پذیرش تذکرات و نصایح اساتید یکی از مؤلفههای اخلاق عملی است. بنابراین از افرادی که داعیهی کرسیهای اخلاقی دارند و شاگردان آنان انتظار میرود در کنار دهها رهنمود عرفانی، پیش و بیش از دیگران به این مورد هم عمل نمایند و نه تنها در مواجهه با آن لجاجت نورزند بلکه پیشقدم در شنیدن و عمل به نصایح باشند. ادامه …
ما تقریباً بیش از شصت مورد کارویژهٔ روحانیت داریم؛ از مدیر، مربی و مشاور مدرسه گرفته تا نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و نهادهای نظامی و… ؛ اینها مناصبی است که مجموعاً ما در ۱۴۱۴ باید بیش از ۳۰۰ هزار طلبه برای آنها داشته باشیم. ادامه …
آیا هرکسی حسابهای زیادی در فضای مجازی داشته باشد نسبت به بقیه بهروزتر است؟چرا علیرغم «بهروز بودن» طلاب با رعایت همهی شرایط و مؤلفهها همچنان از ناکافیبودن و عدم تأثیرگذاری مطلوب رنج میبریم؟ تحیر طلاب در هویت مجازی خود و تحت تأثیر قرارگرفتن زیطلبگی از فضای اغواگرانهی شبکههای اجتماعی میتواند خطری جدی برای فعالیت طلاب در فضای مجازی باشد. ادامه …
بنده از هر ناشری که مورد بازدید ایشان قرار گرفته بود درباره صحبتهای رد وبدل شده سؤال میکردم که همگی از اشراف و تأمل ایشان ابراز خوشحالی میکردند. نکاتی که درباره نوع چاپ یا کاغذ کتاب بیان میکردند به خوبی نشاندهنده اشراف ایشان به مسائل فنی کتاب است. ادامه …
دربارهی میراث فقهی غنا و موسیقی آیتالله خرازی فرمودند که این کتاب پنجاه درصد کار فقیه را انجام داده است. آیتالله جوادی نیز آن را سر درس میبردند و از روی کتاب میخواندند که خودش برای ما تشویق بود. بعدها مقام معظم رهبری هم در درس خارجشان در بحث غنا و موسیقی، تمام احادیث را از روی این کتاب خواندند و از آن تجلیل کردند. ادامه …
سیستم فهم، استنباط، مطالعه، تخصصها و تربیتهای حوزوی، اساساً سیستم ارتباطدهی معیشت به دین نیست. فقه ۱۴۰۰ سال بیرون از حاکمیت و جامعه بوده. وجود فقیه در شهر، دلیل وجود فقاهت در شهر نیست. گاهی انسان در شهر حضور دارد، اما واقعیتش در شهر نیست. ادامه …
حجتالاسلام محمودرضا جمشیدی متولد ۱۳۴۴ شمسی مدیر سابق حوزههای علمیه خواهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. ایشان در این گفتوگو از فضای سیاسی و صنفی حوزه در دهه شصت سخن میگوید. چگونگی شکلگیری مجمع نمایندگان طلاب و … ادامه …
حجتالاسلام محمودرضا جمشیدی متولد ۱۳۴۴ شمسی مدیر سابق حوزههای علمیه خواهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. ایشان در این گفتوگو از فضای سیاسی و صنفی حوزه در دهه شصت سخن میگوید. چگونگی شکلگیری مجمع نمایندگان طلاب و … ادامه …
پدیده مرجعیت محدود به «مرجعیت در افتاء» نبود؛ بلکه ماهیت آن «مرجعیت ولایی» بود. با انقلاب اسلامی، مرجعیت ولایی در الگوی ولایت فقیه متبلور شد و مرجعیت در افتاء نیز در قالب متکثری ـ شامل ولی فقیه و دیگر مراجع ـ ظهور یافت. ازاینرو، استقلال حوزه و روحانیت از ولی فقیه بیمعناست؛ اما استقلال آن از قوای سهگانه معنادار است. ادامه …
آیتﷲ حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی متولد ۱۳۴۱ شمسی فرزند مرجع عالیقدر تشیع است. وی به دلیل همراهی با پدر خود در متن فعالیتهای علمی،دینی و انقلابی ایشان بود و در این گفتوگو از ویژگیهای بارز آن مرحوم سخن … ادامه …