پس از انتشار نوشتار «نقدی بر شیعهسازی اهلسنت» که در آن به تعدادی از روایات اهلبیت(ع) استناد کرده بودم، عدهای بدون توجه به استدلالهای برگرفته از این روایات، درصدد برآمدند که تعارضی میان این روایات و تمام آیات و روایاتِ تبلیغ … ادامه …
مجمع تقریب مذاهب از سال ۱۳۶۹ تاکنون سه دبیرکل به خود دیده است. به تازگی با اعلام خداحافظی جناب اراکی از ریاست این تشکل، باید منتظر چهارمین دبیرکل آن باشیم. این مجمع در طول حدود سیسال فعالیت خویش، خدمات علمی و تبلیغی فراوانی برای اتحاد امت اسلامی داشته است که در گزارشهای آن معمولا منعکس شده است؛ ولی آنچه هماکنون بنده در مقام بیان هستم آسیبشناسی فعالیتهای آن است که میتواند به عملکرد آیندهی آن کمک کند. ادامه …
اخیرا مستندی با عنوان «بهتان برای حفظ نظام» از شبکه بیبیسی منتشر شد که در آن مشروع بودن بُهتان به بدعتگزاران و مخالفان را نظر فقهیِ امام خمینی و آیتﷲ خامنهای دانسته و بهتانسازی را یک دستور دینی در برخورد … ادامه …
حساسیتهای مذهبی و تعصبات موجب شده محافظهکاری بر عرصه پژوهش در حوزههای علمیه حکم فرما باشد و افراد از ورود به مسائل جنجالبرانگیز پرهیز کنند. و حتی در طرح موضوع آزاداندیشی ادامه …
بعضی از علما با نقد حکایات و روضههای نامعتبر و موهن عاشورا، آنها را از مصادیق تحریفات عاشورا به شمار آوردهاند. اما با این وجود عدهای نیز با تمسک به بعضی از قواعد فقهی یا بهرهبرداری از احساسات مذهبی کوشیدهاند هرآنچه به عنوان بدعت و خرافه معرفی شده، به عنوان سنت و شعائر بشناسانند. ادامه …
چندی پیش و همزمان با آشوبهای خیابانی، فیلمی از سخنرانی حجت الاسلام سید حسین شیرازی فرزند آیتالله سیدصادق شیرازی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که وی با توهینهای فراوان از دفاع مقدس و ولایت فقیه سخن گفته و آنها را نفی میکند. وی در بخشی از سخنانش میگوید: ولایت فقیه همان سخن فرعون است. به خدای بلدمرتبه قسم ولایت فقیه دقیقاً و مو به مو همان «أنا ربکم الاعلی» است. ادامه …
اگر عظمت و فراوانی مصائب عاشورا توجیهی برای خیالپردازی درباره عاشوراست، همین را صادقانه به مردم بگویید. مردمی که پای روضه روحانیون و مداحان مینشینند در پی شنیدن روضه و حکایتی واقعی از عاشورا هستند؛ نه داستانهای تخیلی که با تمسک بهقاعده زبان حال تولید شدهاند. ادامه …
در زمانهی ما ارتباط مستقیم با متولیان برگزیده دین، یعنی ائمه اطهار(ع) وجود ندارد و دینداران باید با شعور دینی و منابع گرانقدر آن، یعنی قرآن و روایات، مصادیق و جبهه حق و باطل را تشخیص دهند؛ ولی اگر کسی در این وادی دچار جمود فکری و قشریگری شود، ممکن است حتی انقلاب اسلامی را بدعتی دینی ببیند که از سر وظیفه باید با آن مخالفت کند. ادامه …
بررسی کتابها و آثار فراوان برجای مانده از آیت الله سید محمد شیرازی نشان میدهد که ایشان نه تنها مخالفتی با وحدت اسلامی نداشتند بلکه از مدافعان خاص و سرسخت آن در عصر کنونی بودند، آنگونه که در بسیاری از کتابهای خویش با مطرح نمودن موضوع وحدت اسلامی، بر ضرورت آن تأکید نموده و به شبهات مخالفان آن پاسخ دادهاند. ادامه …
داستان «لدود» و ماجرای دارو دادن به پیامبر(ص) نیز – که عدهای خواستهاند آن را به موضوع مسموم کردن ایشان ربط دهند – روایتی بسیار موهن و خرافی است که شیعه قبول ندارد؛ زیرا در متن آن آمده است که پیامبر(ص) هنگامی که داروی تلخی بهنام «لدود» را به ایشان خوراندند، ناراحت شدند و فرمودند: «بايد به مجازات اين عمل، در برابر چشمانم، به دهان تمام کسانی که در مجلس حضور دارند، به جز عباس، از آن دارو ريخته شود». ادامه …