مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنان و بیانات مراجع تقلید و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در درس خارج فقه خود، با اشاره به برپایی مجالس عزاداری امام حسین علیه‌السلام، برخی اظهارنظرها درباره افراط در عزاداری را نشانه جهل دانست و گفت: بر اساس روایت، تمام انبیا، شهدا، صدیقین و ملائکه آسمان، برای مصیبت امام حسین علیه‌السلام، گریه طولانی می‌کنند. وی همچنین گفت: مبادا هیأت‌ها بازیچه سیاست شود.

وی همچنین در دیدار جمعی از روحانیون و مبلغان، از زائران کربلا خواست در شب و روز اربعین برای فرج امام زمان علیه‌السلام دست به دعا بردارند.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی گفت: دولت با تدبیر و عالمانه در تقویت روابط با مصر اقدام نماید. وی افزود: باید به همه بگوییم ما اختلافی با هم نداریم. قطع رابطه با کشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، کنگره عظیم و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را بی‌نظیر توصیف کرده و گفت: راهپیمایی میلیونی زائران اربعین سیدالشهدا علیه‌السلام، غوغای عجیبی به پا کرده و همه را بهت‌زده و متحیر نموده که باید آن را حفظ کرد.

وی همچنین در دیدار گروه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غربی‌ها در مسائل هسته‌ای چند مرتبه پای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نشستند و این اقتدار ایران، به خاطر ایمان، اسلام و پیروی از مکتب ناب اهل بیت علیهم‌السلام است.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی همچنین در دیدار رییس جهاد دانشگاهی، گفت: دانشگاه محل سیاسی‌بازی نیست. وی همچنین افزود: برخی از شعارهایی که در روز دانشجو سر داده شد، سیاسی بود. در حالی که باید دانشجویان و دانشگاهیان نیازها و کمبودهای علمی خود را فریاد بزنند.

آیت‌ﷲ جوادی آملی، در دیدار رییس و اعضای هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم، با انتقاد نسبت به اظهارنظرهای تمسخرآمیز نسبت به دینی شدن علوم گفت: متاسفانه برخی افراد با برگزاری همایش،‌از اسلامی شدن علوم با طنز و تمسخر یاد می‌کنند. همه باید بدانند که تمامی علوم، فعل خداوند است و این افعال انسان است که یا اسلامی است و یا الحادی.

آیت‌ﷲ مظاهری در دیدار با حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: شکسته شدن قبح گناهان در مطبوعات، در شأن نظام اسلامی نیست. وی همچنین گفت: امروز باید اختلاف‌های بیهوده سیاسی و سوءرقابت‌های جناحی در کشور، کنار گذاشته شود.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در سومین همایش مهدویت و انتظار در سمنان، حقوق بشر امریکایی را دروغی بزرگ خواند و گفت: امریکایی‌ها با کلماتی نظیر حقوق بشر، لیبرال دموکراسی، اومانیسم و سکولاریسم، در حال دروغگویی و فریب جهانیان هستند.

وی همچنین در جریان سفر خود به استان سمنان، مردم سمنان را دارای سابقه درخشان در انقلاب اسلامی دانست.

آیت‌ﷲ سبحانی در دیدار با رییس جهاد دانشگاهی گفت: سلیقه‌های سیاسی نباید روند علم را مختل کند. وی همچنین افزود: مسائل علمی و فناوری در دانشگاه‌ها باید جدا از سیاست دولت‌ها باید. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و برنامه‌شان با هم متفاوت است و این تفاوت سیاست، کارها را مختل می‌کند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در بازدید از معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه، با تاکید بر لزوم تکریم بیش از پیش ایثارگران و خانواده‌های شهدا گفت: دلسوزان نظام و هر کسی که به نوعی در قبال خانواده‌های شهدا وظیفه‌ای دارد، باید به درستی به وظیفه خود عمل کند.

آیت‌ﷲ مقتدایی در گردهمایی خیرین حوزه‌ساز تهران گفت: حوزه‌های علمیه ا نیازمند بازسازی و توسعه‌اند و مشارکت و کمک به این امر، برای خیرین اجر و پاداش و برکات بسیار عظیمی دربرخواهد داشت.

دبیر شورای عالی حوزه همچنین گفت: دستگاه قضایی بدون ملاحظه و رعایت جایگاه اشخاص مجرم، به مجازات اعمال وی اهتمام داشته باشد.

دومین سالگرد ارتحال آیت‌ﷲ مجتبی تهرانی برگزار شد. آیت‌ﷲ استادی، در دومین سالگرد ارتحال آیت‌ﷲ مجتبی تهرانی، ریشه بسیاری از مشکلات را انحراف در عقاید دانست و گفت: اگر خدمات علما نبود، ما نیز مانند بسیاری از کشورها دچار گرفتاری‌های بسیاری بودیم.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان علوم پزشکی گناباد و دانشجویان بسیجی قمی، گفت: مادی‌گرایان فقط آزادگی امام حسین علیه‌السلام را ارزش می‌دانند. وی همچنین گفت: آیا امروز با وجود شیاطین، داعش و امریکایی‌ها حضور در پیاده‌روی اربعین کار سختی نیست؟ آیا مردم می‌دانند سالم به کشور بازمی‌گردند؟ قطعا مردم برای شهادت آماده‌اند و افتخار می‌کنند.

آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی در همایش ضیافت رضوی گفت: اپوزیسیون دولت نیستیم. وی همچنین افزود: برخی به دنبال تئوریزه کردن ذلت در جامعه هستند.

آیت‌ﷲ محقق داماد و پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک دیدار کردند. این دیدار در جریان سومین دور از نشست رهبران و علمای اسلام و مسیحیت با موضوع نقش تربیتی مومنین در اجتماع، صورت گرفت.

اخبار حوزه‌های علمیه

شورای گسترش حوزه‌های علمیه، در نشست شماره ۱۲۴، با اعطای مجوز دو ساله دوره آموزشی کوتاه مدت سفیران هدایت به مدرسه علمیه امام باقر جیرفت کرمان و مدرسه علی بن ابیطالب طالش گیلان موافقت کرد.

مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف، از اعزام ۵۰ مبلغ برای کاروان پیاده اربعین خبر داد.

نشست علمی «بررسی آیین و آداب زیارت، مقایسه وضع مطلوب و موجود»، در مرکز فقهی ائمه اطهار علیه‌السلام برگزار شد.

حجت‌الاسلام شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد، در اولین همایش بایدها و نبایدهای تهذیبی، خواستار حضور علما و اساتید اخلاق، در مدارس علمیه شد و آن را در روند رشد علمی و اخلاقی طلاب، بسیار اثرگذار دانست.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: ۵۰ درصد ممتازین علمی مقطع دکترا در کشور، از فرزندان روحانیون هستند.

آزمون دوره زن در اسلام، ویژه اساتید حوزه خواهران برگزار شد. ۱۲۵ نفر در این آزمون شرکت کردند.

اولین دوره کارگاه آموزشی داستان‌نویسی ویژه طلاب، به همت واحد فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و همچنین با همکاری انجمن نویسندگان طلاب برگزار می‌شود.

مدیر طرح هجرت حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از ۲۸۰۰ روحانی در طرح هجرت کشور فعالیت می‌کنند.

دبیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، از برگزاری دوره تخصصی مباحث مرتبط با مسئولیت مدنی در این انجمن خبر داد.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه، خبر از صدور ۴۸ هزار کارت شناسایی هوشمند برای طلاب سراسر کشور داد و گفت: ۲۶ هزار نفر از این تعداد در قم، و مابقی در شهرستان‌ها هستند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم، از تدوین پیش‌نویس تفاهم‌نامه حوزه و دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این دانشگاه آمادگی دارد تا از گنجینه‌ها و ذخایر علمی حوزه‌های علمیه بهره‌برداری کند و این مسئله در راستای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه است.

موسسه اندیشه مسطور، برای دوره پودمانی تربیت کارشناس جمعیت، از بین طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، دانش‌پژوه می‌پذیرد.

نخستین کنگره ملی داستان‌نویسی روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس، در قزوین برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به این کنگره، ۱۵ بهمن سال جاری است.

دانشگاه ادیان و مذاهب در مقطع کارشناسی به صورت غیرحضوری و بدون برگزاری آزمون ورودی، از میان علاقمندان، در رشته شیعه‌شناسی دانشجو می‌پذیرد.

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روحانیون بخشی از فرهنگ‌سازی حفظ محیط زیست را بر عهده گرفته و در منابر نسبت به آگاهی‌بخشی به مردم تلاش می‌کنند. با این حال نیازمند همکاری بیشتر حوزه و حوزویان هستیم.

اخبار نشریات و کتاب‌های حوزوی

تازه‌ترین شماره ماهنامه درس‌هایی از مکتب اسلام منتشر شد. پدیده غلو در میان مسیحیان و مسلمانان، فواید جسمی و روحی عبادت، و نگاهی به هدف بخش فارسی رسانه‌های ضدانقلاب، برخی از مطالب این نشریه است.

شماره ۴۲ فصلنامه علمی ترویجی «انتظار موعود» منتشر شد. تعمیق فوائد امام غائب در پرتو امام‌شناسی و غیبت‌شناسی، یکی از مقالات چاپ شده در این نشریه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الویری سردبیر فصلنامه تاریخ اسلام، از آمادگی این فصلنامه برای انتشار مقالات حوزویان خبر داد و گفت: در مباحث نظری تاریخ، فرصت‌های ویژه‌ای برای حوزویان وجود دارد که با ارائه یافته‌های خود می‌توانند نقطه تحول در دانش تاریخ را رقم بزنند.

کتاب روش تربیتی تحمیل بر نفس در منابع اسلامی، به همت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه منتشر شد.

اولین شماره فصلنامه علمی تخصصی حکمت اسلامی، از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد. ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی، روان‌شناسی تجربه دینی، و بررسی مسئله ظهور حقایق و بطلان شرایع در عرفان اسلامی، بخشی از مطالب این شماره است.

شماره دوم دوفصلنامه تخصصی تفسیر اهل بیت، منتشر شد. ویژگی‌های صراط مستقیم در قرآن، روش‌شناسی تفسیر موضوعی در روایات اهل بیت، و مبانی تفسیری شیخ مفید، برخی از مطالب این نشریه است.

کتاب مدیریت خشم در خانه، با هدغ ارائه راهکارهایی برای کنترل خشم بر اساس آموزه‌های اسلامی و دینی، و همچنین کتاب مشق عشق با هدف ارائه سبک زندگی علمای دین، از سوی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه منتشر شد.

تولید علم و هفته پژوهش

آیت‌ﷲ حائری شیرازی در مراسم روز دانشجو در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: جای تاسف دارد که کتب دانشگاه‌های ما از اروپا می‌آید. در علوم تجربی هیچ مشکلی نداریم، ولی بسیار زشت است که همیشه دیگران کشف کنند و ما آن را مصرف کنید. عدم تولید علم، همان فتنه است.

معاون پژوهش حوزه گفت: حوزه و آموزش و پرورش نمی‌توانند از هم دور باشند. وی افزود: همکاری‌های خوبی بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه وجود دارد، ولی هنوز نسبت به نیازهاغ و ظرفیت‌ها تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید با همکاری همدلی، این وضعیت ارتقا یابد.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه گفت: اگر بخواهیم نسل آینده ایران تضمین شود، باید همکاری حوزه و آموزش و پرورش قانونمند شود. وی افزود: مجلس باید این موضوع بسیار مهم را به صورت قانون درآورد.

دهمین فراخوان آثار پژوهشی ویژه طلاب حوزه علمیه خراسان، با هدف فراگیر شدن پژوهش‌مداری در متن حوزه، اعلام شد. محققان، اساتید و طلاب خراسان می‌توانند آثار پژوهشی خود را تا ۳۰ دی ۹۳ ارسال کنند.

دومین اجلاسیه مدیران و صاحبنظران عرصه پژوهش حوزه علمیه استان قم، با تقدیر از پژوهشگران برتر برگزار شد.

در این نشست، آیت‌ﷲ سبحانی، با بیان اینکه باید از موازی‌کاری در امر پژوهش پرهیز شود گفت: امروز خلأهای مهمی در جامعه هست و باید با پژوهش پر شود. از کارهای تکراری تنها یادگاری از انسان به جا می‌ماند و سودی ندارد.

معاون پژوهشی حوزه استان قم گفت: ۱۳۰ کارگاه آموزشی برای طلاب و مراکز تخصصی حوزه برگزار کرده‌ایم و تلاش داریم مجموعه کارگاه‌های روش پایان‌نامه‌نویسی را به صورت نظام‌یافته و منظم برگزار کنیم.

نکوداشت آیت‌ﷲ فقیه ایمانی

همایش نکوداشت آیت‌ﷲ فقیه ایمانی، با قرائت پیام آیت‌ﷲ مظاهری در اصفهان برگزار شد.

در پیام آیت‌ﷲ مظاهری آمده است: برگزاری این مراسم گرامی که به منظور تکریم شخصیت و خدمات عالم جلیل القدر آیت‌ﷲ حاج سید کمال فقیه ایمانی تشکیل شده، اقدامی شایسته تحسین است. هم از آن نظر که احترام به خدمتگزاران راستین دین و شریعت، وظیفه‌ای ضروری است و هم بدان سبب که کارنامه خدمات این عالم خدوم، کارنامه‌ای پرپبار و ذو وجوه است.

آیت‌ﷲ جنتی هم در پیامی به این همایش گفت: ترجمه قرآن کریم به زبان‌های روز، از خدمات ماندگار آیت‌ﷲ فقیه ایمانی است.

آیت‌ﷲ فقیه ایمانی در این همایش گفت: از همه خیرین در تمام عرصه‌ها می‌خواهم برای نشر بیشتر قرآن و ترجمه و تفسیر بیشتر به زبان‌های دیگر، به فعالان قرآنی بیشتر کمک کنند.

همایش وقف و حوزه‌های علمیه

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: خیلی از موقوفات هنوز هم ناشناخته باقی مانده که باید موقوفات از غاصبین گرفته شود. زیرا احیای موقوفات، بر عهده سازمان اوقاف است.

همایش وقف و حوزه‌های علمیه، با حضور علما، فضلا و فعالان فرهنگی و حوزوی، با تجلیل از واقفان برتر برگزار شد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در این همایش گفت: دستگاه قضا برای بازپس‌گیری موقوفات حوزه وارد شود. وی همچنین افزود: بسیاری از موقوفات حوزه، در دسترس ما نیست.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی دبیر این همایش گفت: استقلال مالی حوزه، در گرو احیای موقوفات است.

حجت‌الاسلام آبادی‌پیشه معاون اداری مالی حوزه‌های علمیه نیز در این همایش گفت: از هزار و ۲۴ موقوفه احصا شده حوزه، تنها ۵ درصد آن به حوزه می‌رسد. چرا که در زمان طاغوت به قیمت بسیار پایین اجاره داده شده و بسیاری از آنها اصلا درآمدی ندارند.

در همین حال حسن ربیعی رییس ستاد برگزاری ششمین همایش وقف و رسانه، از فعالیت ۱۰ هزار مبلغ در زمینه وقف خبر داد.

مشاور عالی حوزه‌های علمیه در سازمان اوقاف، در پیشنهاد جدیدی خواستار تشکیل شاخه جدیدی از وقف با عنوان مبارزه با گروه‌های تکفیری و جریان‌های افراطی شد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید