https://mobahesat.ir/about

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

احمد نجمی

احمد نجمی
متولد ۱۳۵۸ | طلبه حوزه علمیه قم | سابقه‌ی سردبیری خبرگزاری رسا، عضو دو دوره هیات مدیره انجمن قلم حوزه | همکاری رسانه‌ای با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بعثه مقام معظم رهبری | پژوهشگر تاریخ معاصر، حوزه و روحانیت | مدیر پروژه تاریخ شفاهی حج | مدیرمسئول سایت مباحثات

به بهانه‌ی حواشی پیرامون استاد غفاری

پذیرش تذکرات و نصایح اساتید یکی از مؤلفه‌های اخلاق عملی است. بنابراین از افرادی که داعیه‌ی کرسی‌های اخلاقی دارند و شاگردان آنان انتظار می‌رود در کنار ده‌ها رهنمود عرفانی، پیش و بیش از دیگران به این مورد هم عمل نمایند و نه‌ تنها در مواجهه با آن لجاجت نورزند بلکه پیش‌قدم در شنیدن و عمل به نصایح باشند. ادامه 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب مسؤول دبیرخانهٔ شورای عالی حوزه در گفت‌وگو با مباحثات:

ما تقریباً بیش از شصت مورد کارویژه‌ٔ روحانیت داریم؛ از مدیر، مربی و مشاور مدرسه گرفته تا نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و… ؛ این‌ها مناصبی است که مجموعاً ما در ۱۴۱۴ باید بیش از ۳۰۰ هزار طلبه برای آنها داشته باشیم. ادامه 

نگاهی به حضور طلاب در فضای مجازی

آیا هرکسی حساب‌های زیادی در فضای مجازی داشته باشد نسبت به بقیه به‌روزتر است؟چرا علی‌رغم «به‌روز بودن» طلاب با رعایت همه‌ی شرایط و مؤلفه‌ها همچنان از ناکافی‌بودن و عدم تأثیرگذاری مطلوب رنج می‌بریم؟ تحیر طلاب  در هویت مجازی خود و تحت تأثیر قرارگرفتن زی‌طلبگی از فضای اغواگرانه‌ی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خطری جدی برای فعالیت طلاب در فضای مجازی باشد. ادامه 

روایت حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد درباره‌ی بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب:

(اختصاصی مباحثات)

بنده از هر ناشری که مورد بازدید ایشان قرار گرفته بود درباره صحبت‌های رد وبدل شده سؤال می‌کردم که همگی از اشراف و تأمل ایشان ابراز خوشحالی می‌کردند. نکاتی که درباره نوع چاپ یا کاغذ کتاب بیان می‌کردند به خوبی نشان‌دهنده اشراف ایشان به مسائل فنی کتاب‌ است. ادامه 

مصائب تصحیح متون و شرح‌‌حال‌نویسی در گفت‌وگو با استاد رضا مختاری

درباره‌ی میراث فقهی غنا و موسیقی آیت‌الله خرازی فرمودند که این کتاب پنجاه درصد کار فقیه را انجام داده است. آیت‌الله جوادی نیز آن را سر درس می‌بردند و از روی کتاب می‌خواندند که خودش برای ما تشویق بود. بعدها مقام معظم رهبری هم در درس خارجشان در بحث غنا و موسیقی، تمام احادیث را از روی این کتاب خواندند و از آن تجلیل کردند. ادامه 

بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۷)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در گفت‌وگو با مباحثات:

سیستم فهم، استنباط، مطالعه، تخصص‌ها و تربیت‌های حوزوی، اساساً سیستم ارتباط‌دهی معیشت به دین نیست. فقه ۱۴۰۰ سال بیرون از حاکمیت و جامعه بوده. وجود فقیه در شهر، دلیل وجود فقاهت در شهر نیست. گاهی انسان در شهر حضور دارد، اما واقعیتش در شهر نیست. ادامه 

حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی متولد ۱۳۴۴ شمسی مدیر سابق حوزه‌های علمیه خواهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. ایشان در این گفت‌وگو از فضای سیاسی و صنفی حوزه در دهه شصت سخن می‌گوید‌. چگونگی شکل‌گیری مجمع نمایندگان طلاب و … ادامه 

حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی متولد ۱۳۴۴ شمسی مدیر سابق حوزه‌های علمیه خواهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. ایشان در این گفت‌وگو از فضای سیاسی و صنفی حوزه در دهه شصت سخن می‌گوید‌. چگونگی شکل‌گیری مجمع نمایندگان طلاب و … ادامه 

بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۶)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین نعیمیان در گفت‌وگو با مباحثات:

پدیده مرجعیت محدود به «مرجعیت در افتاء» نبود؛ بلکه ماهیت آن «مرجعیت ولایی» بود. با انقلاب اسلامی، مرجعیت ولایی در الگوی ولایت فقیه متبلور شد و مرجعیت در افتاء نیز در قالب متکثری ـ شامل ولی فقیه و دیگر مراجع ـ ظهور یافت. ازاین‌رو، استقلال حوزه و روحانیت از ولی فقیه بی‌معناست؛ اما استقلال آن از قوای سه‌گانه معنادار است. ادامه 

آیت‌ﷲ حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی متولد ۱۳۴۱ شمسی فرزند مرجع عالیقدر تشیع است. وی به دلیل همراهی با پدر خود در متن فعالیت‌های علمی،دینی و انقلابی ایشان بود و در این گفت‌وگو از ویژگی‌های بارز آن مرحوم سخن … ادامه