مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، از تعطیلات زیاد حوزه‌های علمیه و همچنین تبعیت حوزه‌ها از سایر مراکز در تعطیلی انتقاد کرد و گفت: تعطیلات طولانی به نفع کشور و حوزه نیست. این مرجع تقلید همچنین در مراسم شهادت حضرت فاطمه سلام‌ﷲ‌علیها گفت: عدم توجه به فرهنگ فاطمی، موجب اختلاس و بی‌اخلاقی می‌شود.

مراسم بزرگداشت هشتمین سالگرد ارتحال آیت‌ﷲ‌العظمی فاضل لنکرانی، مصادف با شب شهادت حضرت زهرا سلام‌ﷲ‌علیها، با حضور مراجع عظام تقلید و علما، و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، همدلی و همزبانی دولت و ملت را لازمه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت‌ها عموما یک طرفه بر ملت‌ها حکومت می‌کنند، اما در نظام اسلامی ما که برخاسته از اراده ملی است، مردم جایگاه ویژه‌ای دارند.

آیت‌ﷲ رضا استادی با بیان اینکه نباید بدون تحقیق حرفی را جایی منتشر کرد، گفت: چرا باید در جامعه اسلامی، روزنامه‌ها اینگونه رفتار از خود به نمایش بگذارند، تحقیق‌نکرده و نسنجیده حرفی را به زبان بیاورند، در رسانه‌ها هم منتشر کنند و بعد هم تکذیب کنند؟

آیت‌ﷲ حائری شیرازی با اشاره به رسالت‌های روحانیت گفت: طلاب برای درمان دردهای جامعه، مانند امام خمینی عمل کند. روحانیت باید با دردهای فرهنگی، معنوی، سیاسی و حتی اقتصادی مردم آشنا باشد و برای مشکلات مردم چاره‌اندیشی کند.

آیت‌ﷲ حسن ممدوحی با بیان اینکه سرمایه ملی و عزت هر کشوری، در هماهنگی بین دولت و ملت است، گفت: اگر دولت و ملت با هم نباشند، کشور رشد نخواهد کرد.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی در حاشیه بازدید از خیمه‌های معرفت، تاثیر تبلیغ چهره به چهره را از یک دهه منبر رفتن بیشتر دانست و گفت: طرح آرامش بهاری، در رشد فرهنگی و اصلاح دینی مردم، به ویژه قشر جوان، بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقانظری، خواستار بررسی پدیده‌های نو با تعامل حوزه و دانشگاه شد و گفت: پدیده‌های فرهنگی ثابت نیستند و نو هستند و حوزویان باید به وسیله تعامل خوب با دانشگاه، با این پدیده‌های نو آشنا شوند و در مورد آنها تحقیق و پژوهش انجام دهند.

واکنش‌های مراجع، علما و نهادهای حوزوی در پی تهاجم عربستان سعودی به یمن

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدامات عربستان سعودی گفت: زمامداران سعودی بدانند که اگر این آتش را خاموش نکنند، یا انقلابیون یمن به احتمال قوی غالب خواهند شد و یا سال‌ها جنگ ادامه می‌یابد و ویرانه‌ای از هر دو کشور به جای خواهد ماند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در بیانیه‌ای، حمله عربستان سعودی به یمن را محکوم کرد و گفت: امروز کار به جایی رسیده که آل سعود، که خود را خادم الحرمین معرفی می‌کند، به یمن که جرمی جز استقلال‌خواهی و نجات از سلطه ندارد، حمله کرده و با جنایات شرم‌آور، دل به تحسین و تشویق استکباری بسته است.

آیت‌ﷲ سید محمدسعید حکیم در دیدار اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، با اشاره به جایگاه ویژه شیعه در جهان گفت: بسیاری از فرهیختگان و توده‌های مردمی با جلوه‌های رحمانی در آیین تشیع و دوری این مکتبل از افراطی‌گری و احترام پیروان آن به سایرین، آگاه شده‌اند.

آیت‌ﷲ سید محمود هاشمی شاهرودی در بیانیه‌ای به تهاجم عربستان سعودی واکنش نشان داد و گفت: این کشورهای مدعی اسلام و عربیت، کجا بودند هنگامی که ملت مظلوم فلسطین و مردم قهرمان غزه و لبنان و سوریه، علیه تجاوز اسرائیل کمک می‌خواستند؟

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتشار بیانیه‌ای، حمله عربستان سعودی به یمن را خدمت به امریکا و رژیم صهیونیستی خواند و تاکید کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این اقدام تجاوزکارانه که توسط عربستان سعودی و متحدانش صورت گرفته است را به شدت محکوم نموده و آن را دخالت آشکار در امور کشور یمن دانسته و از آنها می‌خواهد هر چه سریعتر به این حملات پایان دهند.

آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی با اشاره به حمایت غرب از تجاوز نظامی عربستان به یمن گفت: کشورهایی که نان دموکراسی را می‌خورند، در تقابل با ملت به‌پاخاسته یمن قرار گرفته‌اند و از تجاوز عربستان حمایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با ابراز تاسف شدید از حمله عربستان به یمن گفت: دولتی که باید حامی مسلمانان باشد، به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن حمله کرده است.

تسلیت بزرگان حوزه به مقام معظم رهبری، رییس جمهور و آیت‌ﷲ جنتی

مراسم تشییع و تدفین خواهر رهبر معظم انقلاب، با حضور گسترده علما، شخصیت‌ها و اقشار مختلف مردم، در قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی،آیت‌ﷲ جوادی آملی، آیت‌ﷲ نوری همدانی، آیت‌ﷲ حسین مظاهری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیر حوزه‌های علمیه، دبیر شورای عالی حوزه، و مدیر حوزه علمیه خواهران، در پیام‌هایی جداگانه، این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفتند.

مراسم ترحیم مادر رییس جمهور، با حضور مراجع عظام تقلید، نمایندگان برخی از بیوت مراجع، علما و همچنین اقشار مختلف مردم، در مسجد اعظم قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، آیت‌ﷲ نوری همدانی، آیت‌ﷲ حسین مظاهری، مدیر حوزه‌های علمیه، در پیام‌های جداگانه، به رییس جمهور تسلیت گفتند.

در پی درگذشت همسر آیت‌ﷲ احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌ﷲ نوری همدانی، آیت‌ﷲ حسین مظاهری، رییس مجلس خبرگان رهبری، مدیر حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با صدور پیام‌هایی، به آیت‌ﷲ جنتی تسلیت گفتند.

اخبار و رویدادهای حوزه‌های علمیه سراسر کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، از همکاری ۵ هزار روحانی در اجرای طرح آرامش بهاری در ایام نوروز خبر داد.

دفتر پذیرش و تحقیقات حوزه علمیه خراسان، آخریت مهلت پذیرش داوطلبان ورود به این حوزه برای سال تحصیلی جدید را ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ اعلام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرید نقوی مدیر حوزه علمیه مدینة العلم دانمارک گفت: ۹۵ طلبه در حوزه علمیه کپنهاگ تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان، از برگزار آزمون جامع دکتری رشته شیعه‌شناسی در خرداد ۹۴ خبر داد.

ثبت‌نام متمرکز رشته‌های تخصصی سطح ۲ و ۳ ویژه برادران در استان فارس، برای سال تحصیلی جدید، در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید موسی میرمدرس از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در پی ضایعه مغزی دعوت حق را لبیک گفت.

مدیر موسسه صدای بهار، از فراهم شدن امکان پخش زنده دروس خارج علمای سوریه از شنبه ۲۴ اسفند سال گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه فقاهت خبر داد.

رییس انجمن اصول فقه حوزه، خواستار بازنگری در قوانین پژوهشی حوزه شد و گفت: باید مهارت‌های پژوهشی را به طلاب و اساتید معظم آموزش دهیم تا آنها با اصول اولیه پژوهش به خوبی آشنا شوند.

کتاب‌ها، مجلات و نشریات منتشر شده

با انتشار دوازدهمین جلد ترجمه روسی تفسیر نورالقران، نخستین دوره کامل و مفصل تفسیر قرآن کریم به زبان روسی، در اختیار علاقمندان روس‌زبان قرار گرفت.

پنجاه و نهمین شماره نشریه خبری، اطلاع‌رسانی و فرهنگی محدث، به همت موسسه دارالحدیث منتشر شد.

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌ﷲ‌علیها، کتاب «خطبه فدکیه؛ ذوالفقار فاطمه»، از سوی انتشارات جوانان موفق و در ۲۰۰ صفحه به بازار کتاب عرضه شد.

فصلنامه پژوهشنامه امامیه که از سوی دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر می‌شود، از پژوهشگران و دانشگاهیان برای ارسال مقالات خود دعوت کرد.

زندگینامه و وصیتنامه شهدای روحانی قزوین در قالب کتابی با عنوان «مسلخ عشق»، در ۲۱۳ صفحه از سوی انتشارات اندیشه زرین منتشر شد.

همزمان با آغاز سال جدید، بیش از ۶۰۰ مقاله ویژه نوروز، در پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید