اینکه مرحوم عبدالله قمی اختلافات کلامی و فقهی را «جزئی» پنداشته و ازسرگیری روابط سیاسی ایران و مصر را بهعنوان راهکار ضروری تقریب اسلامی پیشنهاد میدهد، حکایت از آن دارد که وی پس از هشتدهه تلاش خود و پدرش در پروژه اثرگذار دارالتقریب قاهره و نیز تجربه زیستهاش در این دو کشور به این نتیجه رسیده که باید به جای یکسانسازی عقاید پیروان دو مذهب، به دنبال ایجاد سازگاری اجتماعی میان آنها بود ادامه …
به آقای راستی اعتراض کرده بودند که چرا به درس امام میروید؟! ایشان حرف مهمی زده و فرموده بود تا وقتی ایشان نیامده بود من فکر میکردم که فارغالتحصیل شدهام؛ ولی الآن که درس ایشان را دیدم حس میکنم که نیاز به ادامه تحصیل دارم. این حرف ایشان برای نجفیها سنگین بود؛ خصوصاً اینکه ایشان در درس علمایی مثل آیتالله خویی و آیتالله میرزا باقر زنجانی شرکت کرده بود. ادامه …
مهندس سید موسی خوئی متولد ۱۳۲۷ در نجف از مبارزان سیاسی در عراق بود. وی در گفتوگوی تصویری با مباحثات به بیان ارتباط آیتﷲالعظمی خوئی با شهید صدر، امام خمینی و دیدار ایشان با فرح و صدام پرداختهاست. وی در … ادامه …
ظهور امر ملی برخی مسائل را برای ما ظاهر کرد؛ یکی اینکه امر ملی لزوماً شرعی نیست؛ امر ملی از شریعت استقلال پیدا میکند؛ مثل دو حلقه زنجیر هستند؛ در عین حال که به شریعت وصل است، اما عین شریعت هم نیست. دیگر اینکه امر ملی ناشی از حقوق ملی است؛ که قبلاً چیزی به نام حقوق ملی نداشتیم؛ قبلاً از رعایا یا امت صحبت میکردیم. ادامه …
بنده نیز معتقدم انقلابیبودن بهمعنای کارهای غیرقانونی و تحمیل هزینه کردن بر نظام نیست؛ پس بنده نیز حمله به سفارتها را خودسرانه میدانم؛ اما کسانی که به بهانه تقلب نظام را متهم کردند و حمله کردند را نیز محکوم میکنم/حوزه انقلابی حوزهای است که باید همیشه دربارهی انقلابزدایی احساس خطر داشته باشد. عدهای در حوزه با اسلام سیاسی و غربستیزی مخالفند. ادامه …
بخشی از ارزشهایی که باعث انقلاب شد یا مورد تأکید خاص مؤسس انقلاب بود ـ و متأسفانه حوزه ما هرچه میگذرد در این زمینه رو به حضیض میرود ـ عبارتند از: «حفظ حرمت عالمان و مراجع تقلید»، «رعایت حدود و سلسلهمراتب حوزوی»، «رعایت اخلاق در مواجهه با همصنف»، «دفاع از حقوق مردم در برابر حاکمان» و «سادهزیستی». ادامه …
مؤلف میکوشد تا مواجهه فرقههای مختلف اسلامی را با این فریضه مورد توجه قرار دهد و عنوان کند که چگونه، زیستِ سیاسی این افراد و فرقهها، مواضعشان را در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، متغیر میکرده است. به عنوان نمونه، احادیثی که از شهر شام نقل شده است، موضعی نسبت به امر به معروف دارند که احادیث شهر کوفه چنین رویکردی را ندارند. وی با این تفکیک بر این باور است که بسیاری از روایات در این خصوص، از سویهای سیاسی حکایت میکند. ادامه …
برگزاری موفق حج امسال نشان داد که راه برای تعاملات ضروری با دولت سعودی باز است و تجربیات و تدابیر حجتالاسلام والمسلمین قاضیعسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در این بین بسیار راهگشاست. پس میتوان از این فرصت برای رسیدن به مطالبات جمهوری اسلامی ایران در احقاق حقوق شهروندان بهخاطر حادثه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام نیز استفاده کرد. ادامه …
در حالی که علم اقتصاد سیاسی غربی ناظر به امر واقع بود، علم اقتصاد اسلامی همچون دیگر علوم اسلامی متنمحور بود؛ یعنی علما در تلاش برای مواجهه با علم اقتصاد سیاسی غربی بهجای رجوع به امر واقع و فهم قوانین و قواعد جاری و ساری در آن، تلاش کردند تا قواعد این علم را از درون منابع اسلامی نظیر قرآن، سنت و حدیث کشف و استخراج نمایند. میتوان گفت تفاوت علم اقتصاد اسلامی با علم اقتصاد سیاسی مانند تفاوت علم کلام و فلسفه است. ادامه …
برای فهم کلام معصوم باید قلب فرد زنده شود. اگر خدای متعال ارادۀ هدایت کسی را داشته باشد، این علم در قلبش واقع میشود. باید دائما اهل طلب و استفهام بود تا از خدای متعال طلب فهم کرد. علم، آن اسرار الهی است که به کسی میدهند که میخواهد امانت خدا را جای خودش مصرف کند. اگر بخواهی خود را مالک علم ببینی و آن را هر جور که دلت میخواهد خرج کنی، به تو علم نمیدهند و هر آنچه داری قیلوقالی بیش نیست. ادامه …