برای نخستین بار نیست که خبر پشیمانی و برائت یکی از پیروان و مبلغین جریان احمدالحسن به صورت رسمی منتشر شده است، اما همچنان بسیاری از افراد در فضای مجازی و گاهی در فضای حقیقی با تبلیغ و دعوت به این گروه مواجه میشوند.
در روزهای اخیر فیلمی از حجتالاسلام سیدحسن سیدپورآذر که به گفتهی افراد نزدیک به او، رئیس دانشکدهی! این فرقه در ایران بودهاست منتشر شده که به صورت رسمی این جریان را انحرافی دانسته و از عضویت و تبلیغ آن ابراز ندامت کردهاست.
اگرچه جریانهای مختلف انحرافی با چاشنی مذهبی کم و بیش در کشور ما وجود داشتهاست اما به گستردگی و نفوذ جریان یمانی نبودهاند و در مدت اندکی به رسوائی رسیدهاند. به گفتهی کارشناسان جریان احمدالحسن که در چندکشور اسلامی و بویژه ایران با ادعای زمینهسازی برای ظهور فعالیت میکند از روشهای مختلف علوم غریبه نیز برای فریب و به دام انداختن مخاطبان بهره بردهاست.
در این بین برخی طلاب و فضلای حوزوی که در ابتدا با خلوص نیت و ارادت به محضر ولی عصر با این جریان آشنا شدهاند هم متاسفانه به دام این جریان خطرناک افتادهاند که متقابلا برخی از اساتید و فضلای حوزوی در موضوع فرق و ادیان تلاش کردند با روشنگری و بحثهای علمی این افراد را متوجه اشتباه خود کنند.
ماجرای آگاهی و بازگشت حجتالاسلام سیدپورآذر نیز از همین دست است و به نظر میرسد چنانچه تلاش و فعالیت کارشناسان و آگاهان به مسائل جریانهای انحرافی ادیان و مذاهب به صورت جدی ادامه پیدا کند این فرقهی انحرافی با شکستی سنگین مواجه شده و عملا بساط آن برچیده شود.

از سوی دیگر فعالیت و گسترش این جریان نشان میدهد جامعهی دینی ما حتی طلابی که سالها درس فقه و اصول خواندهاند شدیدا آسیب پذیر بوده و چه بسا در آینده و در مواجهه با دیگر حرکتهای انحرافی دچار لغزش شوند. اصلی ترین علت آسیبپذیری طلاب و برخی فضلای حوزی ضعف مبانی کلامی است.
جریان احمدالحسن و طلابی که به آن گرویدند این پیام را برای بزرگان و سیاستگذاران حوزوی دارد که به دروس اصلی حوزوی یعنی ادبیات و فقه و اصول بسنده نکنند و قراردادن چند کتاب کلامی به عنوان دروس جنبی را کافی ندانند.
پیشنهاد میشود مدیران آموزشی حوزه کمیتهای تخصصی برای شناخت دلایل انحراف اعتقادی طلاب تشکیل دهند و در ادامه با مشورت صاحب نظران ادیان و فرق و کلام، تمهیدات لازم را برای تقویت مبانی اعتقادی طلاب فراهم سازند.
مطالب پیشین مباحثات در همین زمینه: