور رسمی دفتر رهبری در سایت رهبری منتشر شده است و کسی هم اعتراضی نکرده است که چرا این خانم ها اجازه یافته اند وارد حسینیه امام خمینی محل دیدارهای رهبری شوند آیا این دلیلی نیست که حکم حجاب را … چرا نویسنده این مقاله به این مساله اعتراضی نداشته اند؟ یعنی نویسنده مقاله هم فکر می کند حکم حجاب آنجا نمی تواند جاری شود؟

  5. احمد بحرینی یزدی 

    چقدر خوب بود ((مباحثات)) نظر فقهی آقای حیدری را درباره حجاب در ذیل نامه آقای هاشمی می آوردید اما نظر فقهی ممکن است تغییر کند درباره شیر دادن مادر به دختردختر روایت صحیح السند از امام صادق علیه السلام داریم که دختر به شوهر حرام می شود ولی الان نظر فقهی اقای مکارم این است که در صورت چنین کاری شوهر حرام نمی شود

  6. حسینی 

    بحث علمی جای بیانیه صادر کردن نیست. اگر مخالف نظر ایشان هستید درس خارج بگذارید مبانی ایشان را نقد کنید. اگر میفرمایید حرفهای ایشان آنقدر حقیر است که ارزش نقد ندارد پس نگران نباشید. مردم و طلاب هم آنقدر کوته فکر و بی منطق نیستند که هر حرفی را بپذیرند.
    اعلام اینکه ایشان از مسلمات شریعت عبور کرده است به معنای تکفیر ایشان است. لطف کنید باب تکفیر را در حوزه اینقدر گشاد نفرمایید که هر کس مخالف مشهور حرفی زد و مبنایی اتخاذ کرد به اپوزوسیون تبدیل شود. من نه شاگرد آقای حیدری هستم و نه تحقیق کاملی در نظراتشان داشتم. هدف فقط نقد رویه ترور شخصیت افرادی بود که حرف جدید میزنند.

  7. مدافع تشیع 

    نویسنده محترم کاش کمی به بحثهای درس خارج فقه که عربی هست یا به کتب فقهی ایشان امثال الثابت و المتغیر رجوع می کردند بعد نقد می کردند، اقای حیدری هیچ وقت خاتمیت اسلام و پیامبر(ص) را زیر سوال نبرده! ایشان شواهدی دارند از ایات قران و روایات که دلالت بر این دارد که بعضی از مصادیق بعضی از مفاهیم اسلامی تغییر می کند با توجه به شرایط زمان و مکان و با حفظ مفهوم آن مساله. مثلا اصل مفهوم حجاب اصل قرآنی و روایی است و جای شبهه ای نیست در آن و مفهومش تغییر نمی کند و لکن مصادق حتما باید چادر زمان اهلبیت باشد یا آنکه می توان با حفظ مفاهیم حجاب مصادیق بروز تری را با توجه به شرایط زمان و مکان به عنوان یکی از مصادیق حجاب معرفی کرد؟ چرا نویسنده خلط بین مفهوم و مصداق می کند؟ اقای حیدری هیچ جا نگفته مفاهیم اسلامی تغییر می کند بلکه بحث سر مصادیق بعضی مفاهیم است. فتأمل جدا.

  8. جاوید 

    پیداست مقاله مذکور صرفا بر اساس شنیده ها نوشته شده است و نویسنده محترم هیچ اطلاع دقیقی از نظرات علامه حیدری ندارند

    کاش به جای این همه توهین و تکفیر، آقای هاشمی وقت شان را صرف خواندن یکی از کتاب های علامه حیدری میکردند و اگر توانایی نقد را داشتند، به نقد مبانی علامه میپرداختند.

    از سایت مباحثات هم انتظار می رود با نشر اینگونه بیانیه های وقت تلف کن، وجهه خودش را خراب نکند!!!

  9. عبدالرضا محمدی 

    در پاسخ به ظاهر نقد-بخوانید توهین نامه-جناب هاشمی:

    برادر فقط کمی به خود زحمت بده و لااقل یک جلسه کامل از بحثهای آیت الله حیدری رو گوش بده.

    پر واضح است که کوچکترین آشنایی با نظرات آیت الله حیدری ندارید.

    شما فقط یک جا از یک منبع معتبر به ما نشان دهید که کجا آیت الله حیدری گفته حجاب واجب نیست؟!

    ضمن اینکه از کانال مباحثات هم بابت نشر این چنین سخنان جهت دار گله مندیم و امیدواریم که تعمدی برای تخریب آیت الله حیدری در کار نباشد.

  10. عبدالرضا محمدی 

    در پاسخ به ظاهر نقد-بخوانید توهین نامه-جناب هاشمی:

    برادر فقط کمی به خود زحمت بده و لااقل یک جلسه کامل از بحثهای آیت الله حیدری رو گوش بده.

    پر واضح است که کوچکترین آشنایی با نظرات آیت الله حیدری ندارید.

    شما فقط یک جا از یک منبع معتبر به ما نشان دهید که کجا آیت الله حیدری گفته حجاب واجب نیست؟!

    ضمن اینکه از کانال مباحثات هم بابت نشر این چنین سخنان جهت دار گله مندیم و امیدواریم که تعمدی برای تخریب آیت الله حیدری در کار نباشد.

  11. ناشناس 

    سلام. آیت الله حیدری نظر و دیدگاه خود را در مورد احکام ثانویه اعلام کرده اند.این نظر براساس مطالعات چندین ساله او بوده است. از طرف دیگر ایشان یک فرد علمی نیست، اتفاقا یک فردی است که زبان عربی را به خوبی بلد است یعنی قران و سایر کتب حدیث و سایر کتب مرجع علمی تدریس شده در حوزه را به راحتی می فهمد.
    حال سوال اینجاست که چرا برای رد نظرات و اظهارات او به عبارات احساسی پناه آورده می شود و به جای اینکه با استفاده از قران (و نحوه روایات ضعیف) به او پاسخ داده شود صرفا به روش عوام او را تختئه و انکار می کنند. پاسخ یک ادعای یا نظریه که براساس مستندات علنی باشد باید براساس مستندات علمی باشد. مهمترین مستند علمی در حوزه دین هم قرآن است. یادآوری می شود اگر قرار است براساس روایات پاسخ ایشان داده شود باید آن روایات صد درصد تایید شده و مستند باشد و اتکا به روایات ضعیف (و مثلا صرف اینکه در بحارالانوار ذکر شده) قابل پذیرش نیست.
    امروزه مثل صد سال قبل نیست که مردم کورکورانه حرف دیگران را بپذیرند. شاید یک ادعا مدت کوتاهی سر زبانها باشد ولی افراد پس از مدت کوتاهی به دنبال صحت و اساس آن کشته و واقعیات را بدست می آورند. و صحت آن را می فهمند و از آن زمان به بعد ملاک خواهد بود زیرا اگر صحیح نباشد دیگر ارزش خود را از دست می دهد. یادمان باشد ۱۴۰۰ پیش مردم به راحتی قرآن را می فهمیده اند، امروز که مردم باسوادتر کار سختی نیست. زمان و مکان نیز در قابل اجرا بودن احکام قدیمی مهم است. چه بسیار احکامی که دیگر امروزه اصلا معنی ندارد. مثلا امروزه کسی با شتر بر کرد خانه خدا طواف نمی کند. تاویل های مختلف (تحت عنوان تفسیر،) باعث پیچیده نشان دادن احکام و نهایتا گمراهی و سرخوردگی مردم می شود.
    به قول بزرگان احکام شرعی نباید با فطرت بشر مغایرت داشته باشد و باعث سختی آنها بشود.

  12. پرسشگر 

    یک سوال در مورد خمس داشتم. در قرآن فقط دو بار لزوم پرداخت خمس گفته شده است و آن هم در مقطع زمانی و موقعیت مشخصی و در عوض چندین بار به پرداخت زکات توصیه شده است (تقریبا همراه با نماز).
    حال سوال اینجاست که چرا علمای شیعه اینقدر بر روی گرفتن خمس تاکید دارند و نحوه خرج کردن آن را در انحصار خود می دانند و لی روی زکات مانور زیادی نمی دهند؟
    یادآوری: مبلغ خمس از درآمد افراد چند برابر زکات است. طبق فرومل علمای شیعه خمس به سود سالیانه تمامی افراد (خصوصا تجار و کاسب ها و حتی کارمندانی که درآمد و پس انداز بالایی دارند) تعلق می گیرد و بیشتر شبیه مالیات است. زکات به موارد و آیتمهای کمتری تعلق می گیرد و نحوه هزینه کردن زکات تقریبا به تشخیص زکات دهنده و عمدتا جامعه هدف آن فقرا، مساکین، ابن سبیل و افراد فرودست و کم بضاعت می باشد. ولی نحوه هزینه کردن خمس به خصوص سهم امام، صرفا به تشخیص و انتخاب مراجع تقلید است، که عمده آن صرف بیت، حوزه علمیه و شهریه طلاب خودشان می شود. و معمولا آن را خرج فقرا و مساکین نمی کنند. مگر در موارد خیلی خیلی خاص و آن هم بخش بسیار اندکی از آن را، که بیشتر جنبه تبلیغی و پروپاگاندا دارد.
    نکته دیگر اینکه چرا ما در سیره حضرت علی (ع) و خصوصا در زمان خلافت ایشان روایات زیادی در مورد گرفتن خمس از مردم نداریم؟ حتی در زمان پیامبر (ص) و خلفای راشدین نیز عمده اتفاقات مربوط به زکات است. علمای اهل سنت نیز خمس گرفتن از مردم را قبول ندارند و انجام نمی دهند.
    نکته بعدی اینکه خلفای عباسی که خود را جانشینان پیامبر می دانستند نیز اهتمامی به گرفتن خمس نداشتند بلکه از مردم زکات می گرفتند. حتی در زمان ولیعهدی امام رضا (ع) نیز هیچ حکم یا فرمانی از طرف مأمون برای گرفتن خمس صادر نشده است. درحالی که مأمون فرد تیزهوشی بود و اگر کمترین راهی بود برای بدست آوردن منافع دنیوی کوتاهی نمی‌کرد.
    شاید بگویند خمس و زکات همان مالیات در حکومت اسلامی است. بنابراین در جوامعی که حکومت اسلامی هستند مثل ایران، عراق، سوریه، افقانستان، پاکستان و… و مردم مالیات می دهند، چرا باید خمس هم بدهند؟ این یعنی مالیات مضاعف. یادآوری می کنم از زمان روی کار آمدن آقای احمدی نژاد بودجه حوزه های علمیه از محل خزانه دولت ایران چندین و چند برابر شده است. (تقریبا هر سال ۱/۵ برابر سال قبل).
    مجددا سوالم را تکرار می کنم: چرا علمای شیعه اینقدر روی گرفتن خمس تاکید دارند درحالی که آیات خمس مربوط به شرایط زمانی و موقعیت مکانی بسیار خاص و مشخصی بوده و هزینه کردن این مبالغ بسیار بسیار کلان صرفا با نظر خودشان است و صرفا برای امورات بیت، حوزه علمیه و شاگردان خودشان است.

پاسخ دهید