مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
به مناسبت ایام عزای سالار شهیدان؛

نقد مطلب منتشرشده در مباحثات

گویی مؤلف به‌هرنحو درصدد اثبات مدعای خویش – مبنی بر عدم جواز قمه‌زنی – است؛ اگر موضوع مدّ نظر ایشان تحلیل محتوایی فتوای میرزای نائینی است، وجهی ندارد که برای نقد فتوای مرحوم میرزا به فتوای مرحوم شیخ انصاری – و در ادامه به فتوای برخی علمای دیگر- تمسک شود؛ چون فتاوایی مبنی بر جواز قمه‌زنی نیز وجود دارند. ادامه 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و هیات همراه صبح روز سی‌ام مهرماه در بیت مرحوم استاد مسلم‌قلی‌پور حضور یافته و از خانواده وی دلجویی کردند. ادامه 

تصحیح یک اشتباه پژوهشی

بنای بین‌الحرمین به زمان دولت صدام بازمی‌گردد که با تملک ساختمان‌های میان دو حرم انجام گرفت و پس از آن اصطلاح «بین الحرمین» وارد ادبیات عاشورایی و آیینی شد. در برخی منابع مانند دانش‌نامه امام حسین(ع) ساخت بین‌الحرمین به پس از انتفاضه ۱۹۹۱م و خرابی‌های حرم ربط داده شده است که صحیح نیست. ادامه 

تاملی در فقه عزا

در تحلیل و بررسی پاسخ مرحوم نایینی باید این نکته در نظر گرفته شود که پاسخ ایشان بیش‌تر برای تثبیت و حمایت از اصل عزاداری بوده است و این هدف و انگیزه را می‌توان نسبت‌ به بعضی تأییداتی که درباره آن وجود دارد نیز بیان کرد؛ زیرا با اقدام‌هایی که به‌ویژه در دوره رضاخان علیه اصل عزاداری و برپایی شعائر مذهبی انجام شد، بسیاری از مراجع و علما به هر نحو ممکن بر انجام عزاداری تأکید می‌نمودند. دراین‌میان طرفداران قمه‌زنی بدون تحلیل و بررسی مضمون سخنان مرحوم میرزا، همواره در تلاش هستند تا با تمسک به این فتوا ادامه 

گاه برای رسیدن به درک کامل‌تری از پدیده‌ها، بررسی کارکردهای اجتماعی آن بیش از رویکرد‌های تاریخی و جوهری، مثمرثمر دیده‌ می‌شود؛ تا آن‌جا که از رهگذر این شیوه پرداخت می‌توان به درک بهتر و کامل‌تری از آن پدیده رسید. از … ادامه 

محمد اسفندیاری
آشنایی با عاشورا پژوهان (۲)

به تعبیر اسفندیاری در کتاب «از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه»، امام حسین(ع) از شخصیت‌های دوباره‌مظلوم و بازشهید در تاریخ است. یک بار در عاشورا به او ظلم شد، کالبدش پایمال گردید و به شهادت رسید؛ بار دیگر – در تاریخ – هدفش محو یا مسخ شد؛ ما اکنون دو شهید داریم؛ «حسین مظلوم در عاشورا» و «عاشورای مظلوم در تاریخ». ادامه 

معرفی کتاب

از آن‌جا که انتخابات به‌معنی امروزی در صدر اسلام و زمان معصومان وجود نداشته است، تنها می‌توان از طریق ادله و به روش اجتهاد به مشروعیت یا عدم مشروعیت انتخابات به شکل امروزی پی برد. بر این اساس لازم است مواردی که در عصر معصومان مشارکت سیاسی مردم محسوب می‌شد و آن حضرات بر آن‌ها صحه گذاشته‌اند را بررسی و اصول و قواعد مربوط به آن‌ها را کشف کنیم. ادامه 

قال ﷲ تعالی: « إِنَّ الَّذينَ کَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ»؛ «آنان که کافر شده و ( مردم … ادامه 

آشنایی با عاشوراپژوهان معاصر (۱)

صحتی سردرودی در این بخش از کتاب به بازخوانی چند حدیث مشهور درباره‌ی عاشورا پرداخته است. وی معتقد است مقتل‌نگاران و روضه‌خوانان سخنان بسیاری را به امام نسبت داده‌اند که سند و مدرک معتبری ندارد و به‌مرور در کتاب‌های مقاتل جای گرفته است؛ جملاتی چون: «هل من ناصر ینصرنی». ادامه