سید عبدالحسین دستغیب را به عنوان سومین شهید محراب میشناسند. او در محضر علمایی چون سید ابوالحسین اصفهانی و آقاضیاء عراقی فقه و اصول آموخته بود و در محفل حضرات انصاری همدانی و سید علی آقا قاضی نیز حاضر شده و تعیلم عرفان دیده بود. اطرافیان و همراهانش، از برخی وجوه شخصیتی او پرده برداشتهاند که در ذیل به اندکی از آنها اشاره میشود ادامه …
علامه طباطبایی قدم در طریقت عقلانیت دینی گذاشته بود. معتقد بود که هدایتِ اسلام بر اساس علم و معرفت است، نه تقلید مقلدانه و کورکورانه. وی در تفسیر المیزان، صراحتاً از عقل و علم انسانی به دفاع پرداخت و عنوان کرد که: دین خدا میخواهد تا جایی که افراد بشر ظرفیت و استعداد دارند، علم را در دلهایشان متمرکز کند، چون غرض دین، معرفت است و این غرض حاصل نمیشود مگر از راه علم. ادامه …
هفتم و هشتم ماه صفر برابر است با رحلت دو تن از بزرگترین مراجع شیعه. یکی سید ابوالقاسم خویی است و دیگری سید شهاب الدین مرعشی نجفی. هر دو در ۹۳ سالگی دیده از جهان فرو بستند. خویی شاگرد میرزای نائینی بود و مرعشی از شاگردان حائری یزدی. ابوالقاسم خویی مرجعیتش فراگیر تر شد. مقلدان بسیاری در سراسر جهان یافت. مرعشی نجفی اما به میزان خویی از وسعت دایره مقلدین بهره نبرد. ادامه …
خزعلی با مرام فکری که برگزیده بود، نسبت به اندیشههای غربی بر سر مهر نبود و هر کجا رگهای از آن را مشاهده میکرد، روی در هم میکشید. وی گفته بود: من همیشه در منبرهایم بر ضد دشمنان و معاندان تند حرف میزنم چون معتقدم با اینها نمیشود با پر طاووس صحبت کرد. ادامه …
مراجع عظام، در انجام خدمات عمرانی، رضایت مردمی را در نظر داشتهاند. از همین روی بوده که با برخی از فعالیتهای عمرانی حکومت پهلوی نیز مخالفت میکردهاند، چرا که معتقد بودند در این فعالیتها ممکن است حقی از مردم ضایع ادامه …
گفته بود که «نمیتوانم در یک جای خاص مستقر شوم؛ من واعظم و باید در جاهای مختلف حاضر باشم». او که از بیستسالگی منبر میرفت، با توصیههای امام خمینی، سویههای سیاسی وعظ و خطابههای خود را نیز افزون کرده بود. به همین سبب بود که در ۲۳ سالگی نخستین بار توسط ساواک بازداشت شد. ادامه …
در اواخر عمر، نامش بیشتر بر سر زبانها افتاده بود. فعالینِ خارجنشین هم بر سر سخنان و اندیشهی او به مجادله برخاسته بودند. ماجرای حکم «مباهته» موضوعی شده بود که پای آیتالله محمد مؤمن قمی را به میان میکشید. برخی او را از قائلین و داعیهداران بهتانزنی به بدعتگذران میدانستند و بعضی او را بَری از این حکم میشمردند؛ حکمی که مکشوف نشد و استناد آن به آیتالله در ابهام ماند. ادامه …
جسارتِ فقهی آن است که برداشتهای گذشتگان را مختص به زمانه آن بزرگواران بدانیم و آن را تا به امروز برنکشیم و بر آن تعبّدهای ناروا نورزیم. برداشتهای گذشتگان مگر چه کلامِ مقدسی است که تا به میدان آمد، میباید شمشیر غلاف ادامه …
آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی دورانی سُکّان مرجعیت را بر شانه داشت و حفظ شریعت، دغدغه اصلی ایشان بود. برخی ادعا کرده اند که آیت الله العظمی بروجردی گفته بود پس از ایشان، در احتیاطات به ادامه …
استقبال نسبتا خوب فضای فرهنگی کشور از کتاب «فقیهان و انقلاب ایران» انگیزه مطالعه نقادانه این کتاب را فراهم می کند. نمیتوان انتظار داشت این کتاب بگوید که این مراجع شاگرد کدام مکتب فقهی و چه شخصیتی بودهاند و تحرکات سیاسی آنها تابع کدام نظام معرفتی و فقهی ادامه …