کتاب اشکالات بسیاری دارد؛ طوری که حتی نمیتوان آن را در حد یک کتاب متوسط ارزیابی کرد. ارتباط سیاسی مرجعیت با انگلستان و سیاستهای آن را نمیتوان صرفاً بهصورت ادعا مطرح کرد؛ چنین اتهام سنگینی نیاز به سند و مدرک محکم دارد که در این کتاب چنین مدرکی ارائه نشده است. ادامه …
در ایران نیز به تبعیت از کشورهایی چون ترکیه، مصر، عربستان، اردن و سوریه، شاید بهتر باشد که اداره تمامی امور دینی اهل سنت همه تحت مدیریت واحد و منسجمی گنجانده شود که ریاست آن با یک شورای عالی باشد. رئیس و اعضای این شورا، همگی از اهل سنت هستند و باید از سوی مقام ولایت امر و رهبری معظم انقلاب اسلامی انتخاب شوند. ادامه …
حوزهی مستقل، همهچیز را واکسینه میکند؛ حوزهی مستقل بهمعنای حوزهی «ضد» نیست؛ بهمعنای حوزهای است که از داخل خودشان ادارهکننده هستند؛ حمایت و یا حتی انتقاد چنین حوزهای باارزشتر است و باعث استحکام پایهها میشود/حوزهی انقلابی با شعار و راهپیمایی و… درست نخواهد شد. گاهی انسان احساس میکند کسانی دنبال درستکردن یک جو وحشت هستند. با این اعمال دلها را نمیشود فتح کرد؛ باید دل حوزه انقلابی باشد. ادامه …
میفرمود: «علم اصول با جذب مباحثی از علوم دیگر و فرض فروع غیرلازم متورم شده و بسیاری از مباحث آن، برای استنباط احکام کاربرد عملی ندارد و جز تضییع عمر نتیجهای نخواهد داشت». میفرمود: «استاد ما آخوند خراسانی با تألیف کفایه خواست علم اصول را خلاصه کند؛ ولی حاشیهنویسان به توسعهی آن افزودند». ادامه …
حجتالاسلام والمسلمین عیسیزاده (دبیر علمی) مرکز فرهنگ و معارف قرآن بهعنوان بزرگترین مرکز قرآنپژوهی کشور، یکی از رسالتهای مهم خویش را دفاع از حریم قرآن و پاسخگویی به شبهات علوم و معارف قرآنی میداند؛ بر همین اساس، تاکنون به پنجاه … ادامه …
مسأله کنونی جهان اسلام، بیش از آنکه اختلافات فقهی و حتی کلامی باشد، ریشههای سیاسی و فرهنگی و حتی اقتصادی دارد. کسانی چون آیةالله سیداحمد زنجانی و امام موسی صدر دربارهی ارتباط میان شیعه و سنی «همزیستی» را بهجای «وحدت» پیشنهاد میدادند؛ بدیلی که بهنظر میرسد با واقعیات جهان اسلام سازگاری بیشتری داشته باشد. ادامه …
درایت و نقشآفرینی تحسینبرانگیز آیتالله حسینی بوشهری باعث شد مراجع معظم تقلید با اعتماد به وی در مدیریت حوزه سهیم باشند. حسینی بوشهری بهخوبی میدانست حساسیت مراجع در چه زمینهای است و چگونه میتواند در تصمیمات کلان مدیریتی، هم نظر بزرگان را تأمین کند و هم در مسیر پیشرفت برنامههای حوزوی باشد. ادامه …
نظریهپردازی متناندیش، ویژگی و مشخصۀ اساسی متکلمان امامیه در مدرسه کلامی کوفه است. این اصطلاح نشاندهندۀ رفتارِ کلامیِ دستهای از متکلمان کوفه است تا کاربست و جایگاه متن مقدّس را در تبیینگری اعتقادات به تصویر بکشد. نظریهپردازی متناندیش، زباندارکردن و تبیینِ عقلانی باورهای دینی در پرتو آیات و احادیث است که بیشتر با ادبیاتی نوین و مفاهیمی تازه به انجام میرسد. ادامه …
ملاکی که در این فتوا به مقلدین ارائه شده، نشان میدهد که بحث رعایت حجاب در قیاس با «اشغال پستهای مهم از سوی لامذهبها» و «عقبماندگی تحصیلی زنان مسلمان» اهمیت کمتری از نظر این مرجع تقلید دارد. همین اهمیتسنجی سبب شد که منتقدین زیادی به مخالفت با این فتوا بپردازند و آن را بهانهای برای تضعیف تدریجی حریم حدود و قوانین الهی بدانند. ادامه …
جریان سیستمی و عملکرد مدیریت علمی حوزه برای ارتقای سیستم آموزشی و بهروزکردن حوزههای علمیه، با تقلید از سیستم آموزش دانشگاهی – مثل ترمیشدن نظام آموزشی و شیوههای ارزشیابی دانشگاهی – باعث تضعیف روحیهی حقیقتیابی و ارزش نفسالامری تفقه و تعلم و تنزل خصائص مؤثر و مهم آموزش سنتی – مانند مباحثهی دروس، پیشمطالعه و پیشمباحثه – در بین طلاب گشته است. ادامه …