یکی از خصوصیات مهم نهضت پانزده خرداد این بود که برخلاف عموم حرکتها و مبارزههای قبل، هدف اصلی را نشانه گرفته بود و شاه را مقصر اصلی میدانست. پیش از این نهضت، سیاستمداران و مبارزان سیاسی یا جرأت مخالفت با اصل رژیم سلطنتی را نداشتند. آنان درصدد بودند تا با انتقاد از دولت و با قوانین انتظامی، آزادیهایی کسب کنند و روزنامه و نشریهای داشته باشند و بتوانند نمایندگانی به مجلس بفرستند. ادامه …
نتیجهی نگاه عارفانهی مخصوص تجلیات اسمای کلیه الهی (نه عرفان فردی تحت تجلیات اسمای جزئیه الهی) در روابط اجتماعی، پذیرش واقعیت کثرت و اختلاف است؛ یعنی کثرت را تضادی نمیبیند؛ بلکه تفاهمی میبیند و معتقد است از دل این کثرت میتوان به توحید رسید. امام با انشعاب مجمع روحانیون موافقت کرد؛ اختلاف را تأیید کرد؛ چون تکثر را میخواست نهادینه کند. ادامه …
در اندیشه امام، محور تمامی امور، توحید و رضایت خداوند است. تأکید ایشان بر جلب نظر ملت نیز برای جلب رضایت خداست. حکومتی از منظر امام مطلوب است که الهی و موافق با رأی و حکم خدا باشد و آن چیزی که موافق با اراده خداست، موافق میل مردم نیز هست: «کاری بکنید که دل مردم را بهدست بیاورید؛ پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است؛ ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی میماند و مردم هم پشتیبان شمایند». ادامه …
این ادعا (تأثیر و تأثر ایقاع و مفاهیم) مربوط به اهل فن شریف موسیقی است و بهتر است امثال من و نیز گوینده این سخن، به حیطه تخصصی اهل موسیقی ورود نکنیم. اگر در قلمرو هنر یا علم، سلیقهای خاص ـ اعم از سیاسی و غیرسیاسی ـ داریم، از دین و فقه برای آن مایه نگذاریم و همین مقدار از دیانت را که برای مردم این دیار باقی نهادهایم، سودای این گونه مناقشات نکنیم. ادامه …
دگردیسی اساسی در نظام روحانیت اتفاق افتاده است که روحانیای که دغدغهاش توزیع دین، نظارت بر حوزه دین و دینداری جامعه است، خود عاملیت پیدا میکند و میخواهد یا دین را محقق کند و یا جامعه را بسازد. بنده معتقدم روحانیت از خودش عبور میکند و دیگر دغدغهاش برپایی دین نیست؛ بلکه ساختن جامعه است؛ به همین دلیل نتیجهی کنشگری روحانیت، سکولاریسم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود. ادامه …
سؤال اینجاست که چرا منابع و بودجه برای اجرای سند ۲۰۳۰ وجود دارد، ولی برای سند تحول، خیر؟ این دهنکجی به کسانی است که وقت و انرژی صرف کردهاند برای تدوین سند تحولی که منافاتی با ارزشها و فرهنگهای دینی و ملی ما ندارد. مطلب اصلی رهبرانقلاب هم در بحث سند ۲۰۳۰ این بودکه سند تحول چرا روی زمین مانده و اجرا نشده است؟ ادامه …
بهنظر میرسد «تکلیف سیاسی» و «رعایت شأن حوزه» دو ابزار مقابله با رقبای سیاسی است که هراز چندی دستبهدست شده و از گروهی به گروه دیگر منتقل میشود. تا زمانی که نگاه به این دو مفهوم مهم، صرفاً نگاهی ابزاری باشد، نمیتوان به صداقت طرفداران آنها اعتماد کرد و در این بین جایگاه والای حوزههای علمیه است که هر روز ضربات جبرانناپذیری میخورد. ادامه …
«سیاست اخلاقی» در اینجا نه به معنای مصطلح آن در تقسیمبندی کلاسیک علوم (که در آن سیاست، بخشی از اخلاقی عملی است) که صرفاً بررسی علتکاوانهی آسیبهای ورود بیپروا و مستقیم روحانیت (هم بهمعنای حقیقی و هم بهمعنای حقوقی آن) در فرایندهای انتخاباتی ـ بهویژه پس از پیروزی انقلاب ـ و تعیین مصداق کاندیدای اصلح است. ادامه …
آیتالله شیخ عیسی قاسم خط مقدم عزت اسلام و تشیع انقلابی است. ایشان نماینده اغلب مراجع و زعیم حوزههای علمیه بحرین است. امروز حیثیت و شرافت حوزههای علمیه در خطر است و دیگر وقت تقیه و مدارا با حاکمیت ظالمی مانند بحرین نیست. سکوت یا اقدام با تأخیر حوزههای علمیه توجیهی ندارد. ادامه …
صدرالدین شیرازی آنجا که از اجتماعیبودن انسان سخن میگوید و بر این نظر است که برای انتظامیافتنِ حیات خویش (نه فقط نظمیافتن) نیاز به تمدن و اجتماع و تعاون است، به نیازمندی انسان از قانون سخن میگوید؛ اما آنچه موجبات جاریشدن قانون در جامعه را فراهم میسازد، همانا عدالت است. از نظر ملاصدرا، عدالت در اینجا نقشی ایجابی دارد و به نفی آنچه درست نیست میپردازد: «هر فکر و عمل و رفتار معتدل آن است که از اضداد خالی باشد». ادامه …